Heidrun Adumitrăchioaei – asistent universitar la Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie George Emil Palade Târgu Mureș, Extensia Bistrița, dar și medic rezident pediatru la Spitalul Clinic de Urgență Bistrița – și-a dorit să le ofere o inedită lecție de empatie studenților săi. I-a convins să petreacă un week-end alături de bunicii centrelor Filantropia din Cușma, Maieru și Târlișua. S-a dovedit o experiență tulburătoare și emoționantă pentru toți.
„Am pornit de la ideea – Fii tu schimbarea pe care vrei s-o vezi în lume. Din punct de vedere al medicului pediatru și al cadrului universitar vreau să văd schimbarea în lume în două sensuri. Vreau să văd, pe de o parte, oameni mai educați din punct de vedere sanitar. Oameni care să știe ce înseamnă prevenție sau screening și părinți care să nu se agite la câteva grade în plus de temperatură care poate fi o simplă supraîncălzire.
Pe de altă parte, îmi doresc studenți empatici. Atunci când nu mai ai încotro și ajungi la spital, personalul medical, din punctul meu de vedere, ar trebui să te sprijine pe trei piloni: performanța actului medical, empatie și comunicare.
Am noroc că sunt singurul cadru didactic care face cu studenții cursuri în fiecare an. Așa că timp de patru ani, studenții mei vor auzi mereu de la mine acest îndemn despre empatie. Dar stând în fața lor, într-un amfiteatru, mi-am dat seama că e destul de greu să înțeleagă cu adevărat ce înseamnă empatia.
Așa că m-am gândit că mai eficient ar fi să ne implicăm împreună în câteva acțiuni concrete”, a explicat pentru Bistrițeanul.ro Heidrun Adumitrăchioaei.
Așa a ajuns să ia legătura cu preotul Marius Pintican de la Asociația Filantropia, care coordonează trei centre pentru vârstnici în județ. Acesta i-a recomandat să-i contacteze pe directorii centrelor – Vasile Flore (Cușma), Adrian Andronesi (Maieru) și Gavril Man (Târlișua). Toți s-au dovedit foarte deschiși și receptivi la propunerea profesoarei de la UMF G. E Palade Extenia Bistrița.
Iar vineri, sâmbătă și duminică, profesoara alături de o parte dintre studenți au petrecut alături de bunicii de aici câteva ore bune.
„Am încercat să îmbinăm actul medical cu partea de empatie. Să le aducem practic bucurie bunicilor de acolo.
Am dus fiecare ce-am avut și ce-am putut. Unii au copt prăjituri toată noaptea, alții au cumpărat fursecuri, unii studenți le-au oferit bunicilor masaje, alții le-au măsurat glicemia.
Le-u măsurat tensiunea arterială, glicemia, saturația oxigenului, au povestit pe îndelete cu ei, au făcut anamneză. Au pus în aplicare mici tehnici care țin de partea medicală a profesiei lor…
Apoi, ne-am retras toți în sala de mese și i-am servit cu suc și prăjituri. Am discutat, am jucat jocuri de societate, am dat mesele la o parte, am pus muzică, am dansat… Bunicii și-au ales fiecare ce melodie și-au dorit și pe aceea am dansat cu ei. Am făcut o mini-petrecere, cum ar veni…
Este prima oară când facem așa ceva. Dar a ieșit totul atât de frumos încât am promis că mergem și de Crăciun să-i colindăm, să petrecem un pic de timp alături de ei și în preajma sărbătorilor.
Degeaba ești performant, dacă nu ești empatic sau nu comunici bine cu pacientul. Fără empatie, inclusiv actul medical va avea de suferit.
Atunci când termină facultatea, vreau ca studenții mei să stăpânească toți cei trei piloni de care vorbeam: performanță, empatie și comunicare.
Instituțiile din oraș – Consiliul Județean și Spitalul clinic din Bistrița – au făcut eforturi pentru ca noi să beneficiem de asistenți medicali cu studii superioare de cea mai bună calitate.
