Zeci de copii de la Colegiul „Liviu Rebreanu” sunt implicați într-un proiect special inițiat de Asociația bolnavilor de scleroză multiplă Bistrița. „Sunt oamenii invizibili. Nu interacționăm cu ei, nu-i vedem, nu știm cum să vorbim cu ei…”
Psihologul Lorena Țirtea, asistentele sociale Claudia Torje și Dorisz Maria Veres din Oradea, alături de Cristina Bungărdean – președintele Asociației Bolnavilor de scleroză multiplă Bistrița – au susținut zilele trecute un atelier la hotelul Coroana de Aur. Zeci de copii și-au petrecut câteva ore încercând să afle cum
„Este un proiect pe care cu mare drag l-am propus elevilor de clasele a V-a și a VI-a de la Colegiul Liviu Rebreanu”. Proiectul vizează creșterea empatiei, respectului și toleranței față de persoanele cu dizabilități. Și, în primul rând, informarea elevilor despre ceea ce înseamnă dizabilitate.
Copiii l-au găsit foarte interesant. Au făcut desene în care i-am rugat să-și imagineze un portret al unei persoane cu dizabilități.
Am avut parte și de surprize. Interesant a fost că mulți dintre copii au conturat persoane în scaune cu rotile… Și asta pentru că e o dizabilitate vizibilă – ne-a explicat Cristina Bungărdean. Iar copiii au preluat această imagine ca pe un stereotip. Scopul acestui atelier este tocmai să extindă cumva conceptul de persoană cu dizabilități. Spre cei care nu sunt atât de vizibili și sunt oarecum izolați.
Este așa cum spunea Cristina Bungărdean: sunt oamenii invizibili. Nu interacționăm cu ei, nu-i vedem, nu știm cum să vorbim cu ei. Nu știm ce atitudine să adoptăm în preajma lor.
De multe ori nici măcar nu își doresc empatie sau compasiune: sunt oameni foarte puternici”, ne-a explicat profesoara Petra Baciu.
Profesoara Petra Baciu ne-a mai explicat că elevii care au participat la atelier s-au convins că dizabilitatea nu este o piedică atunci vrei să-ți găsești un drum sau o pasiune.
Zeci de elevi de la CNLR au participat zilele trecute, la un atelier, la hotel Coroana de Aur. Voluntarii Asociației Bolnavilor de Scleroza Multiplă i-au cooptat pe elevi în diferite jocuri de rol. Au aflat concret care este atitudinea în abordarea unor persoane cu dizabilități.
Au aflat cât de supărătoare pot fi etichetele. Sau că diformitatea unora există doar în ochii altora. Au aflat cum să evite să fie tranșanți când judecă un om diferit de ei înșiși.
Copiii au aflat, pe parcursul atelierului, cum să-i perceapă ca pe niște oameni cu pasiuni, cu personalități distincte.
Profesoara Petra Baciu de la Colegiul Național „Liviu Rebreanu” a mai explicat pentru Bistrițeanul.ro că CNLR derulează un parteneriat cu Asociația de Scleroză Multiplă Bistrita.
În cadrul acestui proiect, o primă întâlnire a fost cu profesorii de științe sociale. S-a discutat despre drepturile persoanelor cu dizabilități și ale omului în general.
„A fost apoi o temă practică la ora de arte. Elevii au fost invitați să deseneze portretul unei persoane cu dizabilități. Au desenat persoane în scaun cu rotile care ridică trofee de campioni deasupra capului. Dar și oameni triști, izolați și ocoliți de societate…
După atelierul de azi în care elevii vor interacționa efectiv cu asistenții sociali, în care vor vedea ce însemnă empatia – va exista un al treilea atelier la școală.
Vor fi invitați atunci să deseneze pe tema „prietenul meu cu dizabilități”.
Iar aici vom vedea diferența și drumul parcurs de copii, în cadrul acetui proiect…”, ne-a mai explicat Petra Baciu.
O parte dintre desenele elevilor implicați vor ilustra ghidul care va fi publicat la finalul proiectului.
Inițiatorii proiectului Abilitatea de a interacționa cu dizabilitatea și-au propus să crească gradul de înțelegere a dizabilității și a modului de interacțiune cu persoanele cu dizabilități între tinerii din comunitatea locală. Totodată, ei și-au propus să realizeze și materiale informative specifice pentru înțelegerea dizabilității.
„Prin acest proiect dorim să oferim sfaturi de specialitate. Vrem să oferim câteva idei de bază privind eticheta în dizabilitate. Să explicăm terminologia recomandată atunci când comunicăm cu/despre persoanele cu dizabilităţi. Să oferim sugestii pentru moduri adecvate de a interacţiona şi de a oferi ajutor persoanelor cu deficienţe.
În acest sens, vom edita și tipări un ghid care să descrie modalitățile de interacțiune cu persoanele cu dizabilități. Pentru editarea acestui ghid vom utiliza și desenele realizate de elevii CNLR cu Petra Baciu”, a explicat Cristina Bungărdean pentru Bistrițeanul.ro.