O provocare specială – pentru părinții din Bistrița-Năsăud, dar și pentru cadrele didactice, studenții sau absolvenții școlilor din județ! Ea vine din partea Inspectoratului Școlar și este structurată pe trei direcții:
În urma cu un an, Inspectoratul Școlar Bistrița-Năsăud lansa la Năsăud proiectul de voluntariat „Educația ține de noi”.
A fost vorba despre un proiect comunitar în care zeci de profesori voluntari au oferit meditatii gratuite. Vizați eu fost elevii din clasa a VIII-a și a XII-a. A fost un real succes. Aproape 240 de elevi s-au înscris în doar 4 zile de la lansarea proiectului.
Impresionat de numărul mare al elevilor înscriși, primarul Dorin Vlașin din Năsăud anunța atunci că proiectul va fi regândit la o scară mai mare. De meditații vor beneficia și elevii care nu sunt în ani terminali. „Pe lângă materiile din care se dau examenele (Română, Matematică, Istorie, Geografie, Engleză, Biologie, Informatică, Germană) ne dorim ca elevii să aibă parte și de activități de orientare școlară și profesională. Vrem să ne asigurăm că generațiile următoare își vor alege carierele în funcție de abilitățile și pasiunile lor”, sublinia Dorin Vlașin.
Zilele trecute, Inspectoratul Școlar a lansat aceeași provocare tuturor școlilor din județ.
„Ne dorim să susținem în fiecare unitate crearea unei rețele de voluntari: cadre didactice, părinți, studenți, specialiști, etc. Aceștia, printr-un program de pregătire flexibil, dar constant, pot sprijini elevii în promovarea examenelor naționale”, argumenta inspectorul general, prof Aurelia Dan.
Inspectorul general al ISJ BN a explicat pentru Bistrițeanul.ro că proiectul a început înainte de simulările la examenele naționale. „S-a constat că rezultatele în urma meditațiilor au fost foarte bune. Mult peste notele obținute de elevi la simulări. Fapt care ne-a încurajat să extindem proiectul de voluntariat în toate școlile județului.
În această perioadă, instituțiile de învățământ se află în faza de constituire a rețelelor de voluntari. Aici pot să intre cadre didactice din școală, foste cadre didactice pensionare, absolvenți sau studenți… Cam toți cei care pot și vor să susțină un minim program de pregătire pe disciplinele de examene naționale”, a punctat prof. Aurelia Dan.
Elevii sunt încurajați să se înscrie la disciplina la care au cele mai mari dificultăți. „Din punctul nostru de vedere, farmecul proiectului este că elevii nu trebuie să facă pregătire cu profesorul de la clasă. Proiectul funcționează după modelul CeTin, practic, care există la Bistrița. Dar nu există în alte localități ale județului. Nici nu am insistat, de altfel, pe școlile din Bistrița”, a explicat prof. Aurelia Dan.
Și părinții ar putea să fie voluntari
„Gândiți-vă la discipline precum matematica la profilul tehnologic. Orice părinte care a absolvit o facultate cu specific real, poate să-i sprijine pe elevi, la un nivel minim. Așa am pilotat pregătirea la Năsăud. Am structurat-o pe nivele și pe nevoi de învățare. Și subiectele examenelor naționale sunt structurate pe grade de dificultate. Grupele s-au constituit în funcție de nevoile de învățare…”, a explicat prof. Aurelia Dan.
O direcție a proiectului de voluntariat ar fi pregătirea suplimentară pentru examenele naționale.
O altă direcție se referă la educația complementară: educație pentru viață și formarea abilităților pentru viață prin activități extrașcolare desfășurate constant.
O a treia direcție se axează pe orientare în carieră și dezvoltare personală. Un consilier școlar, un psiholog, un trainer de dezvoltare personală ar putea, la nivelul școlii respective, să susțină un curs o dată pe lună – crede prof. Aurelia Dan.
„Vom avea mai multe detalii în zilele viitoare, când vom vedea ce se conturează la nivelul școlilor. ISJ îi va consilia în ceea ce privește oferta educațională și programul, în funcție de opțiunile elevilor și ale profesorilor”, a conchis inspectorul general.