Am vrut să aflăm de la profesorul Mihai Mureșan, șeful ISJ BN, care au fost criteriile în desființarea celor 26 de clase din oferta școlară 2021-2022. Între clasele desființate se numără și două specializări UNICE în județ: cea de Muzică și cea de Arhitectură. Răspunsul ISJ BN a sunat halucinant și ne-a amintit de epoca socialistă de aur. „Trebuie să suferim cu toții!”
Profesorii Liceului de Arte „Corneliu Baba” au protestat – dezamăgiți de decizia Inspectoratului Școlar Județean de a desființa clasa de Arhitectură în 2021-2022:
Situația la Liceul de muzică „Tudor Jarda” este și mai dramatică. Aici se desființează practic singura clasă de muzică a liceului.
Profesorii de aici sunt revoltați de faptul că se desființează clasa de muzică, în condițiile în care peste 50% dintre elevii care vor termina clasa a VIII-a vor să continue studiile aici.
Profesorii Liceului de Muzică și de Arte vor contesta comunicatul ISJ BN
Profesorii Liceului de muzică „Tudor Jarda” vor depune – prin repezentanții din Consiliul de Administrație – o contestație la ISJ, luni dimineața. După care vor depune un memoriu și la Ministerul Educației.
Atât profesorii de la Arte, cât și cei de la Muzică, iau în calcul inclusiv atacarea în instanță a comunicatului ISJ BN – care este mai degrabă o comunicare, și nicidecum o decizie oficială. În comunicarea de vineri a ISJ BN nu apare decât semnătura inspectorului școlar general și a personalului care se ocupă de formațiunile de studiu. Nu apare nici semnătura unui jurist și nici a Consiliului de Administrație care ar fi decis desființarea claselor.
Absolvenții Liceului de muzică „Tudor Jarda” – între care și tenorul Ovidiu Purcel, soprana Anita Hartig sau tenorul Ștefan Pop – ultimii cetățeni de onoare ai orașului – vor transmite mesaje de susținere a clasei de muzică.
Și profesorii Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj s-au arătat consternați de decizia de a desființa unica clasă de muzică a liceului de profil din Bistrița.
Directorii liceelor din Bistrița, „în bătaie de joc sau în dezinteres total…”
Am aflat astăzi de la profesorul Mihai Mureșan, șeful ISJ BN, care au fost criteriile pentru desființarea celor 26 de clase din oferta școlară 2021-2022.
Conform Ordinului Ministrului Educației și Cercetării 5599/21.09.2020, în fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat trebuie să se țină cont de câteva criterii generale.
Profesorul Mihai Mureșan susține că „în conformitate cu indicațiile cuprinse în documentul numit PRAI un procent de 30% trebuie să fie învățământ profesional, diferența fiind alocată învățământului liceal.
Luând în considerare această orientare avem propunerile din școli. În legătură cu aceste propuneri, aș vrea să fac o precizare foarte importantă. Am avut patru ședințe cu directorii unităților de învățământ în care am discutat pe larg despre acest fenomen.
Celor din gimnazial le-am cerut imperativ să aibă grijă cum n-au avut niciodată până acuma, să aibă grijă de fiecare elev de clasa a VIII-a care să poată să-și încheie anul și să fie regăsit într-una din clasele a IX-a din anul școlar următor. Directorilor de licee – 26 la număr în tot județul – le-am spus foarte clar că pot să facă și dânșii claculele pe care le-am făcut și eu. Să vadă că, cu cei 2140 de elevi nu se pot forma decât 76 de clase. Când am primit din școli propunerile, în bătaie de joc sau în dezinteres total, directorii mi-au trimis exact propunerile din anul școlar 2019-2020, adică 76 de clase de liceu. Lucru care ar fi fost din start o imposibilitate.
Am avut din această cauză alte trei ședințe cu directorii, pentru a-i face să înțeleagă. Le-am spus că e clar că cele 76 de clase trebuie diminuate până la 50 de clase de liceu. Și că nu le impun eu ce să taie. Le-am spus: Voi aveți portofoliul de ore, și veți putea face socoteli să vedeți care dintre specializări produce efectul cel mai mic dacă va lipsi din propunerile pe care le faceți.
