Dr. Marius Orzan, medic primar Cardiologie, a vorbit în emisiunea „Medicina pe limba ta” despre felul în care sunt tratați uneori medicii de către pacienți și aparținători:
„Nu toți pacienții și aparținătorii ne respectă. Este acum un curent de ură, de ceva, nu știu ce se întâmplă. Sunt foarte multe dăți când vorbești cu familia unui pacient. Internezi pacientul și încerci să îi explici familiei, să știe la ce să se aștepte. Primul impact este: ‘Dar de ce mama obosește?’ sau ‘De ce nu ați trimis-o la Cluj?’. (…)
Omul nu vorbește cu tine, el vine setat că tu vrei să îi faci rău părintelui sau cui este acolo. Probabil că din informațiile naționale, că nu știu care a fost prins, că ce s-a întâmplat…Marea majoritate a pacienților sunt oameni cu care poți discuta și le explici situația și le spui ce e de făcut, ce se poate face și ce nu se poate face, că nici noi nu putem să salvăm cum am vrea noi. Să scoți o baghetă și să-l faci bine pe om. Facem ce putem, suntem limitați.
Eu, de exemplu, fac 4 sau 5 gărzi pe lună, și la Bistrița și la Târgu Mureș. 5 gărzi pe lună înseamnă 60 de zile pe an. Două luni de zile dintr-un an, eu le petrec complet în spital. Nu vorbim despre programul normal, ci doar despre gărzi. Ca să faci chestia asta, trebuie să fi măcar respectat„, a explicat medicul cardiolog.
Întrebat care este primul său gând în momentul în care un pacient îi vorbește pe un ton nepotrivit, medicul cardiolog a spus că „Te gândești să renunți, să nu renunți, asta e în capul tău”.
„Te gândești că mai degrabă făceai o chestie de pus gresie sau să dai cu var, pentru care se plătește la oră și la metru pătrat. Dacă muncești și ești un om atent, în două ore ai făcut banii pe care-i fac eu într-o gardă. Dacă se sparge o gresie, o înlocuiești, dacă ești băiat bun. Dacă nu, nu mai răspunzi la telefon. Dar dacă la noi se sparge o gresie, e problemă.
Te gândești să renunți, să nu renunți, asta e în capul tău. Te sacrifici pentru bunul mers al oamenilor, dar ei nu-ți oferă nici măcar atât – ‘Bună ziua, domnul doctor. Am venit aici cu mama. Ce este de făcut? Putem s-o ajutăm, nu putem s-o ajutăm?’. Încep să pună întrebări despre care nu au niciun habar. ‘Ce tratament îi dați?’. Și te uiți la el, poate e tractorist. Nu am nimic cu tractoriștii, dar el poate nu înțelege despre ce e vorba. Îi dau grupele de medicamente, pe fiecare în parte, și mă întreabă ‘Păi ce sunt astea?’. Și îi spun: ‘Medicamentele’…
Întreabă-mă ‘Domnule doctor, e ceva ce putem să facem? Adică trebuie să cumpărăm medicamente, trebuie trimis undeva? Ce-i de făcut?’. Degeaba mă întrebi ceva ce nu ai habar. Asta e de făcut: trebuie un pic de respect, nu trebuie să fie mult. Adică un ‘Bună ziua și ce-i de făcut’.
Nu trebuie să fie agresiv cu cel din fața sa, pentru că acela nu-i vrea niciodată răul. Toată lumea încearcă să ajute, să facă ceva pentru pacient, pentru asta suntem acolo. Se întâmplă și să moară pacienți, aste e viața. Nu putem face doar cum vrem noi. Facem cum vrea și Dumnezeu, cum putem, care sunt condițiile etc.„, a mai precizat dr. Marius Orzan.
Mai multe detalii puteți afla urmărind întreaga emisiune, mai jos:
Un proiect Bistrițeanul.ro susținut de MedTotal – Policlinica Ta, tratamentul TOTAL pentru sănătatea ta.
MEDTOTAL – Bistrița, Str 1 Decembrie, Nr 30
Dacă vrei sa fi respectat învață să-ți respecți pacienții