-0.3 C
Bistrița
duminică, decembrie 22, 2024

Cum au transformat doi frați un spațiu de 40 mp într-un business de succes și un „rai” al cafelei?

Cafeaua este mai mult decât o băutură. Este o stare de spirit și un mod de viață. Se poate trăi fără cafea, dar cine și-ar dori o astfel de viață? Fără mirosul de cafea proaspăt măcinată, fără gustul amărui și fără poveștile care se țes în jurul unei cești de cafea?

Pe asta au mizat și frații Vidican, proprietarii unui coffe shop extrem de popular și îndrăgit al Bistriței: Copacul de Cafea. Deși 2020 a fost un an dificil pentru orice tip de business, cei doi antreprenori, Gabriel și Claudiu, au găsit soluții și s-au adaptat fiecărei situații. Toată munca și perseverența lor a dat roade, iar o răsplată bine-meritată a fost ocuparea locului 2  în Top Afaceri România 2021. Acest premiu a fost acordat de ListaFirme.ro, pentru activități în domeniul ” Baruri și alte activități de servire a băuturilor”, ca urmare a rezultatelor obținute în anul 2020.

Gabriel și Claudiu spun că 2020 a fost cel mai bun an al Copacului de Cafea încă de la înființare. Cifra de afaceri în creștere, aproape dublată și profitul net cu 241% mai mare față de aceeași perioada a anului 2019, confirmă în întregime cele spuse mai sus.

Copacul de Cafea este un concept care își găsește locul într-un spațiu mic, intim și cochet. Locul și poziționarea au ceva aparte, o oază proprie de căldură. Cumva, acolo, în fața Copacului de Cafea, în mijlocul haosului orașului, cu o ceașcă de cafea în mână, se face liniște.

Am încercat să aflăm mai multe despre povestea acestui business de succes, așa că mai jos puteți urmări un interviu acordat ziarului Bistrițeanul.ro :

Cum a început povestea ” Copacul de Cafea” ?

Gabriel V.: Totul a început acum 6 ani.  Munceam la un bistro pe atunci, și în primul rând am vrut să îmi schimb programul de muncă. Așadar, m-am înscris la un curs de barista la București. După finalizarea acestuia mi-am dat demisia. Nu am avut o idee foarte bine trasată în minte la momentul respectiv referitor la ce vreau să fac exact în continuare. Știam doar că vreau să fac ceva pentru mine, în primul rând. Cumva lucrurile s-au aliniat, am găsit acest spațiu de pe Pietonal, iar din acel punct lucrurile s-au așezat în direcția potrivită și am ajuns aici. Îmi plăcea cafeaua, era domeniul pe care-l stăpâneam cel mai bine și cumva a fost firesc.

Cum ați ales numele cafenelei ” Copacul de Cafea” ?

Claudiu V: Am vrut să fie un nume românesc, în primul rând. Să fie ușor de identificat ca denumire și ca spațiu. Am avut mai multe idei, printre care și o serie de englezisme, dar ne-am oprit la Copacul de Cafea. Și a avut succes. Acum toți clienții vin simplu, la ” Copac”.

De ce doar cafea?

Gabriel V.:  Pentru că în primul rând asta îmi place și asta îmi iese cel mai bine. Am evitat orice alte variante adiacente, gen alcool. Prin prisma acestui fapt, am ales ca programul să fie poate neobișnuit pentru o cafenea. Spun asta pentru că programul în timpul săptămanii se încheie la ora 17, sâmbăta la ora 15 iar duminica o dedic în întregime familiei. La urma urmei acesta a fost scopul business-ului, programul adecvat nouă. Ne plac lucrurile simple, fără eforturi care să tindă spre compromis, doar de dragul expansiunii.

Care a fost parcursul vostru, evoluția?

