Părinții solicită Ministerului Educației o serie de modificări ale programei pentru Evaluarea Națională 2021, de la finalul clasei a VIII-a. „Elevii acestei generații de clasa a VIII-a nu au beneficiat niciodată la timp de manuale școlare (…). Ei se află într-o situație de discriminare în raport cu absolvenții generațiilor anterioare”, susțin părinții.
Federaţia Naţională a Părinţilor EDUPART a propus zilele trecute Ministerului Educației Revizuirea Programei pentru susţinerea examenului de Evaluare Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a la Limba și Literatura Română.
Este vorba despre propuneri stabilite în colaborare cu profesori de limba și literatura română, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro.
Părinții au solicitat ministerului eliminarea unor conținuturi din programa școlară a examenului:
- Tipuri de texte: textul dramatic şi arta spectacolului (autor, personaj dramatic; rolul indicaţiilor scenice; rolul dialogului; actori, decor, costume, lumini, muzică)
- Tipare textuale de structurare a ideilor: explicative
- Pronumele posesiv şi adjectivul pronominal posesiv. Folosirea corectă a pronumelor şi a adjectivelor pronominale: nehotărât, a adjectivului pronominal de întărire. Pronumele şi adjectivul pronominal negativ şi negaţia în propoziţie.
- Realizări propoziţionale ale unor funcţii sintactice: completiva indirectă şi opoziţională, circumstanţiala de loc, de timp, de mod, cauzală, finală
Există și propuneri de modificare punct cu punct a subiectelor date la examenul scris.
„Elevii noștri își exprimă îngrijorarea că nu se vor încadra fix în spațiul prevăzut. Sugerăm să existe precizarea că poate finaliza un răspuns la finalul testului, în cazul în care nu se încadrează în limita de spațiu”, mai susțin reprezentanții Federaţiei Naţionale a Părinţilor.
Cum justifică părinții solicitările de modificare a programei și subiectelor:
În comunicatul Federației se arată că „elevii acestei generații nu au beneficiat niciodată la timp de manuale școlare, iar conținuturile programei pentru Evaluarea Națională și structura modelului pentru evaluare au fost publicate doar cu câteva luni înaintea susținerii evaluării. Astfel, elevii acestei generații de clasa a VIII-a se află într-o situație de discriminare în raport cu absolvenții generațiilor anterioare.
La disciplina Limba și literatura română emisiunile TV din programul Teleșcoala (de care au beneficiat elevii generației 2020) nu au putut fi valorificate în acest an școlar (nu mai corespund terminologia gramaticală și modelul de examen).
Profesorii care au predat acestei generații nu au fost formați pentru aplicarea noii programe școlare, motiv pentru care calitatea procesului didactic a avut mult de suferit. Procesul de predare – învățare – evaluare este caracterizat de un amestec între conținuturile vechii programe și cele ale noii programe, fără însușirea noii terminologii gramaticale…”, susține Federația Părinților.
Ei reclamă și stângăciile majore în abordarea conținuturilor de receptare și de producere a textului literar și nonliterar, dar și insuficientele resurse elaborate pentru abordarea comparativă a unor elemente comune identificate în cultura proprie şi în cultura altor popoare sau a unor tradiţii româneşti cu tradiţii din alte culturi.
Totodată, părinții reamintesc contextul excepțional generat de pandemia produsă de SARSCOV-19.
Elevii actualei generații de clasa a VIII-a au fost privați de învățământ de calitate, desfășurarea cursurilor online fiind precară (mai ales în semestrul al II-lea din clasa a VII-a, când foarte mulți elevi au întâmpinat dificultăți în achiziționarea de dispozitive și mijloace de conectare online).
Resursele educaționale puse la dispoziția elevilor și a profesorilor de Limba și literatura română au fost insuficiente și prea puțin relevante – afirmă Federația Părinților.
„Se tot vorbește că învățământul este centrat pe elev. Elevii din această generație nu au avut parte de educație de calitate, nu au avut acces la resurse puse la dispoziție de minister (compendiu/ culegeri de gramatică online, teleșcoala, teste de antrenament)
S-au încălcat prevederile art.5, alin (2) și (3) din LEN 1/ 2011, pentru că Programa pentru examen a fost publicată în 10 martie 2020, cu doar 6 luni înaintea începerii anului școlar 2020 – 2021, iar modelul pentru Evaluarea Națională 2021 a fost publicat abia în noiembrie 2020.
Ținem să subliniem faptul că suntem de acord cu schimbarea paradigmei de examen, însă ne preocupă organizarea unui examen onest pentru această generație de clasa a VIII-a, așa cum s-a realizat pentru cei din generația anterioară”, mai susțin reprezentanții Federației Naționale a Părinților Edupart.