Discreți și pozitivi, deși beneficiile aduse tinerilor care ajung pe mâna lor sunt imense – așa i-am găsit pe cercetașii centrului Oscar Skrabel din Bistrița. Duc mai departe o mișcare veche de 100 de ani, care nu doar că-i ajută pe copii și tineri să dezvolte abilități care-i fac mai independenți, ci îi ajută să se ferească și de anturaje dubioase.
Populari în America și prea puțin cunoscuți în România, deși beneficiile aduse comunității nu sunt deloc de neglijat. Sunt cercetașii, prezenți în multe țări ale lumii și în România, unde au dezvoltat centre în mai multe orașe.
În Bistrița, mișcarea cercetățească este dusă mai departe de centrul Oscar Skrabel, care a luat naștere acum 30 de ani. Însă, până la înființarea acestui centru, încă din anii ‘20 iubitorii cercetășiei s-au organizat asociații și grupuri. Povestea cercetășiei în Bistrița a început acum un secol. Întâi, tinerii bistrițeni au format asociații, mai apoi înființându-se primul grup de cercetași:
“La începutul secolului XX, tinerii din Bistrița, în special liceenii, s-au organizat în asociații cu scopuri naționale și culturale. Printre acestea se numărau “Bistricia” pentru elevii germani din gimnaziul luteran și “Dacia” pentru elevii români. Aceste asociații promovau emanciparea națională și valorificarea tradițiilor strămoșești, având inițial un caracter separatist, bazat pe naționalitate. În 1923, la Liceul de băieți “Alexandru Odobescu” din Bistrița, sub conducerea maestrului de gimnastică Longin Bucur, s-a înființat prima cohortă cercetășească, purtând numele memorandistului Gherasim Domide. Aceasta număra 42 de cercetași și a avut numeroase activități locale și internaționale, participând la Jamboreele de la Sibiu, Mamaia, Godolo (Ungaria) și Gdini (Polonia). Turnul Dogarilor a devenit sediul cercetașilor, un simbol al unității și cooperării”, a explicat Sidor Costinași- Președintele Centrului Local Oscar Skrabel.
Tradiția a fost dusă mai departe după `90
“După o perioadă de inactivitate din cauza regimului comunist, în 1992, cercetășia a renăscut la inițiativa domnului Flavius Ursu, un fost cercetaș, cu sprijinul cercetașilor seniori austrieci din Salzburg. În 1994, la Școala Generală Nr. 2 Bistrița (fost Liceul Alexandru Odobescu), a fost înființată oficial Unitatea “Gherasim Domide”, sub conducerea profesorului Oscar Skrabel,” a mai adăugat președintele, Sidor Costinași.
De atunci cercetașii bistrițeni continuă să onoreze tradiția și valorile mișcării cercetășești, contribuind la formarea unor tineri responsabili și implicați în societate. Prin activitățile lor, cercetașii promovează prietenia, colaborarea și respectul reciproc, construind astfel o comunitate mai unită și mai puternică.
Centrul a ales să își facă cunoscută activitatea prin vizite în școlile din Bistrița. Cei care deja făceau parte din această familie au dat vestea mai departe prietenilor și familiei.
“Experiențele pozitive și aventurile trăite în cadrul cercetășiei au fost împărtășite cu prietenii și familia, devenind astfel un motor puternic al imaginii cercetășiei. Acest „marketing de la om la om” a fost și rămâne esențial pentru creșterea și diversificarea grupurilor de cercetași, aducând mereu noi membri dornici să descopere beneficiile și bucuriile acestei mișcări. În prezent la nivelul centrului local exista un număr de peste 90 de membrii, din care 70 copii și 20 de voluntari activi. Vârsta minimă este 7 ani, încadrându-se la patrulele de lupișori. Cercetășia este prezentă în multe orașe din România, la nivel național fiind peste 80 de grupuri de cercetași răspândite în toată țara”, a spus Sorina Ioja, reponsabilă cu comunicarea centrului.
Copiii învață să folosească o busolă sau să citească o hartă
Fiecărui cercetaș îi este atribuită o grupă, în funcție de vârsta pe care o are. Asta și pentru că activitățile sunt în concordanță cu vâsta cercetașilor. Abilitățile și valorile pe care le dezvoltă și cultivă sunt variate și mai ales utile.
„Activitățile cercetășești sunt variate și au scopul de a dezvolta abilități diverse în funcție de categoria de vârstă și aria de dezvoltare vizată promovând totodată valorile cercetășești. Acestea includ drumeții și explorări în aer liber, care ajută cercetașii să descopere natura și să învețe să se descurce în diverse medii. Ei dobândesc astfel abilități de supraviețuire, cum ar fi orientarea cu busola și hărțile, construcția de structuri simple și tehnici de prim ajutor. Proiectele de serviciu comunitar, precum ecologizarea, voluntariatul și educația ecologică, le dezvoltă simțul responsabilității și al solidarității. Activitățile culturale și educative, inclusiv atelierele, jocurile și concursurile le îmbogățesc cunoștințele și experiențele. De asemenea, cercetașii își dezvoltă abilități de lideri, planificare și organizare, și valori morale prin activități de dezvoltare personală. Cele mai iubite acțiuni ale cercetașilor sunt provocările. Dacă transformăm activitatea într-o provocare, sunt șanse de reușită 100%,”a completat Otilia Oprean, liderul grupei de lupișori.
De asemenea activitățile sunt și captivante. Atât de captivante încât copiii uită de telefoanele mobile:
„La lupișori nici nu ne dăm seama ca există telefoane, odată ce intrăm în „pielea” lupișorilor, toată atenția se concentrează pe activitate, pe joc și pe moment”, mai spune Otilia Oprean.
Puteți să deveniți parte din familia cercetașilor, completând acest formular.