Și-a format personalitatea pe tot parcursul vieții, a urmat cursuri la universități de vară în Franța în 2002, 2005, 2006, 2008, a obținut o bursă europeană Comenius în 2013, iar recent, în septembrie 2016, a absolvit un masterat în Didactica Limbii Franceze, cu specializare în managementul formării, la Universitatea Franche-Comté, Centrul de Lingvistică Aplicată din Besançon, Franța. Acum este pregătită profesional să reprezinte România la nivel european, în domeniul educației.
„Am decis să candidez în aceste alegeri, la fel ca și în cele parlamentare din 2016, simțind că doar implicarea poate să aducă mai mult bine și un viitor european copiilor noștri. Ca profesor am fost mereu convinsă că educația de calitate trebuie să genereze performanță nu doar pentru elite”, subliniază deputatul USR Cristina Iurișniți, candidat al acestei formațiuni politice la alegerile europarlamentare din 2019.
Convinsă că totul pornește de la Educație, Cristina Iurișniți mizează pe formarea continuă, pe tot parcursul vieții, într-o Europă a plurilingvismului și a egalității de șanse: „Formarea continuă reprezintă un principiu și un pilon al spațiului educațional european, fiind cheia reușitei și progresului sustenabil la nivelul resursei umane în cadrul strategic european Educație și formare 2020. Obiectivul este dezvoltarea în continuare a sistemelor de educație şi formare pentru ca fiecare tânăr să-și atingă potențialul, precum şi să asigure prosperitatea economică, durabilă și capacitatea de integrare profesională, acoperind toate nivelurile și contextele (inclusiv învăţământul non-formal şi informal), în scopul de a răspunde la provocările care sunt încă de actualitate în ceea ce priveşte crearea unei Europe bazate pe cunoaştere şi transformarea învăţării pe tot parcursul vieţii într-o realitate pentru toţi”, consideră Cristina Iurișniți.
Statistic vorbind, ponderea tinerilor de 15 ani care nu au suficiente cunoștințe de citire, matematică și științe ar trebui să fie sub 15%; în România rata analfabetismului funcțional este de 42%! Cel puțin 40% din persoanele cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani ar fi trebuit să fi absolvit o formă de învățământ superior: în România, rata absolvirii pentru această grupă de vârsta este de 25,6%, ultimul loc în Europa. Cel puțin 15% din adulți ar trebui să participe la activități de învățare pe tot parcursul vieții! Aceste criterii de referință sunt greu de atins pentru o Românie cu 2, 98 % din PIB alocat Educației, 40 % din școli având grupurile sanitare în curte și cu un spectru îngrijorător al indicelui de referință socio-educațional (IRSE).
Implicare și angajament politic pentru un spațiu educațional pro-european
„Am intrat în proiectul USR pentru reformare, pentru schimbarea clasei politice, și în special a mentalităților. Schimbarea de paradigmă a politicii românești trebuie să se producă și în Parlamentul European. Agenda mea parlamentară din domeniul educației și egalitate de șanse se va prelungi firesc în cea europarlamentară”, mai punctează Cristina Iurișniți care, în calitate de deputat, membru în Comisia de Învățământ este implicată în proiecte legislative care pun pe primul plan un parcurs al absolventului conectat la realitățile și provocările spațiului educațional european actual.
Deputatul coordonează și clusterul de Educație preuniversitară de la nivelul grupului parlamentar USR, colaborând cu DRI -USR Internațional.
Ce își propune ca viitor europarlamentar?
Proiectul European are nevoie de susținere și de consolidare politică nu numai din partea nucleului dur, Franța și Germania, ci și din partea României, care trebuie să își continue calea pro-europeană asumată – consideră Cristina Iurișniți care subliniază că rolul USR va fi cel al schimbării de paradigmă a politicii românești inclusiv în Parlamentul European, așa cum a început să o facă în plan național. Cum anume? Prin promovarea unei politici pentru cetățeni, susținând și apărând valorile europene ale Tratatului de aderare și al celui de la Lisabona, respectând termene și directive europene.
Agenda europarlamentară
„Voi susține politicile sociale, identitare și educaționale ale Spațiului educațional comun european care se profilează ca obiectiv până în 2025. De asemenea voi promova în teren lupta împotriva violenței domestice și a egalității de gen. Femeile în politică trebuie promovate, încurajate să își asume responsabilități”, susține deputatul USR din Bistrița, amintind că dreptul de vot pentru femei și primele funcții de decizie au venit după secole de luptă pentru drepturile femeilor și împotriva discriminării de gen.
Simone Veil prima femeie președinte a Parlamentului European (1979) reprezintă un reper pentru acest demers al reprezentativității femeilor în politică și în zona deciziilor – consideră Cristina Iurișniți care își propune, în acest context, promovarea mai susținută a valorilor europene, respectarea drepturilor și libertăților individuale, accesul echitabil și incluziv la educație, care trebuie să ajungă în mod real în sistemul educațional românesc. „Avem nevoie de un sistem de educație depolitizat, profesionalizat și digitalizat!”, afirmă Cristina Iurișniți.
Iată câteva direcții de acțiune:
- aplicarea programelor europene de diminuare a abandonului școlar și de creștere a echității și calității actului educațional.
- susținerea introducerii obligatorii, o dată pe ciclul de studiu, a unui program european comun de introducere a elementelor de educație civică, juridică și politică europeană potrivit vârstelor, de la nivelul învățământului primar până la liceal și universitar.
- introducerea obligatorie, o dată pe ciclul de studiu, a unui program european comun de educație pentru sănătate și educație sexuală în școli. România în momentul de față este pe primul loc în Europa la numărul de mame adolescente.
- promovarea transparenței și armonizării în evaluare, în echivalarea diplomelor de la bacalaureatul european până la școlile doctorale.
- plurilingvismul prin dezvoltarea competențelor lingvistice a cel puțin 2 limbi de circulație. Cu siguranță, voi purta portdrapelul francofoniei europene, promovând plurilingvismul și implicit limba franceză în cadrul reuniunilor interparlamentare internaționale.
- promovarea învățământului vocațional și profesional în România, introducerea studiului a 2 limbi străine inclusiv în această filieră profesională
Obiectivele Agendei 2020 vor fi continuate astfel încât acțiunile pe care Cristina Iurișniți și le propune se vor circumscrie firesc obiectivului PE de creare a unui spațiu educațional comunitar armonizat, până în 2025!
„Erasmus, o mare personalitate a Renașterii, numit de Stefan Zweig primul european conștient a dat numele celui mai mare proiect de succes european care își va dubla finanțarea ajungând la 30 de miliarde de euro în exercițiul financiar următor, pentru a pune accentul pe incluziune, acces la educație și formare profesională continuă. În acest context, voi susține prin activitățile europarlamentare specifice din Comisie sau din teritoriu (prin înființarea a 6 birouri europarlamentare regionale), ca România să fie o prezență activă în dialogul european al culturilor”, afirmă Cristina Iurișniți.
„Consider că am atins maturitatea profesională pentru a reprezenta România la nivel european în zona educației, pentru a promova o Europă a plurilingvismului, a diversității culturale și a egalității de șanse!”, conchide deputatul USR Cristina Iurișniți.