E greu mai ales pentru un pacient să interacționeze cu un cadru medical lipsit de empatie, care nu reușește să-și adapteze limbajul în funcție de statusul socio-economic și de pregătirea profesională a pacientului”, a mai explicat as. univ. Heidrun Adumitrăchioaei.
Cum a fost experiența pentru studeții UMF G. E Palade Extensia Bistrița?
La început au fost mai crispați. Dar ulterior, au reușit să-și depășească barierele de comunicare. „Am văzut că, pe măsură ce au petrecut timp cu vârstnicii, nivelul lor de empatie a crescut. Au început să fie mai degajați, s-au atașat treptat și de persoanele de acolo. Au făcut fotografii, pentru ca în final unii dintre ei să facă schimb de numere de telefon. Toți au promis că vor reveni cel puțin în aceeași formulă și la colindat.
Emoționant s-a dovedit și momentul de dans: stundeții i-au luat la dans inclusiv pe bunicii care se aflau în cărucioare cu rotile.
Scopul meu cred că a fost atins. Și în cazul studenților, dar și în cazul bunicilor. Le-am adus un strop de bucurie în plus. Iar la Târlișua, noi am plecat la un moment dat, iar petrecerea acolo a continuat. Auzeam din curte că n-au mai vrut să oprească boxerle și că petrecerea continuă…” a mai povestit Heidrun Adumitrăchioaei.
La fel de impresionați au rămas viitorii asistenți și de povestea unui cuplu din Maieru. „Domnul avea 65 de ani, doamna avea 75 de ani. De altfel, doamna a aflat vârsta domnului chiar atunci, după anamneza făcută de noi. Sunt prieteni. Ne-a emoționat pentru că le-am spus studenților: sentimentul de apartenență stă la baza nevoilor noastre umane. Nu avem nevoie doar de mâncare și slujbă. Dacă lipsește această apartenență de un prieten, o familie o comunitate – suntem dezechilibrați, incompleți. Cei doi bunici s-au întâlnit acolo, în centrul de la Maieru. Se plimbă împreună, mănâncă împreună, beau ceaiul împreună, se țin de mână – socializează. Ne-au transmis atâta optimism tuturor…! Indiferent de vârstă, apartenența se manifestă și ne face bine. Au fost cei mai simpatici.
Ne-a impresionat un alt cuplu din Târlișua. Doamna încă activă, domnul în cărucior cu rotile. Poveștile lor medicale nu erau grave, în schimb poveștile lor de viață au fost impresionante”, a mai povestit Heidrun Adumitrăchioaei.
Practic toată săptămâna trecută, studenții coordonați de as. univ. Heidrun Adumitrăchioaiei au participat la activități în grădinițele și școlile din oraș.
Aici au oferit lecții de prim ajutor, în funcție de vârsta fiecăruia. Copiii de la grădiniță au aflat cum trebuie să tușească dacă se îneacă, sau cum se aplică metoda Heimlich. Cei de la școală au învățat pașii unui masaj cardiac.
„Vreau să-i implic în continuare pe studenții mei în cât mai multe acțiuni în comunitate. Putem să combinăm comunitatea cu actul medical”, ne-a mai explicat coordonatoarea proiectului.
Stundeții din anul II care s-au implicat în inedita lecție sunt Victorița Gămălău, Voichița Gordon, Natalia Pantea, Patricia Lăzăreanu, Alexandra Teglas, Robert Carlan, Damaris Suldac, Cosmina Campian și Raluca Seliștean.
Acestora li s-au alăturat și stundeții din anul III Patricia Mihăilă, Ana Moișan, Crina-Mariana Pintican, Rareș-Caludiu Păcurari, Ionela-Maria Pășcan, Ana-Maria Nedelea, Adela Rus, Liviu-Ionut Păpălău, Valentina Șomodean și Laura Movileanu.