Un proiect inovativ ce îi învață pe copii să citească se desfășoară la nivel național. Din cele 105 școli ce vor avea laboratoare de literație, trei sunt la noi în județ.
Conform unor date statistice publicate de Monitorul educației și formării, 35 % dintre copii sunt CITITORI SLABI. Peste 40% dintre tinerii de 15 ani au un nivel scăzut al competențelor de citire, iar situația este foarte îngrijorătoare în rândul elevilor care provin din comunități vulnerabile: 62,4% sunt slabi cititori.
În acest context, s-a realizat un proiect național care să ”învețe” elevii din zonele vulnerabile să citească.
Laboratoare de literație în școli
Fundația Noi Orizonturi a demarat un proiect în 105 școli din țară. Trei dintre ele sunt la noi în județ:
- Cebntrul Școlar de Educație Incluzivă nr 2 Bistrița
- Școala Gimnazială Dumitra
- Școala Gimnazială ”Ioan S. Pavelean„ Runcu Salvei
Peste 350 de cadre didactice vor deschide așa numite „laboratoare de literație” care au rolul:
- de a oferi elevilor diverse activități de dezvoltare accelerată a competențelor de literație timpurie, în afara lecțiilor;
- de a oferi și cadrelor didactice un context de experimentare unde să testeze demersuri inovatoare, personalizate de predare-învățare și de atragere și implicare de voluntari și resurse suplimentare din comunitate, în sprijinul copiilor.
CE anume se va face pe parcursul unui an școlar:
Sprijinul oferit de către Fundația Noi Orizonturi constă într-un pachet complet, de-a lungul anului școlar, care cuprinde:
- cursuri pentru profesori de învățământ primar, adaptate pentru perioada de învățare online
- mentorat și kituri de cărți și rechizite pentru laboratoare de literație organizate de către aceștia în timpul anului școlar
- sprijin organizatoric, mentorat pentru învățători, finanțare pentru organizarea de școli de vară de câte 10 zile
- bibliotecă online, cu peste 100 de cărți, care au și recomandări de activități de folosit la clasă, bancă de cuvinte, cărți citite
CE e așa special la acest proiect:
Prin acest proiect se abordează două modalități CHEIE pentru a-i învăța pe copii să citească.
a) evaluarea fină a competențelor de literație: fiecare copil primește un „diagnostic” pe baza căruia i se „prescrie” o intervenție educațională eficientă bine țintită, iar progresul copilului este atent monitorizat în scopul ajustării intervenției
(b) metoda globală de învățare a citit-scrisului, bazată pe experiența limbii, folosită în completarea metodei fonetice, analitice-sintetice: se pornește de la text întreg, se acordă atenție sporită dezvoltării limbajului și comprehensiunii, conștientizării fonologice, se învață cuvinte, apoi litere și corespondența sunet-literă, ceea ce accelerează învățarea citirii.
Mai multe detalii pe școalacusclipici.ro