Iarna aceasta le-a dat mari bătăi de cap drumarilor. Fiind o iarnă grea, a fost nevoie constantă de reumplere a stocurilor de antiderapant. Pe lângă curățarea marginilor șoselelor de zăpada viscolită, drumarii au mai avut de făcut față unei „provocări”. Au fost zone în care s-au depus troiene din cauza zăpezii aruncată de gospodari, din curți, pe șosele.
Autoritățile au recunoscut că iarna aceasta nu a fost ca altele. Cu toate acestea, susțin că nu au existat probleme majore în trafic, șoselele reușind să fie curățate în timp cât mai optim.
„Nu au existat probleme majore în trafic. Au fost câteva episoade, în care a fost ninsoare viscolită și fenomenul meteo a durat mai mult timp, dar nu au existat blocaje. Doar pe 20 ianuarie au fost atunci două TIR-uri care au fost oprite la Valea Străjii, pentru că nu erau echipate corespunzător. Atunci am solicitat și ajutorul celor de la Biroul Rutier, ca să efectueze verificări la mașinile ce urcă din Valea Străjii, dar și atunci, situația s-a remediat în câteva ore”, a explicat Alexandru Slavita, șeful Direcției de Drumuri Naționale Bistrița – Năsăud.
Acesta a mai explicat că există echipamente și chiar material antiderapant cu care să facă față provocărilor iernii.
„Avem 290 de km de drumuri naționale în județ. Activăm cu șase baze de deszăpezire și patru puncte de sprijin, toate dotate cu echipament, material antiderapant, personal utilaje și personal propriu. Avem 34 de autobasculante, 10 încărcătoare, două autofreze în Tihuța, un remorcher și un autogreder. În ce privește antiderapantul, avem până în martie. Avem 10.800 de tone de sare, din care 9.000 aduse și 1.800 contractat. În momentul de față mai sunt 500 de tone în stoc. Și nisip avem contractat 500 de tone, astăzi fiind aduse 100 de tone. Folosim și clorura de calciu, facem un mix al clorurii cu sarea, o preumezim, pentru că este mult mai eficientă”, a mai spus Slavita.
Datorită zăpezii viscolite, drumarii au avut de intervenit și cu autofrezele, în Pasul Tihuța. O altă provocare a fost curățarea șoselelor de zăpada aruncată de gospodari din curți, pe șosele.
„Pe anumite porțiuni, cum ar fi Zagra-Suplai, au căzut cantități foarte mari de zăpadă, iar LDP a fost obligat să acționeze zile la rând cu utilaje, cu volă, au încărcat zăpada. Toată lumea a scos zăpada din curți în drum și au lucrat câteva zile ca să elibereze drumul. A nins foarte mult și la Târlișua, s-a acționat foarte mult și acolo pentru lărgirea suprafeței carosabile”, a explicat inginerul Gabriel Pop.
Autoritățile au cerut participanților la trafic să fie înțelegători, mai ales atunci când contițiile meteo nefavorabile sunt de lungă durată.
„Nu au fost probleme cu blocajele, dar lumea trebuie să aibă răbdare, în momentul în care ninge se acționează, dar nu se poate degaja instant zăpada. Mai mult, când ninge, avem și noi o perioadă în care intervenim. Plus că antiderapantului îi ia 3 – 4 ore să acționeze. E ușor să vezi un utilaj gol și să-i faci poză și să spui că nu acționează. Dar poate că i s-a finalizat antiderapantul și în acel moment e în drum spre depozit pentru realimentare. Acționăm și noi, cât de repede se poate. Utilajele sunt funcționale. Material antiderapant este”, au concluzionat acestea.