Accesibile și ofertante. Așa au fost subiectele primite de absolvenții de clasa a VIII-a la proba scrisă de Limba Română, ieri, la examenul de Evaluare Națională. Profesoara Claudia Feldrihan, inspector de Limba Română la ISJ BN, a precizat pentru Bistrițeanul.ro că subiectele la Română au respectat programa școlară în vigoare.
Claudia Feldrihan, profesoară de Limba Română și inspector în cadrul ISJ BN, a explicat că subiectele au fost elaborate în conformitate cu modelele publicate anterior de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație.
„Subiectele vizează competențele generale ale disciplinei și sunt corelate cu cele ale profilului unui absolvent de gimnaziu. Au fost elaborate pentru un elev mediu, dar au fost și foarte bine calibrate. Atât din punctul de vedere al complexității, cât și al dificultății. Au existat în subiecte și itemi care să-i valorizeze pe elevii buni și care vor face diferența la note.
Este vorba despre acei itemi subordonați operațiilor cognitive superioare: itemii 7, 8 și 9 de la subiectul 1 sau subiectul al doilea.
Un elev mediu care a citit aceste texte cu atenție, poate lejer să obțină o notă de 6 – 7.
Și textele primite de copii mi s-au părut accesibile și drăguțe. Comparativ cu alte texte pe care le-ar fi putut primi… Subiectele au implicat teme comune precum prietenia pentru animale sau călătoriile. Bănuiesc că asta a fost și intenția celor care au conceput subiectul: să-i ajute pe elevi”, a explicat profesoara Claudia Feldrihan.
Subiectele s-au bazat mult pe structura testelor PISA, a admis inspectorul de Limba și Literatura Română. În plus, și baremul a fost mult mai bine realizat decât în anii anteriori.
„Prin urmare mizăm pe o evaluare transparentă, onestă și în favoarea copilului, respectând baremul”, a completat profesoara Claudia Feldrihan.
Elevii care provin din comunități de maghiari (așa cum este cazul la Colegiul „Andrei Mureșanu”, dar și în școlile din Matei, Nimigea sau Cireșoaia) au susținut Evaluarea Națională la Română după o programă școlară adaptată.
„În școlile cu minorități care vorbesc limba maghiară, subiectele au fost construite după același tipar. Și acestea au respectat programa în vigoare, fiind accesibile și medii ca dificultate. De anul trecut practic se primesc subiecte diferențiate”, a mai explicat profesoara Claudia Feldrihan.