Grupul TeraPlast a avut o cifră de afaceri în creștere în semestrul 1 din 2022, dar într-un ritm inferior intervalelor precedente, ca efect al unui mediu economic radical modificat, ceea ce a afectat performanțele.
Cifra de afaceri aferentă semestrului 1/2022 a crescut cu 37%, la 373,6 milioane de lei. EBITDA s-a situat la 35,7 milioane de lei, în scădere cu 16% față de aceeași perioadă a anului trecut. Marja EBITDA s-a menținut la nivelurile țintite pentru liniile de business Instalații și Granule, însă marja la nivel de Grup a fost afectată de rezultatele TeraGlass și TeraBio Pack. Profitul net a cunoscut o contracție, până la 16,4 milioane de lei (S1/2021: 28,7 milioane lei), pe un puternic efect de bază și ca urmare a punerii în funcțiune a noilor investiții, care sunt încă în faza de „ramp up”.
O evoluție excelentă au cunoscut-o exporturile care, în primul semestru au atins nivelul de 63,8 milioane de lei, în creștere cu 79% comparativ cu S1 2021.
Avansul este dublu față de ținta de creștere cu 40% an/an propusă de Grup. Ponderea exporturilor în totalul cifrei de afaceri a urcat de la 13% în S1/2021 la 17% în S1/2022.
Chiar și într-un context complex, divizia de Instalații, cu cea mai mare pondere în rezultatul consolidat la nivel de grup, a avut o EBITDA în creștere și o cifră de afaceri solidă majorată cu 37% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut și a menținut o marjă EBITDA de două cifre: 12,4%.
Un factor esențial care a determinat evoluția bună a fost utilizarea intensivă a materialului reciclat. Acesta reprezintă un avantaj competitiv în condițiile actuale de piață și contribuie semnificativ la gestionarea optimă a costurilor.
Rezultatul consolidat la nivel de Grup a fost afectat de evoluții sub estimări ale diviziilor Ferestre&Uși și Ambalaje flexibile. Aceasta din urmă nu și-a atins pragul de rentabilitate din cauza procesului standard de pătrundere pe piață: clienții cer mostre pentru testare, iar între testare și comanda efectivă trece un interval de timp apreciabil, prelungit de contextul general de piață.
Acest proces implică loturi mici, costuri suplimentare de producție și o perioadă mai lungă de optimizare a acestei linii de business. Însă aceasta este o piață cu un potențial ridicat, care va contribui la rezultatele viitoare. Un impuls pentru producția de ambalaje biodegradabile este așteptat în urma câștigării unor licitații cu mari lanțuri de magazine, care vor deveni efective în ultima parte a anului curent.
EBITDA negativă a TeraGlass a provenit din actualizarea lentă a prețurilor în funcție de noile costuri. Situația s-a îmbunătățit semnificativ în iunie, când, în baza contractelor renegociate, care reflectă costurile actuale, divizia a avut o marjă EBITDA pozitivă, de 5,5%, care a ameliorat evoluția din lunile anterioare și în același timp imprimă un sens ascendent profitabilității în semestrul 2.
În ansamblu, rezultatele Grupului TeraPlast au fost grevate de o evoluție sub așteptări a sectorului construcții din România. Acesta a crescut la nivel general doar cu 1,3% între ianuarie și mai 2022 comparativ cu primele 5 luni din 2021, dar segmentul lucrărilor inginerești (unde se regăsesc investițiile publice în infrastructură) a cunoscut o contracție de peste 10% în același interval. Sectorul s-a confruntat cu întârzieri mari, atât la lansarea unor noi licitații, cât și la indexarea contractelor vechi în funcție de noile costuri. Au apărut blocaje, iar activitatea pe șantiere a stagnat.
Ioana Birta: „Rezultatele Grupului arată reziliența business-ului”
Grupul a temporizat creșterea capacităților de producție în funcție de factorii care determină piața. În același timp investițiile programate, cum ar fi noua fabrică de folii stretch avansează, iar proiecte începute, ca unitatea de țevi pentru apă și gaz (cu diametre de până la 1200 mm), au devenit operaționale în trimestrul 2.
„Rezultatele Grupului au rămas într-un teritoriu care arată reziliența business-ului. Diviziile principale și cu tradiție în Grup au avut evoluții bune chiar dacă mediul economic a devenit incomparabil mai dificil față de anul trecut.
Dificultățile pe segmentele noi, cauzate de perioade de maturizare a investițiilor noi mai lungi decât ne-am așteptat sau de unele întârzieri la renegocierea contractelor vor fi depășite.
Rămânem la fel de determinați în creșterea profitabilității Grupului prin diverse măsuri și pârghii, în ciuda unor fenomene adverse, cum au fost cele de care ne-am lovit: materii prime scumpe sau blocaje în domeniul construcțiilor. Țintim în continuare creșteri cu două cifre, dar adaptate la noua realitate economică”, a afirmat Ioana Birta, directorul financiar TeraPlast Group.
Noua proiecție pentru 2022 are în vedere o creștere cu 15% a cifrei de afaceri, cu 12% a EBITDA comparativ cu 2021 și menținerea unei marje EBITDA pentru întreg Grupul de două cifre, respectiv 11,8%. Principalele surse de creștere rămân Instalațiile și Reciclarea, iar un efect pozitiv este așteptat dintr-o potențială redinamizare a lucrărilor de infrastructură în a doua parte a trimestrului 3.
Pentru linia de Granule, Grupul își propune o EBITDA de de peste 20 milioane de lei și o marjă de 13,7%. Profitul net va fi similar celui de anul trecut, când Grupul a înregistrat un profit net din activitatea operațională de 42,3 milioane de lei.