Le-am spus că le voi solicita să vină în cadrul Consiliului de Administrație a Inspectoratului Școlar, unde hotărâm exact și îmi veți spune care e clasa la care renunțați. Față de această explicație dată în mod repetat, în patru ședințe cu directorii, toți mi-au spus că la ei în liceu rezultatele sunt foarte bune, că își pot culege elevi pentru a-și forma clasele. Fără să ia în considerare adevărata problemă: lipsa la nivel de județ a efectivului necesar propunerilor făcute. Sunt cu 700 de copii mai puțini în clasa a VIII-a, față de anul precedent…!”
Profesorul Mihai Mureșan a considerat probabil că nu mai are rost să-i invite pe directori în Consiliul de Administrație. Și că problema se poate tranșa cu un telefon:
Șeful ISJ ne-a mai explicat că marți (12 ianuarie) a avut loc ultima întâlnire cu directorii: „Le-am transmis că aștept precizări și pe linia Ministerului și că de aceea nu am ținut încă Consiliu de Administrație. Miercuri, în 13 ianuarie, am sunat în fiecare liceu și școală din județ – întrebându-i pe directori care este clasa la care vor renunța. Și mi-au spus. L-am chemat aici și pe inspectorul de arte, profesor la „Corneliu Baba” și i-am spus să se ducă la școală la el și împreună cu directorul să discute și între cele două clase de pictură și de arhitectură – să cumpănească bine și să vină să-mi spună care este clasa la care renunță… Inspectorul n-a rezolvat nimic, s-a întors și mi-a spus că vor în continuare două clase. Ceea ce era imposibil. Pentru că per ansamblu trebuie să rămână 50 de clase de liceu. Niciuna în plus. Se pare că numai cei de la Arte nu au înțeles nimic…”, a subliniat profesorul Mihai Mureșan.
Nici noi nu am înțeles de ce fiecare dintre liceu trebuie să renunțe la câte o clasă, în loc să se facă o analiză pe baza criteriilor…
Șeful ISJ BN, Mihai Mureșan: Care criterii…?!?
Bistrițeanul.ro: Criteriile prevăzute în Ordinul Ministrului Educației și Cercetării 5599/21.09.2020...
Șeful ISJ BN, Mihai Mureșan: Criteriile acelea sunt pentru rețeaua de școlarizare. Care este altceva. Aici vorbim de faptul de a exista în acest an școlar un număr de clase. Nu are nimeni treabă cu o specializare sau alta dintre cele pe care școlile doresc să le propună.
Nu se poate să depășim un anumit număr de clase de-a IX, fie ele de orice specializare ar fi. De aceea le-am cerut directorilor să facă socoteli ca să vadă care este cel mai mic impact asupra orelor prin renunțarea la o clasă. E greu dacă ești în afara sistemului să pricepi chestiile astea, de bucătărie internă…! Dar după discuțiile cu directorii am ajuns la ceea ce trebuia să facem.
La numărul de clase de liceu care să fie în conformitate cu tot ceea ce prevăd normativele. Adică 59 de clase de liceu teoretic, vocațional, tehnologic și 21 de clase de învățământ profesional și dual. Este exact ceea ce prevede ordinul de ministru, exact ceea ce se precizează cu privire la formarea Proiectului Județean al Planului de Școlarizare îndeplinind absolut toate tarele înscrise sau emise la nivelul unităților de învățământ. Nu am avut absolut niciun fel de reacție din niciun liceu al județului, cu excepția Liceului „Corneliu Baba”.
În legătură cu Liceul „Corneliu Baba” – acesta nici măcar nu se regăsește în Top 10 al liceelor în funcție de opțiunile exprimat de elevii de clasa a VIII-a publicate în studiul CJRAE. La filiera vocațională – opțiunile elevilor de clasa a VIII-a sună așa: Sportiv 31%, Pedagogic – 29%, Arte Plastice – 17%, Arhitectură – 11%, Muzică – 12%…! Deci pentru ce atâta scandal?”
