Tășuleasa Social a amplasat zilele acestea bornele care vor ghida drumeții de pe Via Transilvanica ce vor trece prin Bistrița. Din păcate, una dintre borne a fost deja vandalizată. Este vorba despre borna celor de la Mocănița Transilvaniei, care au sprijinit proiectul printr-o bornă.
Sâmbătă Tășuleasa Social lansează, la parcul cu peri seculari, partea din Via Transilvanica ce străbate municipiul Bistrița. Bornele care îi ghidează pe drumeți au fost deja amplasate, iar una distrusă…
Este vorba despre una dintre bornele amplasate în apropierea Turnului Dogarilor. În zonă există și o cameră de supraveghere care e posibil să-l fi surprins pe cel ce i-a pus gând rău și a distrus-o.
„Pe cât le place unora să construiască, cred că pe atât le face altora placere să distrugă. Mă necăjește orice act de vandalism, dar cu atât mai mult atunci când se întâmplă atât de aproape de un simbol al orașului Bistrița, Turnul Dogarilor.(…) Sper că îi vom găsi pe făptași cu ajutorul camerelor de luat vederi din jur și cu siguranță vom înlocui borna afectată”, a precizat Tibi Ușeriu, într-o postare pe Facebook.
Se pare că borna distrusă aparține celor de la Mocănița Transilvaniei, care au și organizat un eveniment în zonă, anul trecut.
Foto: Tibi Ușeriu
Via Transilvanica sau „Drumul care uneste” a devenit un vis implinit al Asociației Tăşuleasa Social – cel mai important ONG initiat si condus de Alin Uşeriu, având ca obiective voluntariatul, cultura organizațională şi respectul pentru natură. Proiectul Via Transilvanica, a fost lansat în anul 2018, Anul Centenarului Marii Uniri, având ca obiectiv fundamental marcarea și amenajarea unui traseu turistic și de pelerinaj de 1000 kilometri care pornește de la Putna, străbate Transilvania și se încheie la Drobeta-Turnu Severin. Proiectul Via Transilvanica, a fost inclus în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) la capitolul 4, ”România velo – Încurajarea transportului și turismului pe bicicletă, pedestru și alte forme nemotorizate”, fiind singurul obiectiv de investitii menționat la acest capitol. Includerea rutei Via Transilvanica printre proiectele mature inițiate de societatea civilă și de administrațiile publice locale pentru trasee pedestre, velo, nautice fără motor și ecvestre completează documentul cu care România s-a prezentat la negocierea cu Comisia Europeană. Bugetul inițial de negociere pe capitolul, 4 era de 120 de milioane de euro, din care 42 milioane ar putea reveni pentru Via Transilvanica, cu conditia ca investitia să se finalizeze până în anul 2026.
Deși traseul Via Transilvanica străbate drumuri comunale, forestiere și chiar cărări neamenajate, la fiecare 20-25 de kilometri există o comună sau un oraș, care le posibilitatea drumeților să se aprovizioneze, să se cazeze. Astfel s-a stabilit ca drumul Via Transilvanica să treacă și prin municipiul Bistrița. Lungimea traseului care străbate municipiul este de peste 17 kilometri. De-a lungul traseului care este in curs de amenajare vor fi amplasate 19 borne din andezit. Din păcate, una dintre aceste borne a fost vandalizată de către indivizi fără prea multă ratiune.
Se impune o precizare: orasul Bistrița nu face parte din categoria oraselor mari. Conform clasificării după numărul de locuitori există următoatele categorii de asezări urbane:
-orașele mici , cu populatie între 10.000 si 20.000 de locuitori;
-orașele mijlocii cu populatie între 20.001 si 150.000 de locuitori;
-orașele mari cu peste 150.000 de locuitori.
Prin urmare, Bistrița cu o populatie de 75.076 locuitori (recensământ, 2011) face parte din categoria oraselor mijlocii.