DREPT LA REPLICĂ – Prof. Daniela Fulga: În data de 24 nov. 2020, în ziarul Bistrițeanul.ro a apărut un articol semnat FLAVIA DANCIU cu titlul: „VIDEO – SCANDALOS: Cum explică o profesoară de la LIVIU elevilor relația dintre fata de împărat și fiul văduvei”. Acest articol are două părți – textul scris propriu-zis și textul audio-vizual ( înregistrarea) de 13 secunde prin care autoarea articolului, FLAVIA DANCIU, își susține afirmațiile despre limbajul meu nepotrivit în timpul unei ore de curs online.
Consider că articolul semnat de FLAVIA DANCIU este în întregime tendențios și calomnios: textul scris al Flaviei Danciu este în întregime fals, iar înregistrarea de 13 secunde dintr-o ora de 50 de minute este decupată și interpretată tendențios, calomnios și nu aduce nicio dovadă pentru falsurile afirmate în textul scris.
A. Textul scris semnat FLAVIA DANCIU este în totalitate eronat, aspect ce dovedește o lacună gravă în practicarea meseriei de ziarist, adică nerespectarea obligației deontologice de a verifica (măcar minimal și decent) informația primită, înainte ca aceasta să fie publicată în presă.
Încerc să grupez mai jos ERORILE GRAVE NESUSȚINUTE DE NICIO DOVADĂ pe care LE CONȚINE TEXTUL SCRIS DE FLAVIA DANCIU în Bistrițeanul.ro din data de 24 nov. 2020:
1. TITLUL articolului conține de la început afirmații complet false. Nu am “explicat” NICIODATĂ la clasele la care predau acum și la cele la care am predat de-a lungul carierei mele de dascăl „relația dintre fata de împărat și fiul văduvei” pentru simplul motiv că NICIODATĂ NU AM PREDAT LA CLASĂ UN TEXT CARE SĂ AIBĂ ACESTE PERSONAJE. Pentru anul școlar în curs se poate ușor verifica acest lucru pe platforma Classroom unde sunt notate temele/problemele discutate in orele respective sau se poate solicita elevilor să prezinte caietele de lucru.
2. Primul ALINEAT / PARAGRAF al articolului scris de FLAVIA DANCIU conține în totalitate afirmații false, neverificate.
NICIODATĂ în cariera mea de dascăl nu am explicat ce afirmă ziarista pentru motivul simplu că NICIODATĂ nu am predat ceea ce FLAVIA DANCIU numește în mod eronat „basmul cult < Fata de împărat și fiul văduvei> de Petre Ispirescu.”
Menționez faptul că textele epice care apar în culegerea lui Petre Ispirescu sunt considerate basme populare. De aceea niciun profesor de română nu poate selecta un text din această culegere pentru capitolul în care se studiază în liceu basmul cult.
Conform Programei școlare în vigoare, profesorii de română predau la clasă basmul cult de Ion Creangă – “Povestea lui Harap-Alb” sau alt basm din creația aceluiași autor.
O MINIMĂ VERIFICARE pe internet ar fi lămurit-o pe jurnalista FLAVIA DANCIU în ceea ce privește textele populare românești culese și publicate de Ispirescu la sfârșitul secolului al XIX-lea. O MINIMĂ VERIFICARE a Programei școlare în vigoare ar fi clarificat capitolul despre basmul cult și autorul care se studiază la această specie, adică Ion Creangă. Din păcate, ziarista de la Bistrițeanul.ro FLAVIA DANCIU NU VERIFICĂ NIMIC ȘI NU ADUCE NICIO DOVADĂ în sprijinul afirmațiilor sale.
3. În al DOILEA și al TREILEA PARAGRAF/ ALINEAT al articolului, jurnalista FLAVIA DANCIU se adâncește în greșeală, dezvoltă erorile:
„Basmul cult < Fata de împărat și fiul văduvei> de Petre Ispirescu este un basm opțional pe care unii profesori (….) îl studiază în locul basmului <Harap-Alb>”
Menționez că textul lui Petre Ispirescu NU ESTE UN BASM OPȚIONAL, cum afirmă FLAVIA DANCIU FĂRĂ NICIO DOVADĂ didactică, ușor de găsit printr-o simplă răsfoire a Programei școlare în vigoare. Jurnalista în cauză face afirmația falsă și atât.
