Elevii care au 10 pe linie nu sunt nici genii, nici tocilari – a subliniat Monica Halaszi, directoarea Colegiului Național „Liviu Rebreanu”.
Invitată în studioul Bistrițeanul Live, profesoara Monica Halaszi a remarcat faptul că sistemul de învățământ înainte de 89 era centrat pe conținut.
„Trebuia să știi și să reproduci. În timp ce programele școlare de acum se focalizează pe competențe. Iar nivelul de competențe nu este neapărat foarte înalt.
Un elev de 10 acum este elevul care să zicem la limba română are capacitatea de a utiliza corect româna, în diverse situații de comunicare. El poate să demonstreze că înțelege și interpretează un text și are capacitatea de a-și susține punctul de vedere. Sunt competențe pe care un elev trebuie să le demonstreze.
Nici eu nu am fost o elevă de 10 pe linie. Trebuie să recunosc, au fost materii la care mi-a fost foarte greu să învăț. Acum lucrurile stau puțin diferit. Elevul de 10 de acum este un elev care are capacitatea de a-și dezvolta competențele la diverse materii. Sunt elevi care obțin 10 foarte ușor. Învață din clasă. Profesorul cu care fac ora le dezvoltă această competență pe parcursul orei… Iar zecele de acum nu este zecele din anii 80…”, a mai spus profesoara Monica Halaszi.
Și chiulitul face parte din viața școlară…
„Și chiulitul face parte din viața școlară… Sigur, nu trebuie exagerat. Nu susțin chiulitul. Dar înțeleg că uneori elevii mai fac câte un asemenea act de bravadă. Ideea este să nu exagereze cu asta…”, a subliniat profesoara Monica Halaszi.
Profesoara s-a referit și la fenomenul de bullying – care exista dintotdeauna în școlile de pretutindeni, inclusiv la CNLR.
„Îmi amintesc de hărțuirea asta emoțională și de etichetele care ni se puneau și când eram noi elevi. Dacă unul avea urechi clăpăuge era imediat etichetat. Eu pentru că am avut ochelari am fost de asemenea etichetată.
Experții vorbesc însă despre nevoia de a crește reziliența elevilor la acest fenomen.
Pentru că este evident că nu va dispărea… Cred că în orice școală există. Inclusiv în „Liviu Rebreanu”. De regulă, diriginții găsesc soluțiile cele mai bune. Elevii – fie hărțuitorii, fie cei hărțuiți – sunt îndemnați să participe la sesiuni de consiliere. Avem discuții sincere și cu părinții și cu elevii…”, a admis profesoara Monica Halaszi.
Puși în fața faptului împlinit, părinții reacționează în diverse feluri. Unii nu vor să admită că tocmai copilul lor este vinovat. Alții recunosc că au greșit în educația copilului sau dau vina pe democrația prost înțeleasă. Alții își asumă faptele copilului. „Oamenii sunt de multe tipuri și trebuie să-i accepți așa cum sunt…”
Stimata doamna, cu respect as dori sa va aplecati asupra profesorilor care chiar in CNLR, dau cu o foarte foarte mare lejeritate note de 2,3 si 4 una dupa alta, fara a-si pune deloc problema faptului ca poate aceste rezultate sunt exact oglinda muncii lor la clasa. Si sa ne intelegem nu zice nimeni ca un elev nu poate sa fie nepregatit, dar cand pe acelasi gen de probleme tu dai test dupa test si copii iau note extrem de mici, la alte materii sau chiar la acea materie ei neavand in trecut probleme….cred ca ar trebui in calitate de director sa va sesizati si sa luati cataloagele la mana sa urmariti evolutia unor copii impreuna cu dirigintii si sa vedeti de ce se intampla acest lucru. Pericolul este ca acei copii prind o ura fantastica pentru materie, fug de la ore si devin mediocrii din acest punct de vedere. Aceste sa fie rolul profesorului? sa ii arda la note fara sa inteleaga chiar el de ce copii nu performeaza???in clasa a 12-a este foarte greu si asa!!!