Povestea – un program unic în România – va fi implementat și în două școli din Bistrița. Acesta vine în sprijinul elevilor, profesorilor, directorilor și părinților și încearcă să „dizolve” nivelul foarte mare de stres, anxietate și neîncredere, în care sănătatea emoțională și mentală sunt ignorate atât în cazul copiilor, cât și al adulților:
Colegiul Național „Liviu Rebreanu” Bistrița și Școala Gimnazială Nr 1 din Bistrița au fost selectate în cadrul programului de transformare a școlilor – „Povestea”.
Colegiul Național „Liviu Rebreanu” Bistrița a intrat în Programul „Povestea” alături de alte 54 de unități de învățământ. A fost necesar un proces de selecție în care au avut prioritate primele instituții de învățământ înscrise, iar existența unui grup de 2-3 școli interesate din aceeași zonă a constituit un avantaj.
În primii doi ani, Colegiul Național „Liviu Rebreanu” va beneficia de intervențiile de bază care se adresează în principal profesorilor și echipei administrative. în această etapă se va înțelege ce trebuie să transforme în cultura clasei și în relațiile dintre ei (fie cu copiii, colegii sau părinții).
Urmează un audit, ale cărui concluzii vor contura un plan de intervenții specific comunității pentru următorii doi ani.
În ultimul an, reprezentanții fiecărei școli urmează să demonstreze că își doresc și pot să susțină transformarea din școală și să obțină certificarea de „Școala încrederii”.
Această certificare se păstrează atâta timp cât unitatea de învățământ va reuși să susțină în continuare transformarea din școală și să contribuie la dezvoltarea altor școli din comunitate. Programul Povestea include tot ceea ce înseamnă o transformare sustenabilă: livrare – implementare – reflectare – certificare – evaluare (intervenție).
Programului de transformare a școlilor, „Povestea” a fost dezvoltat de Wellbeing Institute și Mind Education, în parteneriat cu Transylvania College și Școala pentru cuplu.
Programul Povestea este un program unic care vine în sprijinul elevilor, profesorilor, directorilor, personalului administrativ și părinților din școlile din România. Scopul este să le transforme în comunități ale încrederii, bunătății și bucuriei.
„A fi director la o școală mare, cu 1763 de elevi și cu un colectiv profesoral de peste o sută de persoane, este o provocare… Nu numai în ceea ce privește managementul unității de învățământul și implementarea curriculumului, ci mai ales pentru ceea ce presupune interacțiunea zilnică cu diversitatea umană.
Ca profesor, mi-am dorit să lucrez într-o școală cu o cultură organizaţională puternică, care să se reflecte în starea de bine a celor care o alcătuiesc. Tocmai de aceea, în momentul în care am devenit directorul școlii, mi-am propus să caut soluții pentru a crea la Colegiul Național „Liviu Rebreanu”, împreună cu colegii mei, un mediu caracterizat printr-o cultură a încrederii. Prin proactivitate, prin deschidere față de schimbare și prin echilibru emoțional. Un mediu în care starea de bine să fie o stare de fapt, cred eu, va contribui la creșterea sentimentului de siguranță al elevilor în școală și în progesul academic al acestora. Iar toate acestea se vor reflecta în viața adultului de mâine”, a explicat Susana Gălățan, directorul Colegiului Național „Liviu Rebreanu” Bistrița.
Programul „Povestea” a luat naștere din dorința de a transforma școlile care sunt niște medii cu un nivel foarte mare de stres, anxietate și neîncredere, în care sănătatea emoțională și mentală sunt ignorate atât în cazul copiilor, cât și al adulților – în medii în care copiii se simt în siguranță, au încredere în forțele proprii, iar părinții și profesorii învață să fie prezenți din punct de vedere emoțional în rolurile lor și în viețile copiilor. Programul „Povestea” construiește comunități sustenabile care vor dezvolta liderii de care România are nevoie.
„În foarte multe școli procesul de predare-învățare este încă centrat în jurul profesorului. De aceea, profesorii și părinții au nevoie de sprijin pentru a învăța să răspundă nevoilor emoționale ale copiilor și adolescenților. Conduc de 7 ani școala privată Transylvania College, iar viziunea noastră este să creștem prin relații sănătoase, iar adulții din jurul copiilor sunt adevărate modele pentru copii. Am creat Wellbeing Institute și Programul Povestea pentru că ne dorim ca fiecare școală să aibă acces la aceste resurse și să se transforme în locul în care copiii învață să aibă curajul și puterea să-și asume propria viață, să se reinventeze și să fie împliniți”, spune Ruxandra Mercea, director general Transylvania College și co-fondator Asociația Wellbeing Institute.
„Ne bucurăm că există atât de multe școli dornice să facă o schimbare în România. Ne bucurăm să vedem că tot mai mulți directori de școli și profesori își doresc să se dezvolte pentru a susține dezvoltarea armonioasă a elevilor lor. Suntem norocoși să putem implementa programul nostru în tot mai multe școli cu ajutorul finanțărilor private, venite atât de la persoane fizice, cât și din partea persoanelor juridice, care înțeleg că investiția în educație este o investiție în viitor”, a declarat Ciprian Ghișa, co-fondator Asociația Wellbeing Institute și director școală (linia română) Transylvania College.
„Programul Povestea ne amintește cât de importantă este sănătatea emoțională pentru dezvoltarea fiecăruia dintre noi și pentru construirea unor comunități ale binelui și încrederii reciproce, care să evolueze constant. Povestea luptă pentru ca sănătatea emoțională și mentală să nu mai fie ignorate în școlile din România, ci să devină o prioritate în instituțiile de învățământ. Profesorii trebuie să învețe să contribuie la dezvoltarea relațiilor în comunitățile în care muncesc și trăiesc, iar părinții trebuie să li se alăture pentru a înțelege împreună ce nevoi au copiii pentru a crește sănătos”, explică Domnica Petrovai, psihoterapeut, fondator Mind Education și Școala pentru cuplu.