0.6 C
Bistrița
luni, decembrie 23, 2024

Grupul TeraPlast după primele trei trimestre din 2024: avans de 32% a cifrei de afaceri și exporturi în creștere

Grupul TeraPlast înregistrează o creștere cu 32% a cifrei de afaceri după primele nouă luni din 2024 față de primele nouă luni din 2023. Cifra de afaceri a Grupului TeraPlast a ajuns la 681 milioane de lei, față de 517,3 milioane de lei în primele nouă luni din 2023. EBITDA s-a menținut la un nivel similar cu primele trei trimestre din 2023, înregistrând 45,2 milioane de lei, respectiv o marjă EBITDA de 6,6%.

Cheltuielile cu dobânzile, cheltuieli nerecurente generate de extinderea geografică și impactul demarării business-ului de folii stretch Opal au erodat profitabilitatea Grupului, marcând o pierdere de 6,9 milioane de lei după primele nouă luni ale anului curent.

Marja brută a crescut cu 28%, de la 188 milioane de lei după primele nouă luni din 2023, la 240 milioane de lei în aceeași perioadă din 2024. Această creștere a fost erodată de avansul costurilor cu salariile, transportul și utilitățile și de asemenea, peste 4 milioane de lei cheltuieli nerecurente.

Vânzările în afara României reprezintă 25,3% din cifra de afaceri consolidată în primele trei trimestre ale anului, comparativ cu 16,7% după primele nouă luni din 2023, atingând 172,4 milioane de lei. Volumele totale au crescut cu 49%, de la 56.671 tone în primele nouă luni din 2023, la 84.624 tone în aceeași perioadă din 2024, și sunt cu 12% peste volumele înregistrate în întreg anul 2023.

„Trimestrul 3 a adus o accentuare a presiunilor generate în special de piețele vestice. Acestea, împreună cu fluctuațiile din zona decontărilor lucrărilor publice de infrastructură și contracția sectorului rezidențial din România, creează un context care nu ne permite să livrăm acționarilor creșteri semnificative imediate, în special în zona de profitabilitate. Suntem însă îndeajuns de solizi să abordăm această perioadă cu maturitate și responsabilitate. Ne-am concentrat pe diversificarea piețelor externe, inclusiv prin achiziția Optiplast, și pe conservarea cotelor de piață în acest mediu de piață caracterizat de fluctuații. În plus, implementăm planuri de eficientizare operațională, atât în compania mamă, cât și în subsidiare pentru a crește profitabilitatea.” a declarat dl Bogdan Crăciunaș, Director Financiar al Grupului TeraPlast.

sume în mii lei T3/2024
(9 luni)
T3/2023
(9 luni)
Variație
T3/’24 vs T3/’23
T3/2024
(3 luni)
T3/2023
(3 luni)
Variație
T3/’24 vs T3/’23
Cifra de afaceri, 681.158 517.384 32% 253.130 196.804 29%
din care
Instalații* 485.707 387.489 25% 178.694 155.841 15%
Granule* 71.246 59.777 19% 22.901 17.453 31%
Ambalaje* 86.789 33.004 163% 37.228 10.960 240%
Ferestre* 37.416 37.114 1% 14.307 12.550 14%
Marja brută 240.177 187.996 28% 89.461 70.950 26%
EBITDA, din care 45.211 45.011 0% 18.331 21.731 -16%
Marja EBITDA Grup 6,6% 8,7% 7,2% 11,0%
Instalații 46.859 44.540 5% 19.564 20.868 -6%
Marja EBITDA 9,6% 11,5% 10,9% 13,4%
Granule 7.105 5.513 29% 2.434 1.491 63%
Marja EBITDA 10,0% 9,2% 10,6% 8,5%
Ambalaje -10.668 -5.193 105% -4.681 -1.746 n/a
Marja EBITDA -12,3% -15,7% -12,6% -15,9%
Ferestre 1.915 151 1168% 1.014 1.118 n/a
Marja EBITDA 5,1% 0,4% 7,1% 8,9%
Rezultat net -6.995 6.797 n/a -374 7.795 n/a

Segmentul Instalații a înregistrat o cifră de afaceri de 485,7 milioane de lei, în creștere cu 25% față de primele 9 luni din 2023, în timp ce EBITDA a crescut cu 5%, ajungând la aproape 47 milioane de lei. Aceste rezultate vin pe fondul discrepanțelor între piețele regionale. În România, finanțarea proiectelor de infrastructură a încetinit în trimestrul trei, ceea ce a determinat întârzieri de plată și de execuție a proiectelor, limitând rezultatele segmentului.

