Alexandru a încercat multe până la vârsta de 26 de ani. Ca student în Cluj-Napoca, acesta a fost nevoit să jongleze cu mai multe job-uri. Și-a încercat norocul cu o afacere care a eșuat, pentru ca în final să ajungă un antreprenor cu un business care merge ca pe roate.
Alexandru Chirlejan are 26 de ani și a avut parte deja de provocări în domeniul antreprenoriatului. A început cu un service auto care nu a mers și a ajuns la o afacere care merge ca pe roate, în Bistrița.
„După liceu, am început Facultatea de Inginerie Mecanică în Cluj. În timp ce stăteam la Cluj, am avut parte de experiențe care m-au dezvoltat mult. Am avut câte cinci job-uri odată. A fost perioada în care am văzut ce-mi place și ce nu-mi place. Iar mai apoi a venit pandemia, moment în care eu și prietenul meu (cel ce este și partenerul meu în afacere), ne-am mutat înapoi în Bistrița, urmând să continuăm studiile online.”
Drumul de la Cluj la Bistrița a fost piatra de temelie a afacerii pe care aveau să o deschidă amândoi:
„Pe drumul spre casă, nu știu de unde și cum mi-a venit ideea să deschidem un atelier auto de unde să ne câștigăm banii. I-am zis, el a fost de acord și a urmat deschiderea service-ului. Acest service nu a mers. Din lipsă de experiență și anumite strategii în business pe care noi nu le stăpâneam. Ne-am gândit la o idee să atragem lumea, așa ca am mărit locația adăugând un fast food care includea și bubble waffle. La deschidere, îmi amintesc și acum că au venit zeci de oameni pentru ca am anunțat ca dăm gratis burgeri, fiind prima zi. Când vedeam afară coada care s-a format nu ne venea să credem. Aveam impresia că mereu va fi așa. După prima zi, afacerea nu a mers conform planului. Clienții veniți în ziua precendentă erau doar pentru ca se dădea ceva gratis. Locația fiind și pe centura orașului, oamenii nu prea vin în acea zonă pentru a mânca. Apoi am mers la “Toamna Bistrițeană” cu un food truck în care făceam bubble waffle. Acolo am vândut într-o zi, cât n-am vândut într-o lună in locație”, povestește bistrițeanul.
Nu este greu de înțeles de ce a ales să se concentreze strict pe bubble waffle. Era un produs pe care bistrițenii chiar îl gustau:
„Am lucrat în Cluj la un food truck și am făcut bubble waffle. Am văzut că-mi place, am prins experiență și știam că e ceva nou în Bistrița. Atunci a fost momentul când ne-am dat seama ca afacerea noastră are potențial, dar nu pe centura orașului. În cadrul târgului de Crăciun, am închiriat o tarabă. În 40 de zile cât a fost târgul, eu și colegul meu am făcut bani cat să ne deschidem locația de pe pietonal.”
Acela a fost începutul unei afaceri prospere. Bineînțeles implicarea activă din partea amândurora a contribuit mult. Aceștia s-au apucat de făcut video-uri captivante pe TikTok pentru a-și promova afacerea. În scurt timp, aceștia s-au existins, deschizând o nouă locație la Năsăud:
„Am deschis și am închis în două luni. Am investit foarte mulți bani, îmi pare rău pentru că puteam deschide o nouă locație în afara județului, într-un oraș mare. Locuitorii din Năsăud sunt niște oameni deosebiți și foarte uniți. Dacă eram de-ai lor cu siguranță mergea, însă aceștia preferă să susțină afacerile locale.”
Alexandru împreună cu colegul și prietenul său au reușit să păstreze o relație foarte bună și să facă o echipă unită în toti acești patru ani:
„Chiar dacă în general afacerile pornite împreună cu unul sau mai mulți parteneri nu sunt de lungă durată din cauza certurilor de la bani, în cazul nostru nu a fost deloc așa. Ne-am înțeles bine mereu, ne cunoaștem fiecare locul și potențialul și ne valorificăm calitățile de fiecare dată când avem ocazia, susținându-ne unul pe celălalt.”
Alexandru nu se mai identifică atât de bine momentan cu conținutul de pe TikTok. Așa că a început să facă podcasturi:
„E un conținut cu care mă identific mai mult. E un podcast destinat tinerilor și micilor afaceri aflate la început de drum. E ocazia ca și povestea tinerilor mai puțin cunoscuți si afacerea lor să aibă oportunitatea de a deveni mai cunoscuți. Vreau să duc acest podcast la alt nivel și am încredere ca așa va fi.”
Alexandru se adresează în mare parte tinerilor, așa că pe final le-a oferit și un sfat: „Aș vrea să le transmit să aibă încredere în ei și în visele lor. Chiar dacă la început eșuează, finalul cu siguranță va fi unul pe care și-l doresc.”