Spectacolul lui Radu Afrim – așteptat cu sufletul la gură de bistrițenii mai suspicioși din fire care l-au bănuit de aroganță – ne-a uluit & năucit pe toți ieri seară, la Palatul Culturii. Sutele de spectatori au urmărit electrizați jocul impecabil al actorilor de la Teatrul Național din București.
Au plâns și au râs în ritmul textului, au aplaudat la scenă deschisă. I-au ovaționat minute în șir, la final, pe protagoniștii care – timp de trei ore – au construit atât de simplu și firesc – într-un timp record – o lume atât de familiară pentru noi. Și totuși neobservată până acum.
Textul lui Dan Coman – „La câțiva oameni distanță de tine” – ironic și tulburător pe alocuri – pus în scenă de Radu Afrim – a luminat altfel orașul. L-a surprins cu toate spaimele la vedere, cu obsesiile despre munca în străinătate, cu reperele geografice și sociale care ne macină, cu înjurăturile și clișeele care ne-au sedimentat și cimentat sufletul, cu mersul la biserică, la Colibița-marea-noastră-sfântă-de-la-munte cu raidurile prin Lidl și bârfele din Leoni…
A fost un spectacol de teatru structurat în două povești care s-ar fi putut întâmpla în Bistrița – precum în oricare alt oraș al României. Un spectacol răscolitor despre apropierea dintre oameni. Despre distanțele dintre noi care cresc și descresc odată cu fiecare alegere, cu fiecare vis, cu fiecare întâlnire. Despre singurătatea care ne învăluie și minciuna cu care ne spoim viața… Despre familii cu părinți și copii care nu mai reușesc să se îmbrățișeze…
Ne-a rămas în minte o replică, șoptită în pauză, de unul dintre spectatori: „Plecăm în 3 august din Bistrița. Sperăm că nu pentru totdeauna…. Am încercat să facem ceva aici, dar nu ne-a ieșit… Spectacolul ăsta totuși este cel mai frumos cadou înainte de plecare…”
„E un spectacol în care se vor regăsi oamenii locului, cei cărora le vorbesc. Am lucrat de dimineața până seara. (…) Subiectul are umor și foarte multă emoție. Am prelucrat cu Dan Coman propunerea lui inițială de text.
Frica mea a fost să nu plictisesc. Vreau să emoționez, să fac lumea să râdă cu bună măsură. Este vorba despre oameni care se duc dincolo pentru bani, despre femeile care îngrijesc bătrâni, despre dependențe. Toate problemele care se întâlnesc la colț de stradă se vor vedea pe scenă. Se va vorbi în grai ardelenesc. Am încercat să fim pentru toate urechile, pentru toate sufletele”, mărturisea Radu Afrim, într-o conferință de presă.
Actorii care ne-au convins & cucerit ieri seară la Bistrița sunt Marius Manole, Marius Bodochi, Mirela Oprișor, Flavia Giurgiu, Natalia Călin și Ștefan Iancu.
De coregrafie s-a ocupat Flavia Giurgiu, iar de sunet – Sorin Brehuescu. Asistent sunet a fost Bogdan Ungureanu, iar asistenți lumini – Ovidiu Moldovan, Paul Rusu.
Concept Lumini – George Jipa.
Echipa tehnică: Ioan Ciocan, Viorel Lup, Ionele Gheorghe și Vasile Silaș.
Radu Afrim, originar din Beclean, este unul dintre cei mai talentați și mai sofisticați regizori de teatru european.
A fost desemnat „Cel mai bun regizor” de trei ori, de către UNITER, Uniunea Teatrală din România pentru „Tihna” după Attila Bartis (compania „Tompa Miklós“, Teatrul Național Târgu-Mureș, 2015), pentru „Joi.megaJoy” a lui Katalin Thuroczy la Teatrul Odeon din București (2007) și pentru „Plastilina” de Vasili Sigariov la „Toma Caragiu“ Ploiești (2006).
În 2008 a câștigat și „Coup de Coeur de la Presse” (premiu decernat de presă) la Festivalul „Off” de la Avignon cu piesa „Mansarde à Paris. Les détours de Cioran” de Matei Vișniec. A fost timp de 3 ani director al Galei Tânărului Actor (Gala HOP) în perioada 2013-2015.
Dintre cele mai recente spectacole regizate amintim „Pădurea spânzuraţilor” după Liviu Rebreanu (2018), „Inima şi alte preparate din carne” după Dan Coman (2020) – Premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol în 2021, „Repetiție pentru o lume mai bună” dramatizare de Mihai Radu și Ionuț Sociu după romanul omonim de Mihai Radu (2023)
Marius Bodochi este unul dintre cei mai recunoscuţi şi iubiţi actori de teatru şi film din România. Este director artistic al Teatrului Naţional „Ion Luca Caragiale” din Bucureşti.
