După 38 ani, marea balerină Judith Turos s-a întors în România să învețe câteva fetițe pașii de balet, grația și expresivitatea care au urcat-o pe cele mai mari scene ale lumii. Este o șansă imensă de care au parte doar câteva fetițe de la Școala de Balet Ovidiu Danci, care au participat în aceste zile la tabăra de balet a școlii de la Colibița.
Judith Turos este cotată de criticii din lumea baletului internațional drept una dintre cele mai mari balerine ale lumii, cu roluri încă neegalate ca interpretare, și este, probabil, cea mai mare balerină pe care a dat-o România. Ovaționată pe marile scene ale Europei și în cele mai mari teatre din lume, Judith Turos este aproape necunoscută în România. S-a născut la Baia Mare, a crescut la Dej, iar în clasa a patra a ajuns la Cluj, acolo unde a început să studieze baletul.
În 1975 primește o bursă la Academia de Balet din Moscova, unde o are ca mentor pe Galina Kusnezowa și, după trei ani de școală de balet rusească de cel mai înalt nivel, primește o diplomă de absolvire internațională. Întoarsă în România cu o supra-specializare, dansează cu Baletul Național Român, sub conducerea lui Oleg Danovski. La sfârșitul anilor ’80, în timpul unui turneu în Germania, rămâne la Munchen și se alătură corpului de balet al Operei Naționale din Bavaria, unde în 1981 primește primul său rol solo, iar un an mai târziu, semnează primul contract ca solist, ajungând astfel prim balerină a Operei Naționale din Munchen.
[arve url=”https://youtu.be/625mixrkpq4″ /]
Urmează o carieră extraordinară, cu spectacole pe cele mai mari scene ale lumii. În 1993 dansează la New York și pentru performanța remarcabilă primește titlurile „Star of The Year“ și „Bouquet of the Year’’. Trei ani mai târziu, în 1996, vine recunoașterea din partea criticilor internaționali, care îi acordă titlul „Dancer of the Year” după interpretarea Rosei din „Shanon Rose”, o coregrafie special creată pentru ea. În 1997 primește recunoașterea supremă din partea nemților care acordă pentru prima dată unei balerine titlul „Bavarian chamber dancer”, recunoașterea ei ca artist al poporului.
[arve url=”https://youtu.be/swLCQOGMmDQ” /]
În Germania este divinizată pentru rolul și contribuția ei la Opera Națională din Bavaria, căreia i-a rămas fidelă din 1980 și până astăzi (când este maestru de balet), iar Ovidiu Danci, unul dintre puținii români care au avut ocazia să o vadă pe scenă în anii de glorie își amintește că se cutremura efectiv sala când veneau aplauzele pentru Judith Turos, „era o emoție și o bucurie pe care niciun alt artist nu reușea să o aducă publicului, e ceva ce nu pot descrie în cuvinte…”.
Recunoscută și adulată de publicul și presa internațională, despre ea au scris cuvinte elogioase chiar și jurnaliștii de la New York Times, este aproape necunoscută în România, care a ratat ani la rând, după revoluție, să o invite să danseze acasă. Ar fi venit cu drag, a spus Judith Turos pentru Bistriteanul.ro, mai ales că nu a uitat niciodată că e româncă și spunea asta cu mândrie oricui o întreba de originea sa, aparent maghiară.
Cu o tehnică care atingea perfecțiunea și o expresivitate rar întâlnită, care o ajuta să se transpună efectiv în fiecare rol, să se transforme și să redea emoții și trăiri prin mișcări ale corpului și brațelor, Judith Turos rămâne și astăzi o legendă a baletului internațional. După 35 de ani pe scenă, în 2005 își joacă ultimul rol tot la Bayerisches Staarsballett și după ce între timp a absolvit Academia de Muzică și Teatru din Munchen a trecut de cealaltă parte a scenei, ca maestru de balet. Pe mâna ei ajung astăzi pentru pregătire doar cei mai buni balerini ai lumii, printre care chiar și Svetlana Zacharova – steaua baletului mondial din zilele noastre.
Judith Turos și Ovidiu Danci s-au cunoscut la Munchen unde, într-o pauză, pe holurile teatrului, în trecere, i s-a adresat în română și i-a atras atenția asupra unor lucruri pe care trebuia să le corecteze la brațe. S-a legat mai departe o prietenie, astăzi veche, în care ea îi admira talentul și îl încuraja să performeze, iar acesta era copleșit de modestia, tehnica, grația desăvârșită și onoarea de a avea ocazia să o cunoască îndeaproape pe cea care era cea mai mare balerină a lumii de origine română.
În urmă cu doi ani, când a aflat că Ovidiu va deschide la Bistrița o școală de balet și-a manifestat intenția de a-l sprijini. Cu o agendă extrem de încărcată, programată cu ani înainte, ocazia de a ajunge la Bistrița s-a ivit doar anul acesta, la una dintre taberele de balet ale școlii, de la Colibița.
16 fetițe care s-au aflat în aceste zile în tabăra de la Colibița au avut ocazia uriașă să ia lecții de balet de la Judith Turos, cea care pregătește doar mari balerini să urce pe scenă.
„Important este ca ele să învețe corect, de la început, mișcările de bază. Odată tehnica de bază pusă la punct, mișcările învățate corect în primii ani, le vor ajuta foarte mult. Am găsit aici fetițe extrem de talentate. Mai trebuie muncă, foarte multă muncă, nu este simplu și nici ușor să ajungi să faci o profesie din balet. Ca tânăr ești privat de timpul liber, antrenamentele sunt zilnice. Iar când ajungi pe scenă, munca nu se oprește, când alții au timp liber, tu ești pe scenă dansezi sau ești în sala de repetiții. Sunt foarte mari sacrificiile care se fac, viața unui balerin sau a unei balerine nu este deloc ușoară… ”, a declarat Judith Turos pentru Bistriteanul.ro.
Ziua de ieri a fost ultima în care fetițele de Școala de Balet Ovidiu Danci au lucrat alături de Judith Turos, iar în fața părinților a avut loc o lecție deschisă în care cele mici au arătat cum au evoluat.
[arve url=”https://youtu.be/P6kWZbUXYfw” /]
Încântată de ceea ce a început Ovidiu Danci la Bistrița, dar și de frumusețea Colibiței, Judith Turos a promis că, în limita timpului disponibil, va reveni la Școala de Balet Ovidiu Danci pentru a dărui fetelor și țării în care s-a născut și a învățat primii pași de balet, puțin din tehnica, talentul și expresivitatea care au făcut-o memorabilă pe marile scene ale lumii.