Bistrițeanul.ro: Câți elevi au răspuns la acest chestionar?
Șeful ISJ BN, Mihai Mureșan: Nu știu. Cred că toți elevii din județ! Eu nu pot să pun la îndoială acest studiu care se face în fiecare an tocmai pentru a vedea care sunt orientările la nivel de județ ale elevilor de clasa a VIII-a…
Bistrițeanul.ro: Noi știm că la acest chestionar au răspuns 1146 de elevi. Adică jumătate dintre absolvenții clasei a VIII-a. Poate că cifrele ar fi arătat altfel dacă ar fi răspuns toți…
Șeful ISJ BN, Mihai Mureșan: Nu știu câți elevi au răspuns, îi pot întreba. Însă este vorba de un eșantion reprezentativ de elevi, oricum. Nici nu se pune în discuție. Vorbim de profesioniști acolo, care știu să facă un sondaj. Pentru mine a fost un instrument de care m-am folosit.
Au mai fost și alții în situația celor de la Liceul Corneliu Baba. Și în alte licee s-au tăiat din două clase – una… Este un an de sacrificiu pentru toate școlile. Anul viitor vom avea din nou 2852 de elevi, adică revenim la situația din 2020… Anul viitor pot să propună înapoi clasa de Arhitectură…”
O paranteză, totuși…
Culmea culmilor, studiul CJRAE – invocat ca argument de profesorul Mihai Mureșan – NU a ajuns la toate școlile din oraș. Doar 1146 de elevi – dintre cei 2140 de absolvenții de a VIII-a, au răspuns la chestionarul CJRAE.
Chestionarul nu a ajuns nici la elevii de a VIII-a de la Liceul „Corneliu Baba”, nici de la Liceul de muzică „Tudor Jarda”, dar nici la alte școli gimnaziale din oraș.
Interesant este și faptul că studiul a fost publicat pe site-ul instituției miercuri, 13 ianuarie 2021, pentru ca deciziile ISJ să fie trimise vineri către directorii școlilor din județ.
„Trebuie să sufere toți. Trebuie să suferim absolut toți… Așa e normal…!”
Bistrițeanul.ro: Tot nu am înțeles de ce trebuie desființate totuși clase de la liceele performante, precum CNLR sau CNAM? De ce de la „Tudor Jarda”, de la „Corneliu Baba” sau „George Coșbuc” din Năsăud…?
Șeful ISJ BN, prof. Mihai Mureșan: De la care să tăiem? Că fiecare școală ne întreabă de ce să tăiați de la mine mai mult? Dacă tăiem de la școlile mai slabe, reducem dreptul la educație al elevilor cu rezultate modeste… Nici unui director nu i-a plăcut, dar alții măcar au înțeles că nu au de ales…
Bistrițeanul.ro: În studiul CJRAE apărea și un procent de elevi care vor pleca în alte județe. Tot aici se precizează că doar 12% dintre absolvenți vor la școala profesională. De ce nu se taie clase de acolo ?
Șeful ISJ BN, prof. Mihai Mureșan: Nu putem să discutăm în acest moment decât orientativ despre câți elevi se vor regăsi în clasele de a IX-a… Dar la repartizarea computerizată ei își trec acolo toate opțiunile posibile, indiferent de media pe care o obțin și nu va rămâne nimeni pe dinafară.
Totul este în conformitate cu scriptele actuale. Totul este în consens cu conducerile liceelor din Bistrița-Năsăud. De aici încolo orice fel intervenție, punct de vedere, acțiune a Ministerului Educației pe această linie va fi gestionată în continuare…
Bistrițeanul.ro: Criteriile din Ordinul 5599/21.09.2020 apar totuși și în dreptul fundamentării cifrei de școlarizare – nu doar a rețelei de școlarizare…
Șeful ISJ BN, prof. Mihai Mureșan: Criteriile sunt în atenția primăriilor în primul rând, pentru a putea constitui rețeaua de școlarizare cea mai eficientă. Nu e vorba de planul de școlarizare, sunt lucruri diferite aici.
