PRIMIM la redacție: Interese ASCUNSE din spatele modificărilor PUG. Manipularea și minciuna încep cu certificatele de Urbanism
„Existența reglementărilor clare a tuturor subzonelor funcționale, bine explicate și înțelese de către elaborator și serviciul de specialitate, dar neincluse în cuprinsul certificatelor de urbanism duc la eliberarea unor certificate de urbanism neclare, ambigue, condimentate cu intervențiile personale ale funcționarului care întocmește acest act.
Spunem lucrul acesta deoarece de-a lungul timpului au existat diferențe de opinie și interpretare între arhitecți și funcționari, între funcționari si secretar, și între funcționari și elaboratorul PUG-ului. Acest lucru ar fi fost constructiv și benefic dacă s-ar fi întâmplat în perioada elaborării PUG-ului și nu la câțiva ani după aprobarea lui. Considerăm de asemenea ca eliberarea certificatului de urbanism este o acțiune formală, fără un efort intelectual prea mare, la regimul tehnic trebuind copiate integral reglementările subzonei respective. Ca și oraș de referință în eliberarea certificatelor de urbanism este Cluj-Napoca, unde un certificat de urbanism are undeva la 18-22 pagini, tocmai datorită copierii integrale a acestor reglementări. Ulterior, efortul intelectual este al arhitectului care va elabora proiectul tehnic.
Pe această logică, corelată cu transparența totală și tinzând spre un oraș smart, se poate amplasa în holul primăriei un automat de eliberare certificate sau pot fi eliberate online pe baza unui soft. Vom fi surprinși să aflăm că acest soft nici nu este foarte complicat de programat. Orice IT-ist poate face acest soft de eliberare a certificatelor funcțional, cu o interfață prietenoasă și corectă. Ar dispărea din acest proces factorul uman, care este supus oboselii, tentațiilor și câteodată relei voințe.
Un fapt observat de noi și cu efecte nocive în înțelegerea de către cetățean a modului în care poate construii și a reglementărilor din zona limitrofă lui, este regimul tehnic al certificatului de urbanism.
Prin comparație, certificatele de urbanism emise de către administrațiile clujene și orădene au câte 18-22 pagini pe când cele eliberate de catre Primăria Bistrița au 4 pagini.
Ne întrebăm unde este diferența de informație care lipsește din certificatele de urbanism bistrițene?
Am identificat această diferență, și ea constă în următoarele:
1 – la regimul tehnic al certificatele de urbanism emise de administrația Cluj-Napoca și/sau Oradea, sunt trecute (în regim de copy/paste) toate reglementările din acea subzonă funcțională (14-20 pagini).
2 – la regimul tehnic al certificatele de urbanism emise de administrația Bistrița sunt trecute doar reglementările specifice pentru obiectivul solicitat (14-20 rânduri).
3 – la regimul economic se face referire de multe ori la subzone funcționale care nu există, și anume: L2a și IS1a
Ce înțelegem din acest fapt? Înțelegem că elaboratorul certificatului de urbanism din cadrul Primăriei Bistrița oferă informații trunchiate, incomplete, de multe ori eronate, intervenind cu o abordare personală, neinformându-i pe solicitanți și despre celelalte utilizări admise și despre cele interzise.
Dacă luăm cazul concret al unui cetățean care solicită un certificat de urbanism pentru o casă de locuit în zona L2, regimul tehnic din certificatul emis de către Primăria Bistrița se referă strict la reglementările referitoare la locuințele individuale și atât. Cetățeanul este informat incomplet, fiind dus de fiecare dată în eroare. Dacă în certificatul de urbanism ar fi oferite toate reglementările pentru zona L2 (copy/paste), el ar ști de la început că această zonă nu este exclusiv pentru case de locuit, ar ști că in această zonă sunt admise și alte utilizări cum ar fi: locuințele colective mici, funcțiuni comerciale, servicii profesionale și mici activități manufacturiere. Atunci el ar fi corect și complet informat.
Corecta informare nu ar mai lăsa loc de interpretare în situația autorizării și altor funcțiuni admise în vecinătatea proprietății lui. Această informare corectă face ca și cetățeanul să poată lua o decizie corectă, o decizie asumată de către el și care nu v-a produce nemulțumiri și acuze ulterioare.
El trebuie să fie corect informat, din start, că în subzona L2 se pot edifica și locuințe colective de mici dimensiuni care au aceleași reglementări ca și o locuință unifamilială.
Deși acuzațiile ulterioare se îndreaptă spre dezvoltatorii imobiliari, beneficiari și ei a reglementărilor trunchiate din cadrul capitolului „regim tehnic” al certificatului de urbanism, culpa este exclusiv a administrației locale, materializată prin neinformarea corectă a cetățeanului.
Un cetățean corect și complet informat nu va mai genera reclamații ulterioare, acuze sau acțiuni în instanță. La nivelul celor două administrații model acest lucru se face de foarte mulți ani și s-a dovedit un a fi un factor de încredere și de transparență, administrațiile fiind loiale cetățenilor prin buna și completa informare. Timpul necesar acestei operațiuni copy/paste este infinit mai mic decât timpul necesar interpretării acestor reglementări.
Ne punem întrebarea legitimă și de bun simț: Cui folosește un certificat de urbanism cu informații trunchiate, inexacte, de multe ori false?
Răspunsul corect este „nimănui” cu excepția funcționarilor, care știind informația corectă, „ajută” într-un final cetățeanul să ajungă la deznodământul dorit de el, dar pe ocolite, cetățeanul simțindu-se sau sugerându-i-se că este „îndatorat”.
Pentru a preîntâmpina pe viitor aceste probleme propunem preluarea modelelor de referință raportat la eliberarea certificatelor de urbanism prin inserarea la cap.3 REGIMUL TEHNIC al tuturor reglementărilor specifice subzonei funcționale în care se regăsește investiția…”
Pe același subiect mai puteți citi:
SENZAȚIONAL: Primăria Bistrița a lucrat și a emis acte raportat la două PUG-uri
PRIMIM la redacție: Interese ASCUNSE din spatele modificărilor PUG. Cui folosesc…?!?