Totul se întâmplă „pe calculator” acum și se spune că e spre beneficiul tuturor. Acest lucru nu-l cred însă, întotdeauna, medicii de familie, pacienții lor sau farmaciștii. Programul informatic al CAS dă rateuri dese, uneori nefiind funcțional cu orele.
Pacienții care merg la medicii de familie se confruntă, deseori, cu zeci de minute de așteptare. Și asta nu din cauza numărului mare de persoane ce așteaptă să fie consultate.
„Programul ăsta ne dă bătăi de cap. Nu putem elibera rețete gratuite sau compensate pentru că nu funcționează. Se blochează. Vineri nu a funcționat deloc. Iar acum, în aproape trei ore am reușit să emit doar trei rețete. E pur și simplu bătaie de joc”, a explicat ieri pentru Bistrițeanul.ro, un medic de familie.
În cabinetul acestuia se afla o pacientă care, deși fusese consultată și avea diagnosticul pus, de 40 de minute aștepta „să se miște programul”. În sala de așteptare, ceilalți pacienți începeau să-și piardă răbdarea.
„Când un pacient e de aici, din oraș, îi mai poți spune să revină ziua următoare. Dar sunt care vin de pe sate. Nu poți să îi tot porți pe drumuri. Plus că mulți nu înțeleg – cum adică nu merge sistemul? Iar pacienții stau cu orele în așteptarea eliberării unei rețete. Apoi de ce nu merge, nu știm. Că e prea încărcat la anumite ore, că… nu știm. Dar sunt zile când nu merge deloc. Așa nu se mai poate”, ne-au mai explicat cadrele medicale.
Dacă pacientul e „norocos”, și la un moment dat „sistemul își dă drumul” și se poate elibera rețeta, există șansa să nu își poată lua medicamentele de la farmacie.
„Dacă la noi, la medici, nu merge sistemul, nici la farmacii nu merge. Și automat pacientul nu-și poate scoate medicamentele. Unele le poți scrie și pe rețete necompensate. Dar sunt altele care sunt mai scumpe și nu toți își permit să le plătească integral”, au mai spus medicii.
Astfel, pacienții, medicii de familie și farmaciștii sunt supuși, aproape zilnic „chinului informatic”.
„Poate nu mai vrea Statul să se dea atâtea medicamente compensate și mai umblă, periodic, la sistem”, a spus mai în glumă, mai cu supărare, un pacient.