Cifra de afaceri a Grupului TeraPlast a crescut cu 25%, iar exporturile cu 51% anul acesta. Business-ul de instalații, „nava amiral” a grupului a avut o cifră de afaceri în creștere cu 28% față de primele 9 luni din 2021.
Exporturile Grupului TeraPlast au crescut cu 51% în primele 9 luni ale anului curent, față de aceeași perioadă a anului anterior. Și cifra de afaceri a avut o creștere de 25% în primele 9 luni ale anului, iar pentru 2022 cifra de afaceri a grupului va fi aproape de cea bugetată de aproximativ 727 milioane de lei.
Grupul TeraPlast nu renunță la planurile de dezvoltare, considerând că în această perioadă vor exista mai multe oportunități pe piața de M&A și pe piețele de export. Grupul a menținut în trimestrul trei focusul pe consolidarea cotei de piață și pe rentabilizarea segmentelor de activitate noi.
Rezultatul grupului este încă grevat de pierderile operaționale ale segmentului Ambalaje Flexibile, specifice perioadei de începere a activității, dar influențate și de procesul greoi de omologare a produselor la clienți, într-un climat de reducere a consumului privat. Creșterea portofoliului de clienți și a volumelor segmentului, indică o îmbunătățire sensibilă, cu perspectiva de a atinge pragul de rentabilitate în prima parte a anului viitor.
Contextul economic, intern și internațional, a impactat rezultatele Grupului. Evoluția sectorului de construcții a arătat o performanță sub așteptări. Segmentul construcțiilor inginerești a înregistrat o scădere anuală de 3,8% în primele opt luni ale anului, conform datelor statistice ajustate sezonier publicate de INS. Pe parcursul trimestrului 3 s-a derulat și o operațiune de destocare, pentru a ajusta nivelul stocurilor de materii prime și produse finite la nivelul cererii din piață, operațiune care a influențat negativ marjele lunilor iulie și august.
TeraPlast a deschis o subsidiară în Ungaria
Volumul exporturilor a crescut în primele nouă luni cu 51% față de aceeași perioadă a anului anterior, iar ponderea în totalul cifrei de afaceri a urcat la 16%, de la 13%, nivelul atins în intervalul ianuarie-septembrie 2021. Extinderea prezenței pe piețele europene este în continuare o direcție strategică pentru Grup, pentru a crește dimensiunea, competitivitatea și reziliența business-urilor din portofoliu. Pentru a sprijini activitatea de export, în trimestrul al treilea TeraPlast a deschis o subsidiară în Ungaria cu scopul înființării unui centru logistic care să asigure o prezență mai bună pe piața locală.
Linia de Instalații continuă să crească, chiar în contextul întârzierilor în demararea unor noi proiecte publice de infrastructură. Acest business a menținut o marjă EBITDA în procent de două cifre, respectiv 11,5%. În același timp, evoluția este pozitivă, +6% față de nivelul record istoric înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut. Prioritatea Grupului a fost consolidarea cotei de piață care conferă avantaj competitiv în momentul în care marile proiecte de infrastructură anunțate prin PNRR și Anghel Saligny vor începe să fie implementate în trimestrele următoare.
Segmentul Granule, care include și granulele reciclate, a înregistrat volume mai mici și a cunoscut o presiune pe prețurile de vânzare, aspect reflectat în evoluția marjei EBITDA (-43%). În acest context, consolidarea cotei de piață și menținerea unor relații de lungă durată cu partenerii contractuali sunt prioritare pentru acest segment.
TeraGlass a cunoscut în trimestrul trei o îmbunătățire a performanțelor operaționale. În intervalul iulie-septembrie, EBITDA s-a situat la 0,76 milioane lei, ceea ce a dus rezultatul la nouă luni în teritoriu pozitiv. Îmbunătățirea marjelor a venit în urma renegocierii prețurilor din contracte care au devenit efective la final de S1.
TeraBio Pack semnează cu rețele mari din străinătate
Segmentul Ambalaje Flexibile, nouă în cadrul Grupului, cunoaște o creștere a vânzărilor, dar încă insuficientă pentru a contracara pierderile operaționale date de încărcarea redusă a capacităților de producție și cheltuielile de omologare a produselor de către potențiali clienți. Pe lângă aprovizionarea pieței interne, unde TeraBio Pack are deja parteneriate în curs cu lanțuri de retaileri, compania explorează și fructifică oportunitățile de pe piețele externe.
În prezent, compania este în stadiul de semnare a mai multor contracte cu rețele mari din străinătate și în discuții avansate cu alte lanțuri internaționale de magazine din regiune. Piața ambalajelor – inclusiv a celor biodegradabile – are un potențial real de dezvoltare, dar necesită timp pentru a avea un impact pozitiv asupra Grupului. Odată cu reglarea condițiilor de piață și cu creșterea ocupării capacității de producție, va fi vizibilă, începând cu anul viitor, și contribuția pozitivă a acestui segment la rezultatele consolidate.
Profitul net înregistrat în perioada ianuarie-septembrie a fost de aproape 16,4 milioane lei, în scădere cu 62% față de aceleași luni din 2021. Comparația este făcută, însă, cu un rezultat excepțional înregistrat anul trecut, peste așteptările momentului.
Decalajul semnificativ între evoluția performanței operaționale și cea a profitului net a fost determinat de creșterea semnificativă a ratelor dobânzilor, într-o perioadă în care Grupul a investit 70 milioane de lei pentru finalizarea proiectelor începute anul trecut și a suportat creșterea capitalului circulant necesar produselor noi. 60% din creditele de investiții ale Grupului sunt cu dobândă fixă, iar capitalul circulant va scădea ca urmare a reducerii stocurilor, astfel că anul viitor costul de finanțare a Grupului se va reduce sensibil.
„Rezultatele poartă în continuare amprenta contextului volatil pe care îl traversăm și care prezintă incertitudini pentru perioada următoare. Chiar și într-un astfel de climat, am reușit să menținem performanțele Grupului la un nivel satisfăcător. Creșterile record pe care le-am înregistrat în anii anteriori s-au temperat, dar printr-un management eficace și răspuns prompt la dificultăți, păstrăm reziliența Grupului pentru a livra performanțe în concordanță cu marile provocări economice existente.
Provocările rămân constante și chiar dacă unele cunosc o ameliorare, cum ar fi lanțurile de aprovizionare sau prețurile materiilor prime, apar noi tensiuni, date de criza energetică sau politicile monetare restrictive.
Din păcate, nu putem schimba o astfel de traiectorie de unii singuri. Acesta este motivul pentru care ne concentrăm pe consolidarea cotei de piață și pe oportunitățile care apar în această perioadă. Vedem atât o creștere a dinamicii în zona de M&A, cât și un interes crescut din partea piețelor externe pentru produsele noastre. Nu renunțăm la niciun plan semnificativ de investiții pentru că dorim ca, atunci când apele vor fi așezate, să fim în poziția de a profita la maximum de următorul val de creștere a activității economice.” a afirmat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast.