Comunicatul Instituţiei Prefectului judeţului Bistriţa-Năsăud impune unele lămuriri. Legiuitorul a stabilit două condiţii cumulative pentru organizarea referendumului respectiv:
1. Nesocotirea de către primarul oraşului Sîngeorz Băi a intereselor generale ale colectivităţii locale sau a neexercitării atribuţiilor ce îi revin;
2. Organizarea referendumului trebuie să fie solicitată, în scris, de cel puţin 25% dintre locuitorii cu drept de vot.
Încă de la început, facem cunoscut opiniei publice că Prefectul judeţului Bistriţa-Năsăud nu a analizat îndeplinirea în cauză a condiţiilor privind organizarea referendumului. Faţă de acest aspect, învederăm că nu există următoarele înscrisuri doveditoare:
1. Ordinul Prefectului judeţului Bistriţa Năsăud privind desemnarea persoanelor în vederea constatării numărului total de semnături pentru organizarea referendumului local pentru demiterea primarului oraşului Sîngeorz Băi;
2. Procesul verbal al comisiei stabilite la pct.1 din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor privind numărul necesar de semnături, cu indicarea filelor şi a poziţiilor în care s-au constatat omisiuni la una sau mai multe rubrici, date incomplete sau indescifrabile;
3. Referatul privind analiza şi îndeplinirea în cauză a condiţiilor privind nesocotirea de către primarul oraşului Sîngeorz – Băi a intereselor generale ale colectivității locale sau a neexercitării atribuțiilor ce îi revin.
Facem precizarea că procedura privind organizarea referendumului s-a desfăşurat sub semnul ambiguităţii, a îndoielii, a netransparenței, a necunoaşterii procedurilor legaleimpuse de legiuitor.
Din cuprinsul documentelor comunicate în cadrul procedurii rezultă fără urmă de îndoială declinarea competenţelor între Instituţia Prefectului judeţului Bistriţa Năsăud şi Comisia pentru organizarea referendumului.
Dimensiunea absurdului a depăşit nivelul raţiunii în momentul în care Instituţia Prefectului a stabilit în sarcina Comisiei obligaţia privind „efectuarea propriilor verificări în vederea luării deciziei privind organizarea sau nu a referendumului local pentru demiterea primarului oraşului Sîngeorz – Băi”, iar Comisia a stabilit că această competenţă revine Prefectului.
În acest fel, nici Prefectul judeţului Bistriţa Năsăud şi nici Comisia nu au analizat îndeplinirea în cauză a condiţiilor privind organizarea referendumului.
Contrar celor susţinute de către Instituţia Prefectului judeţului Bistriţa-Năsăud, ordinul emis de către aceasta nu a fost motivat. Nici până la acest moment nu cunoaştem motivele pentru care se solicită organizarea referendumului.
Instituţia Prefectului nu ne-a comunicat motivele invocate de locuitorii oraşului Sîngeorz – Băi.
Totodată, aceasta ne-a privat de posibilitatea de a formula apărări faţă de acuzaţiile aduse.
De asemenea, Instituţia Prefectului a refuzat în mod nejustificat comunicarea listei de semnături necesare pentru organizarea referendumului.
Mai mult decât atât, în cadrul procedurii a fost emis un proces verbal de constatare, inexistent la momentul constituirii Comisiei. Acest act are un număr de înregistrare mai mic decât numerele din ziua precedentă şi cu 250 mai mult faţă de cele emise în cadrul procedurii din data de 26.09.2017. Acest act nu a fost individualizat în cuprinsul ordinului contestat şi va face obiectul unei expertize de specialitate.
Cu deosebit respect, avocat George Gaftone