Ni se spune frecvent că planeta se va degrada constant în următorii ani, dar speranța nu este cu totul pierdută…! O demonstrează elevii claselor a III-a C și a V-a C de la Colegiul Național „Andrei Mureșanu” – implicați într-un nou „capitol” al proiectului Erasmus + intitulat „Harry Potter and the case of the sick Earth”.
Elevii Colegiului „Andrei Mureșanu” sunt îndrumați de prof. Venera Roth-Gross, prof. Crina Peter, prof. înv. primar Irina Matei, prof. înv. primar Dorina Podină, prof. înv. primar Livia Matei, prof. înv. primar Sorina Pop și Nicoleta Butuza.
Așa cum Harry Potter și-a salvat lumea cu mult curaj, la fel și elevii Colegiului „Andrei Mureșanu” învață cum să recicleze corect și ce pot să facă pentru salvarea planetei.
Câteva cuvinte despre Aplicația TrashOut
Cristian Țetcu, președintele Asociației Ruralis, a interacționat cu elevii celor două clase, pe parcursul unei ore. Aceasta s-a desfășurat în mediul virtual, iar „luptătorii de mediu” de la CNAM au aflat despre aplicația TrashOut. Totodată, Cristian Țetcu i-a învățat pe elevi și cum să o folosească.
Cu ajutorul acestei aplicații, elevii au aflat că pot semnala în timp real locurile unde se găsesc deșeuri, atât la suprafața terestră, cât și în peșteri și ape. Vor putea astfel comanda inclusiv online, tipul de transport și gabaritul acestuia.
Aplicația este folosită la nivel global, nu doar la nivel național. Prin intermediul ei, locuitorii planetei pot să comunice din diferite colțuri ale lumii despre un subiect comun.
Cristian Țetcu a mai discutat cu elevii CNAM despre încălzirea globală, fenomen care afectează tot mai mult planeta noastră. Activistul de mediu a evidențiat speciile de plante și animale pe cale de dispariție din cauza acestui fenomen.
Atractiv, ingenios și amuzant…!
Nora Buboly, clasa a V-a C: „Activitățile Erasmus sunt genul de activități pentru orice vârstă. Sunt foarte atractive, ingenioase și amuzante. Când am văzut cât sunt de interesante, am simțit că vreau să le descopăr pe rând.
Cel mai mult îmi place că nu le facem pe toate o dată și așa le aștept cu nerăbdare. Din punctul meu de vedere, acest lucru face mai special activitățile noastre și ne învață să așteptăm. De asemenea, avem șansa de a cunoaște persoane din diferite țări și putem colabora chiar și la distanță. Prin aceste activități devin mai grijulie cu natura și mai creativă…”
Amalia Albu, clasa a V-a C: „A fost o experiență foarte frumoasă. Mie mi-a plăcut cel mai mult ce am aflat despre natură, pentru ca în viitor să fiu mult mai grijulie cu mediul și mai atentă cu viețuitoarele din jurul meu.
Eu de-a lungul timpului am văzut diferite locuri, cu multe deșeuri, mult prea voluminoase, ca să le pot arunca la tomberon. Nu am știut ce să fac. Dar de acum știu că prin intermediul acestei aplicații TrashOut, pot proteja mai bine mediul înconjurător. Am avut și o activitate în cadrul căreia am plantat semințe (rozmarin, creson și mentă), iar acum aștept să răsară…”
Harry Potter – cărțile mele favorite
Sara Maria Muscar, clasa a V-a C: „Mi-a plăcut proiectul de la început, deoarece Harry Potter sunt cărțile mele favorite. Nu am crezut că proiectul va fi așa de atractiv. M-au încântat mult activitățile desfășurate în primul an.
În al doilea an, cel prezent, am intrat din păcate în pandemie, dar proiectul a continuat deoarece avem alături profesori implicați și ingenioși care știu că dacă muncesc în echipă vor reuși. Am continuat proiectul online.
În prima întâlnire ne-am cunoscut mai bine și ne-am spus fiecare câte un talent sau ceva ce ne reprezintă. În a doua întâlnire, am descoperit tradițiile altor țări. A fost întâlnirea mea preferată. Pentru ultimul an, eu sper să continuăm și să valorificăm fiecare casă în parte…”
*****
Sub egida Luna Pădurii (15 martie – 15 aprilie) activitățile în cadrul proiectului Erasmus au continuat cu plantarea de puieți la Pepiniera din Sărata.
Activitatea a avut drept scop sensibilizarea elevilor cu privire la importanța pădurilor. au aflat, de asemenea, că ele joacă un rol esențial în menținerea echilibrului ecologic și implicit, a unei clime globale stabile.
Îndrumați de ing. Ioan Tompa, elevii au observat și experimentat întregul proces pe care îl parcurge un conifer într-o pepinieră.
Au învățat despre alegerea locului și a solului potrivit pentru plantarea arbuștilor de tuia. Dar și despre distanța optimă de plantare pentru acești arbori. Au aflat, totodată, cum se înmulțesc, cât de frecvent trebuie udați și cum poate fi fertilizat solul pentru o creștere rapidă.
„Prin intermediul acestei activități am avut oportunitatea de a ne întoarce la natură. A fost și momentul să conștientizăm cât de importantă este pădurea în menținerea echilibrului acesteia. Așteptăm cu interes și plini de curiozitate desfășurarea următoarelor activități Erasmus”, au concluzionat elevii CNAM.