Ieri a fost adoptat, prin Ordonanță de Urgență, noul Cod Administrativ. Acesta integrează 16 acte normative. Dani Suciu, ministrul Dezvoltării a comentat pe marginea acestuia, imediat după ședință. „Ipoteza că dacă un baron local pune un funcționar public să facă o ilegalitate, doar funcționarul răspunde, e falsă”, a declarat acesta.
„Mult așteptatul” sau „mult controversatul” Cod Administrativ a fost adoptat ieri, prin Ordonanță de Urgență. Imediat după ședință, ministrul Dezvoltării, Dani Suciu, a făcut câteva comentarii și lămuriri pe marginea acestuia.
„Acest act normativ nu este perfect, trebuie să o recunoaştem de la bun început, dar este un act normativ care va ajunge în Parlament şi vor fi făcute corecturile pe care toţi actorii politici le vor considera necesare”, a afirmat ministrul Dani Suciu, la Palatul Victoria, potrivit Agerpres.
Acesta a mai discutat și despre faptul că aleşii locali vor răspunde exclusiv pentru aprecierea necesităţii şi oportunitatea actelor administrative.
„Acest lucru nu înseamnă că nu răspund pentru legalitate. Ipoteza conform căreia orice nobil, ca să nu spun baron local, pune un funcţionar public să facă o ilegalitate şi doar funcţionarul public răspunde, este falsă. Niciodată, niciun ales local nu trebuie să oblige un funcţionar public să încalce legea. Funcţionarul public este protejat de o lege specială vizavi de refuzul de a comite un act pe care îl consideră ilegal. În schimb, ştim cu toţii, la nivelul tuturor ministerelor, că există şi funcţionari care refuză să semneze un act administrativ, deşi ştiu că acest lucru este perfect legal. (…) Niciun funcţionar nu este încurajat să încalce legea şi orice funcţionar public trebuie să spună atunci când un şef îi cere încălcarea legii, să îl refuze. Toată lumea răspunde pentru ceea ce face, dar alesul local răspunde de oportunitatea unui act normativ„, a arătat ministrul Dezvoltării.
Mai mult, Dani Suciu a ținut să exprime, inclusiv în mediul online, cât de bun este acest Cod Administrativ.
„Guvernul României a adoptat mult așteptatul Cod Administrativ, cod ce integrează nu mai puțin de 16 acte normative. Vom avea în sfârșit un cadru legal unitar, coerent, clar și simplificat. Un document la care se lucrează de 15 ani, susținut în unanimitate de toate structurile asociative ale UAT-urilor, și care va debloca și simplifica procedurile administrative, mai ales pe acelea ce privesc contractarea și implementarea unor proiecte cu finanțare nerambursabilă”, a scris acesta pe pagina sa oficială.
Principalele soluții și măsuri ale Codului Administrativ:
- Stabilește proceduri și termene pentru numirea în funcția de membru al Guvernului, în caz de remaniere guvernamentală sau de vacanță a postului
- Reglementează procedura de validare a mandatelor consilierilor locali aleși prin hotărâre a instanţei
- Simplifică procedura de atestare a bunurilor din domeniul public al unităţilor administrativ – teritoriale; atestarea se va realiza prin hotărâre a consiliilor locale/județene, pe baza punctului de vedere al MDRAP
- Hotărârile consiliului local/județean se vor adopta cu majoritatea absolută, respectiv jumătate plus unu din numărul consilierilor în funcţie
- Aleșii locali vor răspunde exclusiv pentru aprecierea necesităţii şi oportunității actelor administrative, dar acest lucru nu înseamnă că nu răspund pentru legalitate
- Elaborarea unei proceduri cadru privind licitația publică pentru închirierea bunurilor proprietate publică sau privată a statului sau a unităților administrativ-teritoriale și pentru vânzare bunurilor proprietate privată a statului sau a unităților administrativ-teritoriale
- Creează Sistemul național de evidență a ocupării în sectorul public
- Introduce concursul național pentru funcțiile din administrația publică centrală, ca etapă de selectare inițială
- Introduce cadrele de competență și ale obligativității formării profesionale ca și condiție la promovarea funcționarilor publici
- Simplifică procedurilor de constituire a comisiilor pentru recrutarea și evaluarea înalților funcționari publici, precum și pentru comisia de disciplină
- Modifică modalitățiile de defalcarea a redevenţelor obținute prin concesionare, din activităţi de exploatare a resurselor la suprafaţă ale statului, după cum urmează:
- 40% la bugetul local al judeţului pe teritoriul căruia există activitatea de exploatare;
- 40% la bugetul local al comunei, al oraşului sau al municipiului, după caz, pe teritoriul căreia/căruia există activitate de exploatare;
- 20% la bugetul de stat.