Vine o vreme când resimți pe propria piele cum sunetele înșirate de Bach în partituri acum sute de ani, atunci când sunt interpretate răscolitor de Nicolas Simion – pot limpezi și acum toate apele tulburi din univers.
Că pot dizolva ca prin farmec furiile sau nervii încleștați sau încrâncenările inutile…
Vine o vreme când nu ai nevoie decât de un concert de jazz Nicolas Simion ca să simți cum gândurile se întremează tiptil, de la sine…
„Dacă Bach nu a venit aici la Bistrița, fiind probabil foarte ocupat, aducem noi muzica lui aici la noi, la Bistrița”, a mărturisit surâzând muzicianul Nicolas Simion, zilele trecute, în Clubul de Jazz…
Concertul Classic Meets Jazz a început cu câteva lucrări din Bach și a continuat cu o compoziție din Richard Oschanitzky.
A urmat o compoziție scrisă în 1956 – Jocul cu Mingea – de Jancsy Körössy – „care nu doar că este cel mai mare pianist român, ci și cel mai mare jazzman român. Știu asta pentru că am avut onoarea să imprimăm câteva discuri și să facem împreună câteva turnee, în ultimii ani de viață, în România, Germania sau Austria”, a povestit Nicolas Simion.
Stabilit acum în Koln, Nicolas Simion a venit la Bistrița însoțit de Răzvan Florescu (vibrafon) și Andrei Petrache (pian). Din program nu a lipsit nici Gluma lui Johnny Răducanu. Iar Nicolas Simion și-a delectat auditoriul și cu o compoziție proprie – Free World…
Întregul concert susținut de Nicolas Simion în Clubul de Jazz de la Palatul Culturii poate fi urmărit mai jos:
Considerat muzicianul român de jazz cu cea mai impresionantă discografie, Nicolas Simion a studiat clarinetul, pianul, saxofonul și flautul.
S-a remarcat ca improvizator, aranjor, șef de orchestră. Este și compozitor și producător al unor proiecte muzicale.
Debutează în jazz la începutul anilor ’80, fondează grupul Opus 4 cu care susține un număr record de concerte în țară. După expatrierea la Viena, Nicolas Simion concertează și înregistrează cu nume importante de pe scena internațională de jazz. E vorba de personalități precum Mal Waldron, Tomasz Stanko, Idris Muhammad Jim Pepper, Ino Nobuyoshi, Gunther Schuller, Archie Sheep, Lee Konitz sau Jancsy Körössy.
Are peste 20 de albume înregistrate și distrubuite atât în Europa, cât și în SUA. În 2004 Nicolas Simion a înființat casa de discuri 7Dream Records, participând intens la programele „Classic Meets Jazz”. Este laureatul premiului „Theodor Körner Förderpreis” (1995) acordat de Ministerul Culturii din Austria pentru baletul „The Unfinished Square”. Nicolas Simion a primit WDR Jazz Preis 2015 (Germania) pentru improvizație, precum și Premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România.
Într-un interviu pentru TVR.Ro, Nicolas Simion remarca faptul că „nu e suficient să fii doar un instrumentist bun. Trebuie să fii și un compozitor original, un aranjor bun și, nu în ultimul rând, un bun lider, cu o viziune artistică clară.
Peste toate acestea mai trebuie să fii și un bun organizator și un diplomat care să înțeleagă cum bate vântul, cum se mișcă piața de jazz din lume! E puțin, e mult…? Uneori, nici eu nu mai știu cine sunt… Doar că acea voce interioară m-a ajutat până acum să mă adaptez și să mă mulțumesc și cu mai puțin!”
Salutări, poporule valah,
Pe concert din muzică de Bach!
Bistrițeni, nostalgici teutoni,
Încheiați-vă jacheta cu butoni
Și-n orașul defrișat și spart,
Cântați Marșul Turc a lui Mozart,
Că prin parcul domnului birău,
Răsună doar drujba-ferăstrău
Doar maneaua lui Florin Salam
Cu șaorme și peșcheș-bairam.
Salutări, poporule valah,
Pe concert din muzică de Bach!
Bistrițeni, nostalgici teutoni,
Încheiați-vă jacheta cu butoni
Și-n orașul defrișat și spart,
Cântați Marșul Turc al lui Mozart,
Că prin parcul domnului birău,
Răsună doar drujba-ferăstrău
Doar maneaua lui Florin Salam
Cu șaorme și peșcheș-bairam.