O nouă lege vine să protejeze persoanele fizice cu datorii împotriva creditorilor. Mai mult, o instituție subordonată Protecției Consumatorilor le va oferi și consiliere persoanelor fizice pentru a se redresa.
Insolvența reprezintă o frică atât pentru debitori, care tergiversează formularea cererii de deschidere a procedurii. Consecințele sunt dezastruoase pentru activitatea lor și a celorlalți. Aceasta este o problema și pentru creditori, care refuză să intre în relații comerciale cu societăți. Dar și pentru persoanele asupra cărora planează suspiciuni de insolvență.
Procedura de insolvență nu mai reprezintă sfârșitul unei activități comerciale. Mai degrabă poate fi conderată un mijloc de salvare a acesteia, cu precădere în contextul conjuncturii socio-economice nefavorabile.
Direcția de Insolvență Persoane Fizice – parte a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC ), se ocupă cu implementarea insolvenței persoanelor fizice. Această procedură se va aplica prin consilierea consumatorilor vizați de actul normativ. De asemenea și prin sprijinirea activității Comisiilor Teritoriale.
Prin Legea 151/2015, consumatorii care au datorii mai mari de 90 de zile, credite sau rate la bănci, și debitorii de bună credință, vor fi protejați. Esențialul acestei legi, este faptul că datornicii cinstiți și onești vor primi a doua șansă. Astfel, vor primi protecție în fața creditorilor, pe parcursul redresării lor financiare.
Prin urmare, consumatorii care au datorii neachitate de cel puțin 90 de zile, vor beneficia de îndrumări din partea ANPC. Vor fi consiliați gratuit și îndrumați în vederea întocmirii dosarului de deschidere a procedurii de insolvență. De aceste beneficii se vor bucura și persoanele cu datorii a căror valoare o depășește pe cea a tuturor bunurilor aflate în proprietate.
Așadar, dacă valoarea datorată depășește 15 salarii minime brute pe economie, adică minim 33.450 lei, puteți beneficia de ajutor din partea ANPC. În această categorie sunt incluse și persoanele care nu mai au o sursă de venit sau au o situație financiara compromisă total.
Consumatorii care îndeplinesc condițiile de mai sus, se pot adresa birourilor de Insolvență la nivel teritorial din cadrul Comisariatelor Județene pentru Protecția consumatorilor, existent în fiecare județ.
Direcția de insolvență a persoanelor fizice, are în derulare trei forme de redresare financiară a debitorului, resprectiv :
- Procedura simplificată de insolvență
- Insolvența pe baza planului de rambursare
- Lichidare de active
ANPC intenționează să fie în continuare un partener de dialog pentru toate persoanele aflate într-o situație neplăcută din punct de vedere financiar.
Persoanele care vor să înceapă demersurile procedurii de insolvență, sau sunt interesate de alte forme de redresare financiară, pot accesa site-ul www.anpc.ro. Aceștia au chiar și o pagină de Facebook -” Insolvență Persoane Fizice”. Totodată, la sediul Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor pot obține informațiile referitoare la orice speță dorită.