9.3 C
Bistrița
joi, februarie 27, 2025

Grupul TeraPlast: Creștere a cifrei de afaceri de 34%, la final de 2024. Ce obiective și-a propus compania din Bistrița pentru 2025

Grupul TeraPlast înregistrează o creștere de 34% a cifrei de afaceri în 2024, până la 897,9 milioane de lei, față de 672,3 milioane de lei în 2023. Această evoluție este susținută de creșterea volumelor vândute, de lansarea activității fabricii de folie stretch Opal și de consolidarea rezultatelor companiilor achiziționate în 2024.

EBITDA s-a menținut la un nivel similar cu cel din 2023, atingând 52 de milioane de lei. Aceasta reflectă atât strategia de creștere a cotelor de piață, cât și impactul presiunii asupra prețurilor și a contracției anumitor piețe europene. Astfel, în contextul evoluției disproporționate a cifrei de afaceri și a profitabilității, marja EBITDA pentru tot anul 2024 se situează la 5,8%, față de 7,6% în 2023.

Pentru 2024, Grupul TeraPlast a înregistrat o pierdere netă de 19,6 milioane de lei, în principal pe fondul creșterii cheltuielilor cu dobânzile și a costurilor cu amortizarea ca urmare a operaționalizării investițiilor în fabricile noi. Rezultatul negativ a fost determinat în special de pierderea înregistrată de pornirea business-ului de folie stretch Opal, care se află într-un proces de ramp-up accelerat și de câștigare de cotă de piață. O contribuție suplimentară au avut-o și pierderea înregistrată de TeraBio Pack, alături de cheltuielile nerecurente de pe parcursul anului 2024, aferente extinderii geografice.

Marja brută a crescut cu 29%, ajungând de la 247,4 milioane de lei în 2023, la 319 milioane de lei în 2024. Aceasta reflectă impactul achizițiilor realizate în 2024, însă a fost erodată de avansul cheltuielilor cu salariile, energia și transportul.

Vânzările în afara României au crescut cu 122%, atingând 233,6 milioane de lei în 2024, față de 105,4 milioane de lei în 2023. Ponderea acestora în cifra de afaceri consolidată a ajuns astfel la 26% în 2024, comparativ cu 15,7% în anul anterior.

Cantitativ, Grupul TeraPlast a înregistrat o creștere de 46% față de 2023. Astfel, în 2024, Grupul TeraPlast a vândut 109.985 de tone comparativ cu 75.346 tone în 2023. Această creștere se datorează în principal creșterilor cantitative ale segmentelor Instalații, Granule și Ambalaje Flexibile, în timp ce 6% din volumele totale din 2024 au fost generate de M&A.

Evoluția Grupului TeraPlast din 2024 reflectă mixul dintre creșterea organică și cea prin achiziții, suprapus cu oscilațiile piețelor europene.

Strategia noastră de expansiune geografică a pus presiune pe echipe, a testat răbdarea acționarilor și a avut impact asupra profitabilității, însă a fost un pas necesar. Creșterea cotelor de piață în timp ce ne extindem este esențială pentru a construi o bază solidă pentru creșterea viitoare”, a declarat Bogdan Crăciunaș, Director Financiar al Grupului TeraPlast.

Performanța liniilor de business

Instalații: 71% din veniturile Grupului

  • Cifra de afaceri a segmentului a crescut cu 28%, ajungând la 641,5 milioane de lei în 2024, față de 501 milioane de lei în 2023, datorită creșterii volumelor și consolidării noilor subsidiare.
  • EBITDA a fost de 54,1 milioane de lei în 2024, cu o marjă EBITDA de 8,4%. În timp ce EBITDA segmentului a crescut sensibil față de 2023 (+3%), marja EBITDA s-a erodat cu 1,1 puncte procentuale (10,5% în 2023).
  • Grupul Wolfgang Freiler și Palplast Moldova au contribuit cu 15% la cifra de afaceri a segmentului.

Piața din România a rămas stabilă, chiar dacă au existat întârzieri în decontarea lucrărilor publice. În schimb, piețele vest-europene unde activează Grupul Wolfgang Freiler au înregistrat contracții care au generat și o presiune pe preț și au erodat profitabilitatea. Palplast Moldova a beneficiat pe tot parcursul anului de cererea solidă din sectorul rezidențial privat și a finalizat procesul de extindere a capacităților de depozitare din Călărași.

Granule: 10% din veniturile Grupului

  • Cifra de afaceri a crescut cu 21%, până la 91,8 milioane de lei în 2024, comparativ cu 76 milioane de lei în 2023, pe fondul creșterii cantitative cu 39%.
  • EBITDA a avansat cu 58% față de anul anterior, ajungând la 9,5 milioane de lei în 2024, ceea ce a îmbunătățit marja EBITDA la 10,5%. Comparativ, în 2023, segmentul a înregistrat o EBITDA de 6 milioane de lei și o marjă EBITDA de 7,9%.

Exporturile acestui segment au crescut cu 160%, ca urmare a alinierii segmentului la strategia de extindere pe piețele europene prin consolidarea parteneriatelor cu clienții strategici. Pe piața din România, segmentul și-a menținut poziția de lider de piață.