Bistrițeanul.ro: Deci ați ajuns la concluzia că fiecare școală trebuie să renunțe la câte o clasă – pe baza studiului CJRAE…
Șeful ISJ BN, prof. Mihai Mureșan: Și pe baza studiului CJRAE…!
Bistrițeanul.ro: Tot nu înțelegem de ce trebuie să renunțe fiecare liceu la câte o clasă…
Șeful ISJ BN, prof. Mihai Mureșan: Acest efect al lipsei de copii nu mi se pare moral să fie suportat numai de un anumit gen de școli, și nu de toate… De ce să-i pun în spate unei școli cât nu poate duce dacă se poate distribui această povară pe spatele mai multor școli…? Acest fenomen social trebuie distribuit ca povară pe umerii tuturor. Fiindcă nu mi se pare normal să sufere numai profesorii din Lechința de faptul că s-a introdus clasa pregătitoare. Trebuie să sufere toți. Trebuie să suferim absolut toți… Așa e normal. Nu e datorită celor din Lechința sau Teaca sau Sângeorz-Băi… ci că a fost un fenomen național: înființarea clasei pregătitoare…!”
În acest punct al conversației – ne-am dezumflat complet și am rămas fără replică… Ne-am amintit de glorioasa epocă de aur a socialismului multilateral dezvoltat în care toți eram nevoiți să gândim la fel, să câștigăm la fel, să muncim la fel… Când toți eram egali, dar unii erau puțin mai egali decât alții…
Ipotetic vorbind…
Am vrut să aflăm totuși cum ar fi desființat clasele inspectorul școlar general – într-o situație ipotetică: dacă ar fi avut de justificat 40 de clase desființate din cele 26 de licee și școli ale județului, și nu 26…?
Șeful ISJ BN, prof. Mihai Mureșan: Era cât se poate de clar că tot așa procedam. Adică îi rugam pe directori să facă niște analize de impact în ideea renunțării la două clase. Clasele care, prin desființare, ar produce efectul minim. Sigur că n-ar fi trebuit din toate școlile tăiate câte 2. dar atunci s-ar fi putut lua, de exemplu, pe filiere.
S-ar fi văzut ce impact are dispariția unei clase de filologie, de exemplu. Sau de științe sociale, sau de matematică-informatică. La fel puteam cere pe o clasă de tehnologic, care erau cele mai numeroase din județ. Se putea vedea pe fiecare specializare în parte impactul produs. La fel la vocațional… am fi putut merge pe aceeași chestie: o suportabilitate de către toată lumea, dar să fie minimă. În condițiile acestea, puteam spune: diminuăm din învățământul vocațional 3, diminuăm din învățământul tehonologic 12 și diminuăm din învățământul teoretic 17. Și rezolvam problema. Este o ipoteză de lucru. Dar nu fac eu aceste tăieri. Consiliul de Administrație le face. În Consiliul de Administrație al ISJ am cerut și eu păreri…”, a mai explicat prof. Mihai Mureșan.
Cine face parte din Consiliul de Administrație al ISJ ? Inspectorul general, inspectorul general adjunct, contabilul șef, juristul și inspectorul pentru resurse umane sunt de drept în Consiliul de Administrație. Diferența până la 11 membri sunt inspectorii instituției, care se aleg în Adunarea Generală.
*****
Planul județean de școlarizare trebuie trimis la Minister până în 22 ianuarie. Este introdus deja SIIR. Deci modificări nu se mai pot face – a mai precizat profesorul Mihai Mureșan. Urmează să fie culese toate planurile județene, care vor constitui Planul Național de Școlarizare 2021-2022. Acesta este înaintat Guvernului, se aprobă planul printr-o Hotărâre de Guvern, după care este redistribuit pe județe. „În județul nostru va fi trimis planul înapoi ca regulă aprobată așa cum l-am trimis, și de aici încolo își primește clasele aprobate. Este un exercițiu care se întâmplă în fiecare an…”
În concluzie, „este un moment dificil, trebuie să facem cu toții un efort, ca să trecem cu bine peste anul acesta, afectând cât mai puține cadre didactice, pentru ca anul viitor să înființăm la loc clasele diminuate în acest an…”