Puțini dintre noi știu, dar Bistrița avea un abator modern încă din anul 1890…! O confirmă documentele publicate de Arhivele Naționale Bistrița-Năsăud, care ne amintesc faptul că în anii 1920-1930 abatorul era dotat cu instalații frigorifice!
Potrivit unor documente publicate de Arhivele Naționale Bistrița-Năsăud, existente în fondul „Primăria orașului Bistrița”, orașul nostru avea un abator modern încă din anii 1890!
Acesta avea două birouri, o cameră de locuit, o bucătărie, o pivniță, un apeduct, canal și lumini electrice:
Abatorul avea și o clădire compusă din o cameră pentru „servitori” și două grajduri pentru vite mari.
Abatorul era de asemenea dotat cu încălzire centrală, apă, canalizare, șine pentru transportul vitelor tăiate în camerele frigorifice, o hală pentru porci și o cameră în care era adăpostit cazanul.
Din patrimoniul abatorului făceau parte – conform documentelor publicate de Arhivele Naționale Bistrița-Năsăud – și o hală de tăiat pentru vite mari, o hală destinată vitelor mici, dar și o cameră pentru tăierea porcilor.
Tot spre finalul anilor 1800 – în Bistrița era inaugurată prima linie de cale ferată din județ.
Este vorba de calea ferată care lega Bistrița de localitatea Dej – inaugurată în 3 mai 1886.
În același an, în Bistrița începeau lucrările de interconectare la linia ce venea dinspre Luduș.
În 1886, planul Gării din Bistrița arăta cam așa :
Arhivele Naționale Bistrița-Năsăud au publicat și edictul Comitatului Bistrița- Năsăud referitor la construirea liniei ferate Bistrița-Dej. Documentul este datat 18 septembrie 1883:
În Bistrița, în anul 1931, existau 18 școli și grădinițe, frecventate de 2.790 de copii. Dintre aceștia – 1171 români, 889 sași, 280 maghiari, 2 italieni, 434 evrei, 10 romi și 4 de altă etnie.
Sursa & Foto @ Arhivele Bistrița-Năsăud, fond: Primăria orașului Bistrița