Palatul Culturii a fost plin, ieri seară, cu prilejul premierei spectacolului regizat de Silviu Purcărete, la Bistrița. Este vorba de o coproducție pusă la punct de Teatrul Odeon din București și Centrul Cultural Municipal din Bistrița.
Este al doilea demers de acest fel, după piesa „La câțiva oameni distanță de tine”, regizată de Radu Afrim, pe textele lui Dan Coman. Spectacolul a adus instituției din Bistrița un important premiu special acordat de UNITER.
Ieri seară, bistrițenii au umplut din nou Palatul Culturii, bucurându-se de piesa de teatru Tertium non datur.
Piesa este construită pe textele lui Sacha Guitry (1885 – 1957) – un cunoscut actor francez de teatru și film, scenarist, regizor și autor de teatru bulevardier. La 5 ani a apărut prima oară pe scenă. A început să scrie la 16 ani și jumătate.
A fost un dramaturg prolific, opera sa cuprinzând 124 de piese. Guitry a fost considerat un Molière modern și un etalon al scrisului.
Piesele scurte care compun spectacolul Tertium non datur au fost scrise între 1905 și 1939. Sunt pline de fantezie și farmec. Bistrițenii au fost cuceriți de dialogurile picante, presărate cu inteligență și umor. Acestea au surprins nu doar spiritul francez în toată splendoarea sa, ci și secvențe ale societății noastre contemporane.
Anul trecut, Silviu Purcărete a susținut o conferință la Palatul Culturii, declarându-se cucerit de Bistrița, un oraș al „miracolelor culturale”, după cum l-a numit regizorul. Încă de atunci se discuta despre o piesă de teatru montată la Bistrița.
Amintind de principiul fundamental introdus de Aristotel în logica formală (Tertium non datur – a treia cale nu există / cale de mijloc nu există), Silviu Purcărete a construit încă un spectacol de excepție.
Unii au ieșit din sală vizibil impresionați de prestația impecabilă a tinerilor actori. Din distribuție fac parte Pavel Bartoș, Ioana Bugarin, Claudiu Bleonț, Ioan Batinaș, Vlad Bîrzanu, Ruxandra Maniu, Ana Maria Moldovan și Meda Victor.
Scena din final s-a dovedit tulburătoare pentru cei care au intuit în subsolul de beci și ploaia de explozii / bombe din jur – o aluzie la realitatea din imediata noastră apropiere.
Unora le-au plăcut gagurile care au ilustrat fisurile universului domestic. Alții și-au amintit de teatrul tradițional japonez nō. Cu ritualurile solemne, decorul minimalist, mișcările reduse la esențial, măștile și replicile poetice care promiteau să intermedieze conexiunea între oameni și zei…
Tertium non datur se joacă și în această seară, dar și duminică de la ora 19.00.
Din 15 noiembrie, spectacolul este deja inclus în programul Teatrului Odeon.