Menționez că acest basm NU POATE FI ALES DE NICIUN PROFESOR DE LIMBA SI LTERATURA ROMÂNĂ din sistemul românesc de învățământ pentru simplul motiv că nu este un basm cult, informație care ar fi putut fi VERIFICATĂ ușor ( pe internet sau într-un dicționar de scriitori români), AFIRMAȚIA Doamnei Danciu RĂMÂNE FĂRĂ DOVEZI .
În ALINEATUL/PARAGRAFUL al treilea, ziarista FLAVIA DANCIU continuă AFIRMAȚIILE FALSE, NESUSȚINUTE prin NICIO DOVADĂ:
„Acest basm cult a fost și alegerea profesoarei Daniela Fulga de la CNLR pentru una din clasele la care predă”.
Subliniez faptul că NICIODATĂ în CARIERA MEA DE DASCĂL NU AM PREDAT BASMUL AMINTIT de FLAVIA DANCIU. În anul școlar în curs PREDAU BASMUL CULT „POVESTEA LUI HARAP ALB” de ION CREANGĂ – autor canonic (obligatoriu pentru liceu) care apare în Programa școlară în vigoare și care are suportul manualului pe care îl folosesc elevii mei.
Acest aspect se POATE VERIFICA pe aplicația Classroom pe care lucrez, dar și în Programa școlară foarte clară în această privință. Ziarista de la Bistrițeanul.ro, FLAVIA DANCIU, NU-ȘI SUSȚINE AFIRMAȚIILE (de altfel în întregime false) CU NICIO PROBĂ / DOVADĂ.
4. LUCRURILE NEADEVĂRATE CONTINUĂ în ALINEATUL/PARAGRAFUL al patrulea:
„În cadrul unei ore online, unul dintre elevi nu a înțeles exact INTRIGA basmului. Iar profesoara folosește o exprimare plastică pentru a explica relația dintre fata de împărat și fiul văduvei.”
Menționez următoarele neadevăruri din această afirmație:
- Basmul cult pe care-l studiez la clasa mea este “Povestea lui Harap-Alb” de Ion Creangă , așa cum precizează Programa școlară;
- La acest capitol am avut până astăzi, 25 nov. a.c., numai două ore ( luni, 23 și, respectiv, marți, 24 nov. ac). De aceea am reușit să reactualizez cunoștințele despre basm în general și să fac puține precizări despre personajul principal pozitiv din basmul lui Ion Creangă. Nu am ajuns încă la problema intrigii, așa cum afirmă FLAVIA DANCIU mai sus, în mod eronat. Faptul că nu am predat acțiunea și intriga basmului ( NICIODATĂ pentru basmul AMINTIT de mai multe ori de FLAVIA DANCIU, dar nici pentru basmul cult semnat Ion Creangă pe care-l studiez acum) se poate VERIFICA ușor, răsfoind un maculator al oricărui elev de la mine din clasă sau pur și simplu, FLAVIA DANCIU putea să ceară CA DOVADĂ un MACULATOR /CAIET DE LUCRU „elevilor care nu au înțeles intriga” și care “ au dorit să o împărtășească și cu alții” (afirmația FLAVIEI DANCIU în ULTIMUL ALINEAT/PARAGRAF al articolului scris).
B. CELE PATRU MARI SETURI DE AFIRMAȚII FALSE CARE SUNT NEVERIFICATE, NESUSȚINUTE DE NICIO DOVADĂ sunt completate de înregistrarea audio-video care durează 13-15 secunde.
Consider că această înregistrare scurtă de 13- 15 secunde, total scoasă din contextul unei ore derulate firesc timp de 45-50 de minute, NU ANULEAZĂ FALSURILE NEDOVEDITE ÎN NICIUN FEL de jurnalista de la Bistrițeanul.ro FLAVIA DANCIU în textul scris – erori grave nedovedite pe care am încercat să le grupez mai sus în patru mari probleme neadevărate. Menționez că această grupare am făcut-o cu dificultate deoarece FLAVIA DANCIU REPETĂ ERORILE SCRISE .