În același timp, Grupul Wolfgang Freiler, consolidat în rezultatele acestui segment, resimte în continuare presiunea de pe piețele vestice, care se traduce în prețurile de vânzare reduse față de perioadele anterioare. Creșterile de pe piața din Austria și de pe piața de irigații din Ungaria în trimestrul 3 din 2024 nu au putut compensa rezultatele mai slabe din Germania și Franța.

În ceea ce privește Palplast Moldova, cererea s-a menținut și în trimestrul 3 al anului curent, impulsionată în continuare de proiectele rezidențiale ale dezvoltatorilor. Compania a înregistrat după primele nouă luni ale anului o cifră de afaceri de aproape 15 milioane de lei și o marjă EBITDA de 13,4%. Totodată, în acord cu planurile de la început de an, compania își dezvoltă infrastructura industrială a locației din Călărași prin extinderea spațiilor de depozitare și a capacităților de producție.

Cu o evoluție cantitativ-valorică similară primelor 9 luni din 2023, TeraDuct – divizia specializată în microtuburi pentru protecție fibră optică – s-a concentrat pe extinderea vânzărilor în afara României. Astfel, prin dezvoltarea de parteneriate în Europa de vest, exportul a crescut semnificativ, ajungând la 45,5% din totalul vânzărilor după primele nouă luni din 2023, comparativ cu 22% în aceeași perioadă a anului trecut. Grupul TeraPlast explorează noi piețe pentru această divizie și extinde aplicabilitatea produselor dincolo de sectorul de furnizare servicii de telecomunicații pentru populație, atât în România, cât și în străinătate.

Segmentul Granule a avut o creștere de 19% a cifrei de afaceri, atingând 71,2 milioane de lei, și o creștere absolută a EBITDA de 29% față de primele trei trimestre din 2023, până la 7,1 milioane de lei, ca urmare a efectului de volum. Marja EBITDA s-a îmbunătățit ușor până la 10%, față de 9,2% în primele nouă luni din 2023. Volumele livrate de acest segment în primele trei trimestre din 2024 sunt cu 38% mai mari decât în aceeași perioadă a anului trecut, pe fondul cererii îmbunătățite din trimestrul 3/2024.

Segmentul Ambalaje Flexibile a generat aproape 87 milioane de lei din cifra de afaceri consolidată în primele nouă luni din 2024, impulsionat în special de evoluția foliei stretch Opal. Cu toate acestea, EBITDA s-a menținut în teritoriu negativ în primele trei trimestre (-10,6 milioane de lei), influențată de creșterea costurilor de demarare a activității fabricii de folie stretch. În primele nouă luni ale anului, Opal a produs și livrat 8.600 de tone de folie stretch la o calitate cel puțin egală cu a competitorilor din străinătate, substituind în acest fel importuri mai scumpe. Acestui segment i se va adăuga Optiplast Croația după aprobarea adunării generale din 14 noiembrie.

Opal continuă să extindă baza de clienți, crescând ponderea clienților de volum, în timp ce măsurile de rafinare a rețetelor și de control al costurilor vor contribui la îndreptarea business-ului către teritoriul pozitiv al profitabilității din 2025. Împreună cu departamentul de cercetare, echipa Opal a dezvoltat și lansat în piață produse care integrează material reciclat în proporție de până la 30% crescând aportul Grupului TeraPlast la tranziția către o economie circulară. Recent, Opal a lansat și un magazin online, oferind acces mai ușor clienților la portofoliul de folii stretch.

TeraBio Pack a înregistrat un progres mai lent decât cel bugetat în îmbunătățirea rezultatelor financiare. Chiar dacă pierderea s-a diminuat semnificativ,  compania nu va reuși să treacă în teritoriul pozitiv până la finalul anului 2024. Strategia de extindere a amprentei geografice a funcționat și în cazul produselor TeraBio Pack, vânzările în afara României ajungând la 31% din cifra de afaceri după primele nouă luni ale anului curent, comparativ cu 12% în aceeași perioadă a anului trecut.

