Echipajele Serviciului de Ambulanță Județean Bistrița-Năsăud lucrează alături de voluntari din cauza lipsei de personal. Conducerea vede acest lucru cu ochi buni, iar de două ori pe an iese la „vânătoare”.
Este un lucru bine știut în România că sistemul sanitar are deficit de personal. În aceeași situație se află și Serviciul de Ambulanță Județean (SAJ) Bistrița-Năsăud. În prezent la SAJ Bistrița-Năsăud lucrează 109 medici, asistenți și ambulanțieri, ceea ce înseamnă un deficit de 57% față de cât cere legea. Pentru a suplini lipsa personalului, cot la cot cu echipajele operative lucrează 106 voluntari.
Parteneriatul SAJ – Crucea Roșie nu mai există, dar condiția de bază pentru a putea fi voluntar SAJ este urmarea cursurilor de prim-ajutor organizate de Crucea Roșie.
„Avem 106 voluntari. Nu mai avem parteneriatul cu Crucea Roşie. Cei care doresc să vină, sunt instruiţi de Crucea Roşie, iar pe urmă sunt îndrumaţi să vină la noi. Pentru a fi voluntari, trebuie să aibă cursul făcut la Crucea Roşie, ca să vorbim aceeași limbă atunci când îi cursăm noi.”, a declarat Annabella Muzsi, managerul SAJ Bistrița-Năsăud.
Pentru că în continuare este nevoie de munca voluntarilor, de două ori pe an, în lunile ianuarie-februarie și noiembrie SAJ iese la „vânătoare” și organizează pentru candidați cursuri și testări, după care cei mai buni se alătură echipajelor medicale.
Printre condițiile de recrutare se numără și vârsta minimă de 18 ani. Totuși, cei care își doresc să exploreze lumea medicală, dar nu au încă 18 ani, o pot face la asigurarea asistenței medicale la evenimentele locale. Mulți dintre voluntari vin din domenii care nu au nimic în comun cu medicina.
„Sunt persoane tinere, absolvenţi de liceu, sunt oameni care vor să meargă sau sunt deja la Şcoala Postliceală Sanitară, dar sunt şi oameni care nu au nici o tangență cu sistemul de sănătate. Sunt ingineri, sunt persoane de toate categoriile și toate vârstele. Singura restricţie să zic așa este că trebuie să aibă 18 ani, nu putem lua minori pentru că legislația muncii prevede alt program. Pe cei minori îi cooptăm la evenimente locale, cum ar fi de exemplu Zilele Bistriței, unde nu se fac deplasări. Deci nu renunțăm la ei.”, a spus managerul SAJ.
Fiindcă își fac treaba ca la carte și lucrează cot la cot cu echipajele, voluntarii sunt foarte doriți, mai ales că două mâini și doi ochi în plus pot face diferența în multe cazuri.
„Sunt doi ochi şi două mâini în plus, ceea ce într-o situaţie de urgenţă contează foarte mult.”, a menționat Annabella Muszi.
Viitorii voluntari trebuie să știe că munca depusă de ei se face pe bază de contract și este considerată experiență în muncă. Mulți dintre angajatori trec cu vederea multe dintre rubricile din CV, dar se opresc la capitolul „voluntariat” care cântărește mult în decizia angajării. Programul de lucru al voluntarilor este în ture de 12 ore, iar munca pe care trebuie să o facă nu este deloc ușoară.
„Voluntarul vine la 7 dimineaţa, este alocat unui echipaj şi 12 ore face parte din acel echipaj. Şeful de echipaj răspunde de integritatea și activitatea sa. Riscul de accident în muncă în mişcare este foarte mare. Noi ținem evidența numărului de ore efectuate, iar la solicitare le eliberăm adeverinţă. Există locuri de muncă unde această experienţă acumulată este foarte utilă. Cei care pleacă în străinătate cer aceste adeverinţe. Legea voluntariatului spune că activitatea de voluntariat reprezintă experienţă profesională, nu vechime în muncă.”, a concluzionat managerul SAJ, Annabella Muzsi.