Gabriel V.: În primul an de activitate am fost doar eu. Fratele meu, Claudiu era inginer într-o companie din oraș la momentul respectiv. Lumea vede din exterior nivelul la care suntem acum, dar în spate stau ani de muncă și de organizare și de eforturi, bineînțeles. La început, mi-am propus să fac 50 de cafele bune pe zi, iar astfel îmi permiteam să trăiesc decent și liniștit. Zis și făcut. Dupa un an, a venit și fratele meu alături de mine. El mă ajută în toate, avem sarcinile foarte bine împărțite și este foarte bun pe partea de promovare și marketing.

Are zilnic momentele lui de inspirație și datorită lui suntem prezenți aproape zilnic în social media. Nu promovăm niciodată ce nu avem. Tot ce se vede postat pe paginile noastre, poate fi găsit în cafenea. Deși sunt 7 ani diferență între noi, ne completăm reciproc perfect. Fiecare își cunoaște task-urile fapt pentru care cooperăm foarte bine. Un plus ar fi că suntem mult mai închegați ca frați acum că muncim împreună, decât înainte.

Aveti în plan o extindere a business-ului?

Gabriel V. : Am avut suficiente propuneri. Ba de asociere, ba de extindere. Dar nu ne încântă ideea și nu ne dorim. Vrem să oferim calitate, iar dacă ar fi să ne extindem, probabil nu am mai avea timp să oferim ceea ce oferim acum. Am format aici o comunitate. De multe ori știm ce cafea vor să comande clienții. Pe majoritatea îi știm după nume. Am reușit să creem conexiuni ca să putem oferi ce avem mai bun.

Spre exemplu, vin clienți care cer o cafea și cam atât. Dar mereu încercăm să comunicăm cu clientul, să vedem defapt ce tip de cafea preferă, ce gusturi are și de cele mai multe ori comanda finală nu seamănă deloc cu cea inițială defapt.

Avem oameni care ne ajută, parte din comunitatea formată în timp. Așa a fost și în cazul proiectului ” Tura cu copaci”. A venit un baiat la noi, fotograf, care ne-a angrenat la o tură cu bicicletele. Am fost 6 în gașcă prima dată, iar treptat totul a luat amploare, ajungând să fim chiar și 100. Am participat și cu câte o cafea, bineînțeles. Ne ajutăm reciproc cu oamenii care ne trec pragul.

După primul an am depus documentația pentru un proiect al Primăriei cu fonduri nerambursabile.Una din condiții era să avem 10% aport propriu. Toți banii primiți i-am investit în promovare și în ”Tura cu copaci” implicit. Am cumpărat recipiente, tricouri și bicicletele din fața cafenelei. Le închiriem gratuit, cu condiția ca fiecare doritor să își facă o poza cu o cafea sau cu o carte.

Chiar și astazi funcționează pe același principiu. Al doilea proiect alt nostru este Via Transilvanica. Claudiu e voluntar, membru al echipei. Acolo ne ocupăm de traseu, de la Tășuleasa de Sus pană în Mureșenii Bargăului. Am organizat ecologizări și drumeții. Oamenii au fost foarte receptivi și s-au alăturat nouă imediat.

În 2020, anul critic pentru HoReCa, ați beneficiat de vreun ajutor din partea Guvernului?

Gabriel V.: Nu am avut absolut nici un ajutor de la stat. Nici măcar nu am cerut. Nu am vrut să stăm, să închidem cafeneaua și să așteptăm să ne vină ajutoarele. Am muncit și ne-am mulat pe situația existentă.

Dupa lockdown, am servit cafea la geam, spre exemplu. Apoi, în colaborare cu un bistro am livrat cafea la pachet. Ei serveau meniul zilei, iar noi, pentru doritori, cafea. Ne-am schimbat programul de funcționare frecvent, în funcție de restricții și frecvența cu care circulau oamenii pe stradă. Suntem prezenți pe social media mereu, aproape de comunitatea noastră.

Ce relație aveți cu ecologizarea? Cum contribuiți la sustenabilitate?