Segmentul Ferestre a înregistrat o îmbunătățire semnificativă a EBITDA față de aceeași perioadă a anului trecut, atingând 1,9 milioane de lei în primele nouă luni din 2024, comparativ cu 151 mii de lei în aceeași perioadă din 2023, ceea ce reprezintă o marjă EBITDA de 5,1% după primele trei trimestre ale anului curent. Cifra de afaceri este la un nivel similar primelor trei timestre din 2023, de 37,4 milioane de lei după primele nouă luni din 2024. Acest rezultat a fost susținut de finalizarea unor proiecte rezidențiale mari și de continuitatea oferită de proiecte începute în trimestrele trecute, care, împreună cu măsuri de diversificare a mixului de clienți și de proiecte, au contribuit la contracararea parțială a contracției pieței rezidențiale.

Ca element de noutate, inițiativa Grupului TeraPlast pentru a contribui la refacerea fondului forestier din România, TeraVerde Carbon, a demarat deja primele proiecte, având în lucru o suprafață de peste 30 de hectare de teren, care va fi împădurită în această toamnă. Această inițiativă contribuie la  sechestrarea de carbon. Finanțarea acestei împăduriri se va face prin fonduri PNRR gestionate prin Ministerul Mediului.

Rezultatele Grupului TeraPlast, T3/2024 vs T3/2023

În trimestrul 3 din 2024, comparativ cu T3/2023, cifra de afaceri consolidată a crescut cu 29%, susținută în special de creșterea cifrei de afaceri a segmentelor Granule, cu 31%, și Ambalaje, cu 240%. Cel din urmă include activitatea fabricii de folii stretch, care a început producția în T4/2023. Astfel, cifra de afaceri consolidată a ajuns la 253,1 milioane de lei în cele trei luni din T3/2024. Marja brută a crescut cu 26%, de la 70,9 milioane de lei în T3/2023, la 89,5 milioane de lei în T3/2024.

EBITDA a resimțit impactul activității Opal și a ajuns la 18,3 milioane de lei în T3/2024, cu 16% mai puțin decât în T3/2023 când EBITDA consolidată a fost de 21,7 milioane de lei. Un avans de 63% al EBITDA l-a înregistrat segmentul de Granule în aceeași perioadă.

Estimări 2024

Pentru anul 2024, Grupul TeraPlast estimează o cifră de afaceri de 883,7 milioane de lei și o EBITDA de 56,5 milioane de lei, cu o creștere de 31%, respectiv 10% față de 2023, însă prevede și o pierdere de 14 milioane de lei.

„Rezultatele cu care vom încheia anul 2024 reflectă creșterea capacităților de producție și extinderea Grupului prin achizițiile externe, însă provocările din piețe limitează profitabilitatea consolidată. Ne concentrăm pe gestionarea eficientă a costurilor și anticiparea riscurilor pentru a menține parametrii de creștere stabilă. Ne continuăm, totodată, dezvoltarea pentru a intra pregătiți în următorul ciclu de creștere după ce piețele europene vor intra din nou pe o traiectorie ascendentă.” a declarat dl Bogdan Crăciunaș, Directorul Financiar al Grupului TeraPlast.

ARTICOLE SIMILARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

Sponsorizate

Se fac angajări la GB Instaplan Bistrița! Este nevoie de sudori, instalatori, electricieni

GB Instaplan Bistrița își mărește echipa și are nevoie de sudori, lăcătuși mecanici, instalatori și electricieni. NOI locuri de muncă sunt disponibile și la MasterFoam din Șieu Măgheruș sau Fan Courier care angajează curieri în Bistrița și Sângeorz-Băi. RCB Electro angajează pentru o perioadă nedeterminată electrician și gestionar depozit. 

MasterFoam angajează tehnicieni mentenanță și stivuitoriști! NOI locuri de muncă, în Bistrița

Compania MasterFoam din Șieu Măgheruș caută tehnicieni mentenanță și stivuitoriști. Fan Courier are nevoie de curieri în Bistrița și Sângeorz-Băi. RCB Electro angajează pentru o perioadă nedeterminată electrician și gestionar depozit. NOI locuri de muncă, la Clinica Sanovil: 

FOTO – Arimar Construct Năsăud vine cu un nou serviciu: Toaletare și tăieri arbori – la cerere

Specialiștii companiei de demolări Arimar Construct din Năsăud s-au gândit să ofere un nou serviciu locuitorilor...