„Dacă acum cinci ani erau 400 de copii cu cerințe educative speciale integrați în învățământul de masă – acum putem vorbi de aproape 800 de copii integrați!”, a subliniat ieri inspectorul general al ISJ Bistrița-Năsăud, Camelia Tabără. A recunoscut că sunt probleme cu personalul și resursele specializate.
În Bistrița nu există acum decât 22 de învățători și profesori itineranți, care îi ajută pe acești copii, motiv pentru care Inspectoratul Școlar Județean și-a propus să le ofere sprijin printr-un proiect inedit pe care l-a numit Adoptă un itinerant.
„Încercăm să facem cu toții eforturi în acest sens. Noi ne-am propus un program cu elemente clare și punctuale – fiecare inspector va avea o zonă arondată și va «adopta» un itinerant. Pentru fiecare din acești copii școala trebuie să desemneze un responsabil de caz – care este învățătorul sau dirigintele clasei și care trebuie să știe că acel copil are nevoi speciale”, a mai spus Camelia Tabără.
În instituție se derulează deja un proiect demarat tocmai pentru a veni în sprijinul profesorilor itineranți care vor fi „adoptați” de inspectori, astfel încât aceștia din urmă să înțeleagă exact cum trebuie abordată problema acestor copii, și, ulterior, în inspecțiile și în intervențiile pe care le fac – acolo unde nu există personal de sprijin – să poată și inspectorii oferi ajutor și consiliere.
„Pentru că și acești copii sunt expuși riscului de părăsire timpurie a școlii, am decis să inițiem și la nivel de inspectorat un asemenea proiect județean pe care l-am numit «Adoptă un itinerant». Vom lucra în parteneriat tocmai pentru a înțelege mai bine care este mecanismul prin care un copil cu cerințe educative speciale poate fi sprijinit”, a explicat Monica Buboly.
Luciana Sidor, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională, a subliniat, de asemenea, că statul oferă și câteva măsuri financiare care să sprijine copiii cu cerințe educative speciale.
„Sunt măsuri de ordin educațional, măsuri de sprijin pe care școala trebuie să le asigure copilului cu cerințe educative speciale care are sau nu încadrare în grad de handicap. Dar sunt și măsuri de ordin financiar. Este vorba despre Ordonanța 564/09.08.2017 care acordă elevilor cu cerințe educative speciale beneficii materiale, beneficii în bani – adică acea alocație zilnică de 16,6 lei / zi, în funcție de zilele cu prezență la școală. Banii sunt oferiți din bugetul primăriilor sau al Consiliului Județean în cazul elevilor cu CES integrați în învățământul special. La final de an, acești elevi primesc și o indemnizație care constă în îmbrăcăminte, încălțăminte sau echipament în valoare de 300 – 360 de lei, în funcție de vârstă și prezența la școală…”, a explicat Luciana Sidor.