Claudiu V. : Una foarte bună. Avem chiar și clienți care vin să-și cumpere cafea cu recipientul de la cafeaua băută dinainte. Vinerea sustenabilă este o acțiune prin care am educat clienții, în timp, să refolosească, spre exemplu cofrajele în care punem cafeaua la pachet. Și a funcționat, cei mai mulți depozitează cofrajele la ei, iar cand se adună mai multe, vin și le returnează la noi.

Asta nu poate decat să ne bucure. Ne dorim să schimbăm și noi lumea, cu pași mici, motiv pentru care încurajăm clienții să păstreze suportul de pahare și să îl returneze. Oferim și noi o surpriză pentru cei receptivi la această mișcare. Totodată, recipientele de pe raftul mini-shop sunt 100% reciclabile. E felul nostru de a participa la protejarea mediului înconjurător. Chiar și furnizorul nostru de ambalaje e impresionat de această realizare.

Ce sfaturi ați da tinerilor care vor să facă un pas spre antreprenoriat? Care este secretul succesului?

Gabriel V.: Muncă multă, în primul rând. Și multă pasiune. Acum, dupa 6 ani de când s-a născut Copacul de Cafea, în continuare vin cu drag la muncă și îmi place ce fac. Lucrurile s-au aliniat foarte frumos. E foarte multă muncă, chiar dacă poate din exterior nu pare. Tocmai din acest motiv nu vrem să ne extindem, ca să putem să ținem totul sub control și să mizăm pe calitate. Și e important să vii mereu cu ceva nou.

Schimbăm decorul cat de des se poate, spre exemplu. Acum urmează ediția de Crăciun. Pe langă asta, am amplasat în interiorul cafenelei un raft cu cafea, ceaiuri și accesori pe care le oferim spre vânzare, împrimate cu sigla Copacul de Cafea. Un mini-shop, cum ii spunem noi. Oferim aceeași cafea și același ceai pe care le folosim și noi la preparare.

Înițial nu am vândut mari cantități, dar acum vindem chiar și 10 pungi de cafea pe zi. Sfătuim clienții cum să le folosească sau cum să le combine pentru rezultate bune. Toate acestea coroborate, au făcut din 2020 cel mai bun și productiv an al nostru, tocmai pentru că nu ne-am lăsat demoralizați și am căutat frecvent soluții.

ARTICOLE SIMILARE

3 COMENTARII

  1. Prin atitudine, prin zambet, printr-o vorba buna. Prin suflet bun, si tratament egal pentru toti cei care le trec pragul. Toate acestea te fac sa revii la Copac, unde baietii iti ofera cea mai buna cafea, pentru ca e facuta cu dragoste. Cu dragoste pentru tot ceea ce fac ei, si care se vede si in capacitatea lor de a realiza si alte proiecte, nu doar o afacere, prin felul in care oamenii sunt mobilizati de acesti tineri cu suflet mare!
    Un adevarat exemplu pentru multi!
    Felicitari, si tineti-o tot asa. Bistrita are nevoie de voi!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

Sponsorizate

MasterFoam angajează tehnicieni mentenanță și stivuitoriști! NOI locuri de muncă, în Bistrița

Compania MasterFoam din Șieu Măgheruș caută tehnicieni mentenanță și stivuitoriști. Fan Courier are nevoie de curieri în Bistrița și Sângeorz-Băi. RCB Electro angajează pentru o perioadă nedeterminată electrician și gestionar depozit. NOI locuri de muncă, la Clinica Sanovil: 

FOTO – Arimar Construct Năsăud vine cu un nou serviciu: Toaletare și tăieri arbori – la cerere

Specialiștii companiei de demolări Arimar Construct din Năsăud s-au gândit să ofere un nou serviciu locuitorilor...

Vrei ochelari noi de la Iana Optic de sărbători? Grăbește-te, închid în perioada sărbătorilor

Iana Optic e magazinul preferat de optică al multor bistrițeni, de aproape 20 de ani. Rame...