Se vorbeștește în ultimele zile, pe la colț de stradă, despre viitorul director care va conduce Palatul Culturii. S-au vehiculat deja cel puțin 6 nume grele care ar putea câștiga funcția de manager plătită cu peste 12.000 de lei.
Se caută manager pentru Palatul Culturii – numele mai sclipitor care a înlocuit precedentul Casa de Cultură sau oficialul Centru Cultural municipal „George Coșbuc”, condus vreme de 15 ani de prof. Dorel Cosma.
Pe 31 decembrie 2020 mandatul fostului director a încetat, iar anumite cercuri din oraș au început imediat să freamăte – cucerite de posibilitatea unui nou început.
Cu atât mai mult cu cât fostul director primea anual sume consistente din bugetul local. Am încercat să aflăm ce buget a avut Palatul Culturii în ultimii 5 ani, solicitând Primăriei Bistrița aceste informații. Ni s-a răspuns că „în ceea ce privește „bugetul Centrului Cultural Municipal „George Coșbuc” pentru anii 2016 – 2020, aceste informații sunt disponibile pe site-ul instituției www.primariabistrita.ro la secțiunea Anunțuri / Buget.”
Am accesat și site-ul primăriei la adresa respectivă. Dacă am înțeles corect din toată acea încrengătură și încâlceală de pdf-uri (nefiind noi tocmai specialiști în economie) rezultă că Palatul Culturii a primit în 2017 – 6.156 mii de lei, în 2018 – 6.283 mii de lei, în 2019 – 5.848 mii de lei, iar în 2020 – în plin an al pandemiei, când instituțiile culturale au fost dramatic reduse la tăcere – Palatul Culturii primea 7.211 mii de lei.
În medie, ar fi vorba despre un buget care se învârte în jurul sumei de 1 milion și jumătate de euro – după cum însuși Dorel Cosma afirma, comentând bugetul din 2018 ca fiind „un buget echilibrat”.
Directorul interimar – tânărul Mihai Berbunschi – a lămurit parțial problema bugetului:
„O lămurire, în legătură cu bugetul din 2018: suma aceasta care poate părea foarte mare, deși apare în cârca instituției – nu a fost toată a Palatului Culturii. O parte din bani reprezintă proiectele nerambursabile pe legea 350 pe care le coordona Primăria dar prin noi se derula finanțarea. Apoi erau și banii alocați pentru Târgul Mare al Bistriței care atunci se întindea pe durata a 10 zile… Erau mulți bani, dar nu ne atingeam noi de toți…”
Situația bugetului este diferă de la an la an, în funcție de cum aprobă Consiliul Local – a mai precizat Mihai Berbunschi. „Noi venim cu o listă de evenimente pentru care cerem bugetare. Putem propune 30 de evenimente din care să nu fie aprobate decât 10… Decizia aparține consilierilor locali”, a explicat actualul manager interimar.
În ședința de Consiliu Local de zilele trecute s-a discutat, între altele, și proiectul de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de organizare şi desfăşurare a concursului de proiecte de management, condițiile de participare la concurs și caietul de obiective aferent funcției de manager la Centrul Cultural Municipal „George Coşbuc” Bistriţa.
Lucia Augusta Săsărman (consilier PSD ) a comentat că „modificarea prevede condiții destul de restrictive în ceea ce privește participarea la concurs. Pare a fi mulat pe profilul unei singure persoane, dar refuz să cred că ar fi un post cu dedicare…”
Primarul Ioan Turc a replicat că Primăria nu organizează „concursuri cu destinație neconformă. Nu fac așa ceva, nu intru în asemenea jocuri din principiu. Le refuz total. Orice fel de concurs, atâta cât timp sunt primar, vor fi corecte, transparente și îi asigur pe toți cei care intenționează să participe la concurs că pot să se înscrie deplin încredintați că fiecare are sanșa lui, cât se poate de cinstit…”.
Întreaga dezbatere din ședința de Consiliu Local poate fi urmărită în secvența video de mai jos, începând cu minutul 50.
[arve url=”https://www.youtube.com/embed/mzxjtKzrHso” aspect_ratio=”853:480″ loop=”no” muted=”no” /]
Consilierii au aprobat condiția ca viitorul manager de la Palatul Culturii să aibă experiență profesională de minimum 5 ani în managementul artistic, în loc de 3 ani, cât prevedea proiectul inițial.
Până când Primăria Bistrița va anunța oficial data la care se va desfășura concursul – să aruncăm o privire asupra posibililor candidați. Cu atât mai mult cu cât prin oraș s-au vehiculat deja cel puțin 6 nume grele care ar putea câștiga funcția de manager.
Mihai Berbunschi, actual manager interimar: „Acesta cred că ar fi avantajul meu”
„Am auzit câteva nume vehiculate prin oraș, probabil că la concurs se vor prezenta mai mulți. Personal, cred că ceea ce mă recomandă pe mine este faptul că lucrez în cadrul instituției de 20 de ani… Am 40 de ani acum, exact în 2001, la 20 de ani m-am angajat aici. Acesta cred că ar fi avantajul meu. În domeniul cultural, un domeniu de nișă, ar trebui să fie o persoană cu experiență. Trebuie să ai măcar tangență cu acest domeniu. Ar trebui să aibă greutate. Sunt alte domenii în care te poți încadra fără experiență, dar aici cred că este importantă. Eu am să mă prezint la concurs ca orice alt concurent…”, a mai spus Mihai Berbunschi.
