Drumul expres Cluj-Bistrița a ajuns în Planul Național de Redresare și Reziliență, așa cum au promis liberalii. Este însă în anexa cu proiecte „de rezervă” cu șanse minime de finanțare și realizare.
Liberalii s-au lăudat că au reușit să includă drumul expres Cluj-Bistrița în Planul Național de Redresare și Reziliență. Alături de mult-așteptatul drum urma să fie inclusă și pepiniera din Sărata, cea mai mare din țară.
Drumul expres a ajuns în PNRR, însă doar pe o listă cu proiecte de rezervă. Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene a făcut publice proiectele finanțate prin PNRR.
Acest proiect nici măcar nu se numără printre primele din lista de rezervă, ci se află pe poziția 16. Liberalul Robert Sighiartău promitea că acest drum va fi realizat până în 2026. Pentru materializarea drumului ar fi nevoie de peste 560 de milioane de euro.
„Veste bună pentru toți bistrițenii! Drumul expres Bistrița-Cluj-Napoca este trecut oficial ca proiect în PNRR cu tronsonul Bistrița-Dej. Asta e realitatea și cred că e timpul să punem punct discuțiilor fără sens și fără substanță”, declara Robert Sighiartău în urmă cu nici două luni.
PSD-istii bistriteni din parlament reproseaza liberalilor ca Drumul expres Bistrița-Dej apare doar în anexa de rezervă a PNRR, cu sanse minime de finantare prin acest program .
Acesti PSD-isti nu stiu pe ce lume trăiesc si mai au tupeul să-si ia nasul la purtare. Ei vorbesc mereu despre drumul expres Bistrița-Cluj, un proiect care de fapt nu există, decât in mintea lui Răducu presedintele CJ, care le-a băgat in cap la toti ciracii lui această prostie. Există in schimb deja aprobate proiectele pentru „Autostrada Nordului” și „Drumul Someș Expres”.
După cum se stie in noiembrie, 2020 preşedintele Klaus Iohannis a promulgat legea pentru construirea Autostrăzii Nordului, care prevede demararea lucrărilor pentru drumul de mare viteză pe traseul Vama Petea , Satu Mare, Baia Mare, Dej, Bistrița, Vatra Dornei și Suceava. Această autostradă include și șoseaua de centură a orasului Beclean si a municipiului Bistrița.
Termenul de execuție al obiectivului este de 4 ani de la data intrării în vigoare a legii, ceea ce ar însemna anul 2024. În lege se mai arată că obiectivul se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, din credite externe şi din fonduri europene.
În acest sens, pe data de 10 martie, 2021, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunţă că a semnat contractele având ca obiectiv „Elaborare studiu de fezabilitate drum de mare viteză Baia Mare – Suceava: Lot 2, Bistriţa – Vatra Dornei şi Lot 3, Vatra Dornei – Suceava”.
De asemenea, pe data de 31 mrtie, 2021 , Ioan Turc- primarul municipiului Bistriţa a parafat, împreună cu directorul general Mariana Ioniță, la București, acordul de colaborare cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., pentru realizarea proiectului „Varianta de ocolire Bistriţa”, ca parte a interconectării aliniamentului Autostrăzii Nordului.
Pe de altă parte, în cadrul planurilor naționale de redresare și reziliență conditia este ca investițiile pe care le vor realiza țările din UE să fie finalizate până la sfârsitul anului 2026. Prin urmare proiectele din PNRR nu se pot extinde după finalul anului 2026 și nici nu pot fi fazate. De aceea, au fost incluse în PNRR autostrăzile sau drumurile expres pentru care proiectele sunt în faza avansată si pot fi finalizate în termenul cerut de UE.
Cât priveste Drumul Someş Expres, acesta ar urma să facă legătura dintre Autostrada „Nordului” şi vestul Europei, acesta nu trece pe teritoriul judetului Bistrița-Năsăud. Totusi, Drumul de mare viteză Someş Expres (380 km) va deveni una dintre şoselele de importanţă majoră pentru fluidizarea traficului în regiunea Transilvania, urmând a fi construită pe traseul Turda – Dej – Baia Mare – Satu Mare – Halmeu, cu extensia Satu Mare – graniţa cu Ungaria. Se estimează că investiţia va avea un cost total de aproximativ de 2 miliarde de euro. Drumul va asigura şi legătura dintre Autostrada Transilvania (A3) şi Varianta de Ocolire Cluj-Est, urmând să includă centura orasului Dej de unde se interconectează tronsonul Baia Mare- Bistrita- Vatra Dornei al Autostrăzii Nordului. Probabil pentru Drumul Drumul Someş Expres proiectul este intr-o fază mai avansată decât pentru Autostrada Nordului. Asa se explică faptul că totusi Proiectul „Drumul expres Bistrița-Dej” apare in PNRR pe poziția a 16-a din anexa proiectelor de rezervă , ca legătură nouă la profil de DX (parte integrantă din DX Someș).
daca nu era Raducu….si acuma urcati la Colibita cu caruta cu cai!!!! orice si oricum ati vrea sa o dati, sunt oameni care au si facut lucruri pe care iata unii se tem sau nu pot sa le faca? de ce? fiindca nu ii baga nimeni in seama? adica judetul asta chiar nu mai conteaza??????????? pentru ce avem Sighiartau si Florian si Diana si etc? daca nu se poate rezolva nimic pentru judet? adica ba da se poate…se trece la rezerva!!!!!!!!! macar Raducu asa cum il huliti voi a reusit sa negocieze si sa aduca in judet drumuri….dar puteti sa va faceti in continuare ca nu e asa…. ca noi vedem! sa faca si Sigiartau si prefectul si primarul macar jumate din cat sa-a facut.Ca asta au promis si pentru asta le platim salariile! nu ptr plimbari cu bicilete si poze pe nu stiu unde