Ambalaje: 13% din veniturile Grupului

  • Cifra de afaceri a segmentului a crescut cu 143%, de la 46,4 milioane de lei în 2023, până la 112,8 milioane de lei în 2024, în principal datorită evoluției foliei stretch Opal.
  • EBITDA segmentului a fost afectată de procesul de ramp-up al Opal și de ritmul mai lent al îmbunătățirii performanței TeraBio Pack, înregistrând -13,7 milioane de lei în 2024, comparativ cu -7,5 milioane de lei în 2023.

Exporturile au atenuat parțial impactul contracției vânzărilor pe piața internă a ambalajelor biodegradabile cauzat de contextul macro-economic și întârzierea implementării legislației de trecere la ambalajele biodegradabile.

Ferestre: 6% din veniturile Grupului

  • Cifra de afaceri a crescut sensibil, cu 3%, la 51,7 milioane de lei în 2024, comparativ cu 48,8 milioane de lei în 2023.
  • EBITDA a crescut de patru ori, de la 419 mii de lei în 2023, la 2,1 milioane de lei în 2024, aducând totodată marja EBITDA de la 0,9% în 2023 la 4,1% în 2024.

Aceste rezultate reflectă eficiența strategiei de repoziționare a mixului de clienți și a creșterii ponderii proiectelor cu ferestre cu dimensiuni la comandă față de vânzările de ferestre standard în marile magazine de retail.

Perspective 2025 – Consolidare și creșterea profitabilității

Pentru 2025, Grupul TeraPlast anunță o cifră de afaceri de 1 miliard de lei, în creștere cu 12% față de 2024.

Am atins cel mai dificil punct al parcursului nostru. După o perioadă intensă de expansiune, acum ne concentrăm pe consolidarea business-urilor din Grup, extinderea pe piețele existente și îmbunătățirea profitabilității. Etapa de extindere accelerată s-a încheiat pentru moment, iar începând cu a doua jumătate a anului 2025, ne așteptăm ca sinergiile generate de noile subsidiare să producă efecte vizibile. Deși climatul de piață rămâne provocator, avem strategia și resursele necesare pentru a naviga eficient această perioadă.” – Bogdan Crăciunaș, CFO Grupul TeraPlast.

Principalele obiective pentru 2025:

  • Creșterea de 12% a cifrei de afaceri va fi susținută în principal de creșterea performanțelor segmentului Ambalaje prin creșterea profitabilității, eficientizare operațională și consolidarea Optiplast Croația.
  • Creșteri moderate ale cifrei de afaceri în segmentele tradiționale, între 3% și 6%.
  • Îmbunătățirea semnificativă a EBITDA, până la 88 milioane de lei (+69% vs. 2024), datorită optimizării activității și a sinergiilor rezultate din integrarea achizițiilor. O contribuție notabilă în îmbunătățirea EBITDA este așteptată din partea segmentelor Ambalaje și Instalații.
  • Creșterea volumelor cu 9%, până la aproape 120 mii tone.

Despre Grupul TeraPlast

Grupul TeraPlast este cel mai mare procesator de polimeri din Europa de Sud-Est. Grupul este compus din companiile TeraPlast, TeraGlass, TeraPlast Recycling, TeraBio Pack, Palplast Moldova, companiile Grupului Wolfgang Freiler (Austria și Ungaria), Optiplast Croația și Somplast.

Din 2 iulie 2008, TeraPlast SA este listată la Bursa de Valori București sub simbolul TRP. Acțiunile companiei sunt incluse în indicele de referință BET al Bursei de Valori București, în indicii Small Cap și Global All Cap ai FTSE Russell și în indicii MSCI Frontier IMI.

ARTICOLE SIMILARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

Sponsorizate

Michaela’s Brasserie caută ospătar, EXAUDIT Contabilitate angajează economist cu experiență

Michaela’s Brasserie caută ospătar harnic și responsabil. EXAUDIT Contabilitate angajează economist cu experiență. Crama JELNA are nevoie de un barman pasionat. NOI locuri de muncă, în Bistrița, la AMICII BUILDING, Cabinetul de psihologie Sutea Rozalia, depozitul AnnaFiori.ro Sărata sau Restaurant Arena by Casa EMA.

AMICII BUILDING angajează Inginer proiectant Instalații. Noi locuri de muncă, disponibile în Bistrița

AMICII BUILDING angajează Inginer proiectant Instalații. Locuri de muncă, disponibile și la Cabinetul de psihologie Sutea Rozalia își extinde echipa și caută logoped și pedagog de recuperare. Noi locuri de muncă, disponibile în Bistrița, la depozitul AnnaFiori.ro Sărata, STEWO Năsăud sau Restaurant Arena by Casa EMA.

RUBIN Dragobete Drive – Pentru o dragoste care merge mai departe cu Kia, Suzuki, Ssangyong și MG!

Rubin Motors Bistrița – dealer autorizat Kia, Suzuki, Ssangyong și MG îți propune să sărbătorești iubirea cu o experiență auto memorabilă! Participă la campania specială „Dragobete Drive" și ai șansa de a câștiga și o cină romantică la Hotel Roser House – un loc de poveste pe malul lacului Colibița, unde iubirea și peisajul montan se întâlnesc perfect.