ACUZAȚIA PE CARE O FACE CLAR și tendențios doamna FLAVIA DANCIU se referă la două cuvinte total nepotrivite pe care le-aș fi folosit. RESPING ACUZAȚIA de folosire a acestor cuvinte INSINUATE A FI ASTFEL de spațiul alb / blancul de după interjecție – aici se omite numele copilului – și de scrierea cu majuscule de început și final pentru un cuvânt care se aude efasat la sfârșitul replicii.
- Mă recunosc în imagine. Îmi recunosc vocea. Menționez că tonul mai ridicat al replicilor este singurul aspect pe care mi-l reproșez. Este bine să fac observația că în articol nu problema tonului interesează, ci se insinuează că aș fi folosit două cuvinte mai dure, nepotrivite.
- Primul cuvânt insinuat a fi spus este sugerat prin cele trei puncte CITITE EXPRESIV ( varianta audio a articolului). Aici a fost tăiat numele elevului. NU AM FOLOSIT NICIUN CUVÂNT GRAV SI NEPOTRIVIT.
- Ultimul cuvânt nepotrivit INSINUAT A FI ROSTIT DE MINE este marcat de FLAVIA DANCIU prin majuscule la începutul și sfârșitul lui, precum și printr-o steluță/asterisc.
În înregistrare se aude la finalul replicilor o alăturare nefericită de silabe PE CARE O REGRET PROFUND. Ea poate fi interpretata în multe feluri. Dar când un ziar dorește să probeze cu o astfel de dovadă, cred că AR FI FOST BINE CA ÎNREGISTRAREA SĂ NU FIE ASCULTATĂ SUPERFICIAL, ci SĂ FIE ASCULTATĂ CU MAI MULTĂ ATENȚIE și poate de mai multe ori, înainte de a insinua ca aș fi folosit un cuvânt nepotrivit. NU AM FOLOSIT NICI UN CUVÂNT DIN CELE SUGERATE de doamna FLAVIA DANCIU. În loc de litera t din cuvântul cu pricina se aude grupul „ge”. Eu am folosi verbul „fuge”.
Comunicarea orală presupune aspectul paraverbal (tonul, pauzele). În comunicarea prin viu grai putem fi uneori neatenți. În desfășurarea orei pe parcursul a 45-50 de minute, 13 secunde de intonație ridicată nu mi se pare o catastrofă și nicio jignire la adresa nimănui. Apropierea / depărtarea ( pauzele) nepotrivite dintre cuvinte sunt inerente vorbirii. Recunosc tonul mai ridicat și îmi cer scuze pentru el. NU RECUNOSC INSINUĂRILE doamnei FLAVIA DANCIU în ceea ce privește cuvintele nepotrivite pe care mi le atribuie în mod tendențios.
De altfel, articolul în ansamblu este unitar:
- TEXTUL SCRIS este ÎN INTREGIME UN FALS – am încercat să grupez aceste afirmații nedovedite în patru mari părți ( în prima parte a acestui articol).
- ÎNREGISTRAREA AUDIO-VIDEO este prezentată/ interpretată tendențios pentru a susține falsurile din textul scris.
Astfel, pentru un cititor de bună-credință articolul în întregime (partea scrisă și partea vizual-auditivă) se completează într-o cheie VOIT NEGATIVĂ, TENDENȚIOASĂ, CALOMNIOASĂ.
Regret nespus că articolul semnat de doamna FLAVIA DANCIU a creat o situație atât de problematică pentru Colegiul prestigios la care lucrez. Deși centenar, CNLR BISTRIȚA nu înseamnă ziduri. În CNLR LUCREAZĂ CADRE DIDACTICE DEOSEBITE CU ELEVI DEOSEBIȚI. În CNLR lucrează oameni de calitate. Regret nespus că s-a creat pentru acești oameni o situație atât de grea.
Dacă am greșit ridicând tonul câteva secunde într-o oră de curs desfășurată 45-50 de minute, îmi asum greșeala. RESPING, ÎNSĂ, ÎN ÎNTREGIME ARTICOLUL SEMNAT DE DOAMNA FLAVIA DANCIU, în Bistrițeanul.ro din data de 24 nov. 2020.
BISTRIȚA, 25 noiembrie 2020
DANIELA FULGA