Roman Katkov, balerinul rus de la Vaganova Academy din Sankt Petersburg, s-a arătat extrem de impresionat de potențialul micilor balerine din Bistrița. Coregraful a petrecut câteva zile la Colibița, predând lecții în cadrul taberei de balet organizate de Școala de balet Ovidiu Danci și a acceptat să acorde un interviu pentru Bistrițeanul.ro. Ce le transmite bistrițenilor:
Prima serie a Taberei de balet s-a încheiat zilele trecute la Colibița – acolo unde balerinele din grupa de elită a Școlii de balet Ovidiu Danci au avut parte nu doar de aer curat și peisaje spectaculoase, ci și de lecții de balet susținute de adevărați profesioniști ai domeniului: este vorba despre Alexandra Pașcu, prim balerină în Germania, și Roman Katkov de la Vaganova Academy din Sankt Petersburg. Celor doi invitați din străinătate – li s-au alăturat și bistrițenii Ovidiu Danci și profesoara Laura Boldor: „Antrenamentele de gimnastică ritmică, susținute de Laura Boldor sunt extrem de importante, sunt esențiale în pregătirea micutelor balerine. Practic, Laura Boldor este cea mai solidă bază a școlii de balet și suntem recunoscători pentru întreaga implicare a formidabilei profesoare!”, a mărturisit balerinul Ovidiu Danci.
Impresionat și total cucerit de micile balerine a fost și coregraful rus Roman Katkov: „Este o imensă surpriză la care nu m-am așteptat. Este foarte plăcut să vezi că toate balerinele de aici sunt atât de interesate de balet. Este extrem de important în această artă și se simte că fetițele fac asta nu pentru că mama și tata își doresc, ci pentru că ele vor cu adevărat să facă balet… Ca profesor, te simți extraordinar să ai asemenea elevi…”
Roman Katkov a recunoscut că tot ce știa despre România a văzut în documentare, încă pe vremea când era copil: „Am văzut România doar în documentare, încă de când eram copil am aflat despre munții Carpați, despre muzica și folclorul de aici am aflat multe tot de la televizor… Mi-au plăcut atât de mult dansurile românești încât mi-am dorit mult, dintotdeauna, să le dansez… Muzica este atât de frumoasă, seamănă puțin cu dansurile rusești, iar în pregătirea clasică este un avantaj să cunoști și dansuri folclorice, mai ales că în dansurile de caracter apar de fiecare dată și elemente folclorice…”, a admis balerinul rus care s-a declarat total cucerit și îndrăgostit de ritmul lent și liniștit din Bistrița și din Cluj, pe unde a trecut, în drum spre Colibița…
„Bistrița mă liniștește foarte mult…”, a declarat Roman Katkov, povestind și despre importanța unei tabere de balet în mijlocul naturii: „Cel mai important lucru este faptul că acești copii au mai mult timp de petrecut împreună cu alți copii care împărtășesc aceeași pasiune. Copiii se cunosc mult mai bine și înțeleg încetul cu încetul ceea ce înseamnă să lucrezi împreună, într-o echipă. Asta îi învață automat ce este prietenia. Mai ales într-un asemenea peisaj spectaculos, copiii au parte de un trai mai sănătos și înțeleg cum e să fii pe picioarele tale, învață să-și facă patul, să strângă masa, să păstreze curățenia…”
Uimitor pentru Roman Katkov a fost să constate că la ora 10 seara, micuțele balerine erau încă în sală: „Este extraordinar că lucrează la propriile lor coregrafii, își dezvoltă fantezia și imaginația, este foarte important pentru că în viitor nu le va fi teamă să se exteriorizeze și să-și exprime emoțiile improvizând… Lucrurile acestea au efecte pe termen lung – aduc o anume siguranță de sine. Mă bucur foarte mult că fac aceste coregrafii din proprie inițiativă și nu pentru că le-a impus cineva… Practic ele își folosesc acest timp muncind și jucându-se în același timp, ceea ce le dezvoltă mult mai repede calitățile necesare unui dansator…”
Coregraful rus a admis, totodată, că printre fete există multe cu un real potențial de mari balerine… „Vorbim deocamdată despre a fi un bun pedagog și despre felul în care elevii și profesorii lucrează împreună. Până să ajungi o mare balerină este nevoie de o investiție complexă, nu se întâmplă de azi pe mâine, sunt necesari cel puțin 8 – 10 ani de investiție continuă. Dar există printre balerine fetițe cu mare potențial…”
Roman Katkov s-a arătat încântat și de combinația dintre balet și gimnastica ritmică: „Se completează reciproc. Gimnastica ritmică este un sport de o ținută diferită față de dansul clasic, profesorii trebuie să aiă grijă și să adapteze sportul la arta baletului, dar este o combinație foarte bună pentru că gimnastica ritmică te aduce mai repede la momentul unei deschideri mult mai mari decât dansul clasic, iar adaptând gimnastica ritmică la baletul clasic nu poți ajunge decât la perfecțiune…”
Cucerit de peisaj și de ce a experimentat la Balet Camp Colibița, Roman Katkov s-a declarat încântat să revină de câte ori este invitat: „Bineînțeles că mi-ar plăcea să revin… Primul pas a fost făcut, sunt atât de plăcut surprins de tot ce mi-a fost dat să trăiesc în aceste zile la Colibița…! Este cu adevărat un loc de vis în care sunt atât de multe posibilități de a face o grămadă de lucruri. Mulțumesc din suflet lui Ovidiu Danci pentru că mi-a oferit șansa de a face parte din acest proiect și mulțumesc tuturor celor care au contribuit la organizarea acestei tabere… O asemenea experiență ar trebui transmisă ca model de bună practică…”, a conchis Roman Katkov, care a transmis și autorităților din Bistrița un mesaj, uimit de faptul că la Bistrița nu a existat până acum nicio școală de balet:
„Nu mai trebuie decât să construiți și un teatru, care să aibă în preajmă și o mare companie de balet! În acest fel, toate aceste talente nu vor fi nevoite să plece prea departe, și toată lumea le va putea admira dansând aici… Bistrița este un oraș de provincie atât de frumos, în sensul bun al cuvântului, are o arhitectură minunată care liniștește și calmează… Nu ar fi rău să existe aici și un teatru…”
*****
Roman Katkov, de la Academia Vaganova din Sankt Petersburg, se bucură de o impresionantă carieră profesională: între 1983 și 1992 a studiat la Academia de Balet Vaganova, absolvind aici bacalaureatul și continuând studiile în aceeași instituție de prestigiu (între 2012 și 2016) pentru a obține diploma de profesor de balet acreditat de stat.
Din 2014 este asistent și maestru de balet la Anhaltische Theater din Dessau (Germania), în 2013 – 2014 a fost dansator solist oaspete la Teatrul din Flensburg (Germania), a fost balerin solist la Landstheater Coburg și asistent de balet – antrenor în aceeași instituție, în anii ’90 fiind balerin solist la Makarov Ballet Company (Sankt Petersburg) și la Teatrul Zwickau din Germania.
Printre coregrafiile semnate de Roman Katkov se numără „Strada, stația terminus” (un spectacol care s-a ocupat de tinerii fără adăpost, în Braunschweig), proiectul în aer liber intitulat „Concert în Grădina Trandafirilor” (în Landstheater Coburg), „Dansuri din perioada barocului până la dansul de societate” (proiect pentru copii derulat în Landstheater Coburg), opereta „Țar și dulgher” de Lortzing (regia M Wedekind) sau piesa de teatru „Fără țară” de Gruber/Prestele la Landstheater Coburg.