A creat roluri memorabile în teatru, film, televiziune şi teatru radiofonic în acelaşi timp având şi o importantă activitate didactică. A colaborat de-a lungul carierei sale cu cei mai importanţi regizori români.
Roluri recente în spectacolele TNB:
- „Repetiție pentru o lume mai bună”, dramatizare de Mihai Radu și Ionuț Sociu după romanul omonim de Mihai Radu, regie Radu Afrim (2023),
- „Cuvântul progres rostit de mama suna teribil de fals” de Matei Vișniec, regie Botond Nagy (2023),
- „Cei drepți” de Albert Camus, regia Mihai Măniuțiu (2022).
- Filmografie recentă: „Capra cu trei iezi” (2022), „Apostolul Bologa” (2018) „La limita” (2016).
Marius Manole este din 2002 actor la Teatrul Naţional „Ion Luca Caragiale” din Bucureşti şi unul dintre cei mai îndrăgiţi actori ai generaţiei sale.
A făcut roluri remarcabile în teatru, film şi televiziune şi a participat în numeroase proiecte în teatrele din ţară. A câştigat Premiul Uniter pentru „Cel mai bun actor în rol secundar” pentru rolurile Bătrânica apatică și Actorul din spectacolul „Între noi e totul bine”, regia Radu Afrim (2016).
Roluri recente în spectacolele:
- „Repetiție pentru o lume mai bună”, dramatizare de Mihai Radu și Ionuț Sociu după romanul omonim de Mihai Radu, regie Radu Afrim (2023),
- „Cei drepți” de Albert Camus, regia Mihai Măniuțiu (2022),
- „Trei surori”, un scenariu (ne) firesc de liber după Cehov, regia Radu Afrim (2019),
- „Pădurea spânzuraţilor” după Liviu Rebreanu, regia Radu Afrim (2018)
Mirela Oprișor este o actriță de teatru, televiziune, și film. După câţiva ani petrecuţi la Teatrul de Comedie din Bucureşti acum actriţă la Teatrul Naţional „Ion Luca Caragiale” din Bucureşti.
A primit Premiul Gopo pentru cea mai bună actriță pentru rolul Adrianei Hanganu din filmul „Marți, după Crăciun”.
Pentru publicul larg este cunoscută pentru rolul din serialul de televiziune „Las Fierbinţi”.
Roluri recente în spectacolele: „Repetiție pentru o lume mai bună”, dramatizare de Mihai Radu și Ionuț Sociu după romanul omonim de Mihai Radu, regie Radu Afrim (2023) „Cei drepți” de Albert Camus, regia Mihai Măniuțiu (2022) „Bolta cerească” de Lucy Kirkwood, regia Gelu Colceag, (2022)
Ştefan Iancu este unul dintre cei mai promițători actori ai noii generaţii.
E recunoscut pentru roluri în film și televiziune precum „Un pas în urma serafimilor” (2017) pentru care a primit trofeul Gopo, „Amintiri din Epoca de Aur – Dragoste în timpul liber” (2009) sau „Vlad”, serialul Pro TV.
Flavia Giurgiu este actriţă de teatru şi film şi colaborează cu Teatrul Naţional „Ion Luca Caragiale” din Bucureşti. Este implicată în numeroase proiecte şi ateliere de film şi teatru în ţară. Roluri recente în spectacolele: „Trei surori”, un scenariu (ne) firesc de liber după Cehov, regia Radu Afrim (2019), “Neguțătorul din Veneția” de William Shakespeare, regia Alexander Morfov (2019) sau „Pădurea spânzuraţilor” după Liviu Rebreanu, regia Radu Afrim (2018).
Natalia Călin este actriţă de teatru şi film fiind angajată la Teatrul Naţional „Ion Luca Caragiale” din Bucureşti din 1999.
A câştigat Premiul UNITER pentru „Cea mai bună actriță în rol secundar” pentru rolul Doamna Bologa din „Pădurea spânzuraților” în regia lui Radu Afrim (2019).
Roluri recente în spectacolele: „Repetiție pentru o lume mai bună”, dramatizare de Mihai Radu și Ionuț Sociu după romanul omonim de Mihai Radu, regie Radu Afrim (2023) „D`ale carnavalului” de I.L. Caragiale, regia Alexandru Dabija (2021) „Trei surori”, un scenariu (ne) firesc de liber după Cehov, regia Radu Afrim (2019) „Pădurea spânzuraţilor” după Liviu Rebreanu, regia Radu Afrim (2018).