Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea Nord-Vest a continuat săptămâna trecută controalele la operatorii economici care prestează servicii de îngrijire a persoanelor vârstnice. Zeci de centre au fost închise, beneficiarii fiind relocați. Ce nereguli au descoperit inspectorii:
În perioada 11-16 iulie 2023, inspectorii Protecției Consumatorului din Bistrița-Năsăud, Bihor, Cluj, Maramureș, Satu Mare și Sălaj au verificat 297 operatori economici / centre rezidențiale.
„Acțiunile s-au derulat în cadrul campaniei Academia Comisarilor – în care sunt implicați tinerii noștri colegi. Aceștia au urmărit modul în care sunt respectate prevederile legale în domeniu”, a transmis Stelian Dolha, comisar șef adjunct al Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Bistrița-Năsăud.
Comisarii CRPC RNV Cluj au identificat mai multe deficiențe. Au aplicat 183 amenzi contravenționale în cuantum de 1.787.000 lei și 205 avertismente.
Totodată, au fost dispuse măsurile complementare de
- oprire definitivă de la comercializare a produselor alimentare neconforme în valoare de circa 22150 de lei
- oprire temporară a prestării serviciilor, până la remedierea deficiențelor, la 80 de unități. În cazul a 4 centre – rezidenții au fost relocați
- sesizarea instituțiilor abilitate pentru luarea masurilor aferente deficiențelor constatate care exced sferei de competenta Protecției Consumatorilor
Neregulile înregistrate de echipele de control au fost:
1. Lipsa în blocul alimentar si in camere a plaselor contra insectelor
2. Modificarea stării termice a produselor
3. Folosirea unor preparate și produse fără elemente de identificare- caracterizare, cu data limită de consum depășită cu până la 60 de zile
4. Folosirea unor vitrine frigorifice, pentru depozitarea produselor și preparatelor, insalubre, cu praf în exces, rugină și chedere pline de mucegai
5. utilizarea veselei din plastic si a unor ustensile de lucru cu manere de lemn sau plastic, precum și a veselei smălțuite cu ciobituri in exces
6. folosirea unor spații de depozitare neigienizate, având rafturi cu rugină, improprii depozitării produselor alimentare
7. folosirea unor spații nerenovate, insalubre, cu gresie lipsă sau spartă, cu scurgeri de canalizare defecte, cu calorifere cu rugină, îmbâcsite, pline de praf și depuneri de produse
8. folosirea unor coșuri/tomberoane pentru reziduuri fără capace, în zona de preparare a alimentelor , in camere de cazare si bai
9. utilizarea unor lenjerii de pat și saltele neconforme, neigienizate, cu pete
10.incinta bailor din camerele beneficiarilor aveau vasele wc neigienizate
11.scarile de acces intrare cu gresia sparta, incinta exteriorul spatiului
neamenajat
12.folosirea unor paturi neconforme
13.Depozitare direct pe paviment, la temperatura mediului ambiant, fata de 2-
6̊ C, si produse alimentare depozitate in exteriorul cladirii fara a fi protejate
14.Lipsa solutie dezinfectanta pentru vesela in blocul alimentar
15.Lista meniu incomplecta, neavizata de catre personal de specialitate
16.Lipsa dovada efectuarii DDD
17.Lipsa autorizatii de functionare
18.Vase WC fara maner pentru persoane cu dizabilitati sau vârstnice
19.Mobilier degradat impropriu uzului
20.Paturi degradate, lenjerie insalubra, improprii utilizarii
21.Pardoseli deteriorate, neigienizate
22.Neafisare lista de tarife servicii
23. Practici comerciale inselatoare rezultate din prezentarea pe siteuri a unor imagini aferente seviciilor , iar in realitate acestea nu se regăsesc, fiind identificate multe neconformități.
„Comisarii CRPC RNV Cluj vor continua acțiunile de verificare a respectării drepturilor consumatorilor indiferent de serviciile de care beneficiază. Așa cum am demonstrat în diverse cazuri, indiferent de operatorul economic, vor fi luate măsuri urgente de conformare, inclusiv sancțiuni contravenționale complementare”, se mai precizează în comunicatul de presă al instituției.