Totul a început cu ansamblul folcloric Izvorul Someșului din Șanț. În 9 octombrie 2005 a avut primul spectacol, a povestit coregraful Alexandru Adrian Pașcu, invitat în studioul Bistrițeanul Live.
„Am început dansurile încă înainte de a mă naște. Mă trag dintr-o zonă foarte bogată în tradiții. De pe Valea Șieului era tata. Mama era din Feldru. La Sebiș se făcea joc, pe vremuri. Începea în a doua zi de Crăciun și ținea până în a doua sau a treia zi de Bobotează. Puțini oameni mai au astăzi ocazia să trăiască asemenea momente speciale. Eram câte 700 – 800 de oameni, toți îmbrăcați în costume populare foarte frumoase, în Căminul cultural din Sebiș. Eu am început să particip de pe la 9 – 10 ani. Asta era în anii 90”, a povestit Adrian Pașcu.
Coregraful a povestit, între altele, și despre jocurile arhaice din Sebiș precum Ofițereasca, De-a Mărului, Ceaunul, Ursul, Târnăveanca, Bosânceanca, Șchioapa, dar și despre tipurile de scrieri coregrafice.
Alexandru Adrian Pașcu a început dansurile în 1994, cu Teo Țiboacă, la ansamblul Balada.
Coregraf șef era Nelu Simionca. El i-a dat mână liberă adjunctului său, Teo Țiboacă, pentru a face un ansamblu de începători. Aici a fost pus să lucreze cu începătorii și Adrian Pașcu. „Am prins drag, am văzut cu preda și mi-am dat seama că pot să fiu și pedagog. Deși atunci pe vremea aceea nu făcusem școală pentru asta, eram un simplu băiețaș la liceu…”
Acum coregraful Alexandru Adrian Pașcu coordonează activitatea dansatorilor de la ansamblul „Dor Românesc”, în cadrul Centrului Județean pentru Cultură Bistrița-Năsăud.
El a recunoscut că, pentru a urca pe scenă, un dansator are nevoie de o pregătire de un an de zile.
În 4-5 luni se învață repertoriul. După care urmează perfecționarea, pentru ca mișcările să fie impecabile, asemeni celor ale colegilor de dans. Asta mai durează o jumătate de an sau chiar un an de zile. Încălzirea se face pe mișcări de balet, pentru ținută, atitudine și zâmbet. Acolo este mult de lucru – a admis Alexandru Adrian Pașcu. „Într-un ansamblu profesionist îți permiți să faci inovații, să intervii cu creația ta”, a explicat Adrian Pașcu.
Coregraful a mai povestit că timp de un an de zile, de când cu pandemia, tot ansamblul „Dor Românesc” a fost în șomaj tehnic. Acum lucrează cu jumătate de normă. Sunt 6 perechi active, și altele de rezervă.
Cel mai mândru este de suita de dansuri din întregul județ – un tablou coregrafic care se întinde pe 13 minute și cuprinde toate subzonele folclorice din Bistrița-Năsăud.
Alexandru Adrian Pașcu se ocupă și de ansamblurile din Căianu Mic, Cetate, și Dumitrița. În paralel, îi antrenează și pe tinerii de la ansamblul Codrișorul, care funcționează la Casa de Cultură a Sindicatelor.
Coregraful a povestit și despre disciplina pe care o solicită de la oamenii din jurul său, dar și despre regulile după care funcționează ansamblurile.
El a vorbit și despre un festival de folclor pe care l-a pus la punct în Bulgaria, dar și despre un videoclip al său care a adunat 4 milioane de vizualizări…