Între numele vehiculate „prin târg” s-a aflat și Oliv Mircea, curatorul galeriei Arcade 24, dar și fostul senator liberal Dorin Dobra – care a anunțat public că nu este interesat de această funcție și nu se va prezenta la concurs. O surpriză pe lista posibililor viitori directori este și fostul deputat USR-Plus Cristina Iurișniți.
Cristina Iurișniți – „Totul este posibil. Nimic nu este sigur…”
Fostul deputat USR, profesoara Cristina Iurișniți s-a arătat foarte surprinsă de idee, mărturisind că habar nu avea că numele său a fost vehiculat pentru această funcție. „Nu mi-am propus așa ceva. Poate că în mintea cuiva aș putea fi potrivită pe această funcție. Am un profil care se potrivește, e adevărat, asta nu poate contesta nimeni. Eu aveam în vedere posibilitatea de a reprezenta Alianța USR-Plus din poziția de subprefect, dacă va fi alocată această poziție. Nu știm încă, pentru că nu s-au finalizat deocamdată negocierile la nivel de coaliție. M-am gândit foarte vag la această idee. Nici nu am avut vreo discuție cu domnul primar pe această temă”, a precizat Cristina Iurișniți.
Fostul deputat USR-Plus a admis că ar fi posibil să ia în calcul și varianta Centrului Cultural Municipal, presupunând că după negocieri, nu ar fi numită subprefect. „Totul este posibil. Dar nu este nimic sigur. Nu am avut nicio discuție cu primarul în funcție. Este normal să se organizeze un concurs, așa cum e firesc să existe concursuri și pentru funcția de directori în școli, nu să te numească cineva din pix…”
Pe lista posibililor viitori directori a apărut și numele fostului manager Radio Transilvania, Ciprian Augustin Moldovan.
Ciprian Augustin Moldovan a fost director al postului Direct TV și coordonatorul Festivalului de Film NOFF și a recunoscut pentru Bistrițeanul.ro că s-a gândit la varianta de a coordona activitățile la Palatul Culturii.
Ciprian Augustin Moldovan – „Ar trebui făcută o revoluție la Palatul Culturii
„Mă atrage ideea, am un proiect de management schițat și pregătit, am o viziune despre cum ar trebui să arate Palatul Culturii. Ar trebui făcută o revoluție acolo. Dar încă mă mai gândesc dacă să mă prezint la concurs sau nu… În primul rând pentru că am în derulare multe proiecte și filme documentare.
Ar trebui promovată în special cultura urbană, iar Bistriței îi lipsește măcar un teatru de proiecte serios făcut. Sunt foarte mulți studenți în Bistrița, iar lor nu li se adresează niciun fel de program cultural… Este necesar un echilibru între cultura urbană și cultura tradițională care trebuie promovată desigur de orice instituție culturală românească. Nu au fost atrase fonduri europene acolo pentru proiecte culturale…
Aș fi ipocrit să spun că nu m-am gândit la proiectele care s-ar putea pune în practică la Palatul Culturii. Dar am anumite rețineri… Nu am nicio înțelegere cu nimeni. Nu știu în ce măsură aș avea șanse de reușită. Dar cred că am forța și experiența și puterea de a schimba lucrurile și de a face din Palatul Culturii un punct de interes major… Despre care să se scrie în presa de specialitate, în presa națională… Îmi doresc câteva spectacole pe an în care bărbații să vină îmbrăcați în frac și papion, iar doamnele in rochii de gală. Îmi doresc să aducem la Bistrița nume importante ale culturii românești și să începem prin a-i chema pe scenele de acasă pe cei care își au originile aici. Îmi doresc să deschidem Bistrița spre Europa, spre lume și să îndrăznim să ne raportăm la viața culturală a orașelor importante din România, în special din Transilvania. De ce Sibiul a putut ? E limpede că trebuie gândită o strategie, care într-un termen rezonabil, să ne facă să contăm pe harta culturală…”, a explicat Ciprian Moldovan pentru Bistrițeanul.ro.
Și numele lui Gavril Țărmure a fost vehiculat în oraș pentru funcția de manager la Palatul Culturii. Gavril Țărmure s-a arătat rezervat în legătură cu acest concurs. Contractul său de management la Centrul Județean pentru Cultură expiră abia în 3 ani, iar la cârma acestei instituții a susținut mereu necesitatea unei culturi de factură urbană la Bistrița.
Gavril Țărmure a fost votat trei ani la rând drept cel mai influent manager cultural în România, a reușit să atragă fonduri europene pentru câteva proiecte importante și deține un doctorat în muzicologie, specializarea Management Cultural.
A reușit să impună concertele de muzică clasică încă din perioada în care la Bistrița se asculta doar folclor. A invitat scriitori de seamă care contează în Europa și în lume la Festivalul Poezia e la Bistrița. Despre evenimentele organizate de Centrul Județean pentru Cultură s-a scris și în presa culturală bucureșteană, dar și în occident.
Palatul Culturii / Centrul cultural municipal ar trebui să fie cea mai importantă instituție culturală a orașului, dar lumea o asociază frecvent cu festivalul folcloric „Nunta Zamfirei”. Fostei conduceri i s-au reproșat cheltuieli prea mari pentru diverse accesorii inutile, dar și lipsa unei viziuni contemporane, lipsa unui sistem de valori sau încremenirea într-un provincialism artistic demn de un cămin cultural.
Care va să zică… este nevoie de o schimbare la Palatul Culturii? Optăm pentru performanță, preferăm o revoluție profundă sau un confortabil schimb de ștafetă? Este necesară o viziune și o strategie în felul în care facem cultură sau ne mândrim în continuare cu formațiile de dansuri populare și moderne…?