Un bistrițean ambițios, care a lucrat mai bine de nouă ani în domeniul cercetării în Suedia, s-a reîntors în România pentru un nou început. Rareș Vâsc a abandonat laboratorul de cercetare și a început să construiască biciclete din bambus realizate manual și personalizate pentru clienți.
Ușoare și ecologice, bicicletele din bambus ar putea revoluționa transportul din România. Deși ideea nu este deloc una nouă, sunt puțini cei care se încumetă să se „înhame” într-o astfel de afacere. Iar cei care o fac, au cu adevărat o pasiune pentru asta. Este și cazul bistrițeanului Rareș Vâsc, reîntors în țară după nouă ani în care a lucrat în domeniul cercetării, tocmai în Suedia.
Începuturi cu biciclete reciclate…
Când a ajuns în Suedia, în 2010, Rareș Vâsc și-a deschis o mică afacere cu biciclete second-hand pe care le lua de la fier vechi. Erau biciclete bune, dar abandonate. Era nevoie doar de recondiționare pentru a fi date din nou în uz. Îi completau tânărului venitul, pe lângă jobul pe care îl obținuse la o școală suedeză.
De la reciclat și reparat biciclete, Rareș a ajuns să-și dedice timpul cercetării unui material mai neobișnuit pentru construcția vehiculelor pe două roți: bambusul. Nu a fost o misiune ușoară, pentru că lemnul de bambus are avantajele lui, dar trebuia găsită o soluție pentru a-l face mai rezistent.
„Pe vremea când eram acolo, am văzut pe internet o bicicletă din bambus și m-am gândit că este un material ușor, totodată interesant. Primele mele întrebări erau cum rezistă la intemperii, la mucegai sau la atacul insectelor. Am studiat problema aproape un an și jumătate. Din fonduri proprii am plătit aparatura și substanțele cu care am lucrat în laborator. Prin urmare am găsit un proces de polimerizare prin care bambusul să devină stabil și să nu fie expus distrugerii.”, a declarat tânărul într-un interviu acordat pentru pentru Redbull.
Impas financiar…
Ideea de a construi biciclete din bambus pare să fie una costisitoare, iar Rareș s-a lovit de această problemă. Pe măsură ce fondurile personale se diminuau din ce în ce mai mult și nu reușea să găsescă o soluție care să fie cu adevărat practică și eficientă, începea să se instaleze panica.
„Probabil toată lumea știe că, în momentul în care tot cheltui, la un moment dat treci de acel punct de „no return” pentru că mare parte din fonduri sunt deja cheltuite și, dacă te-ai opri, asta ar însemna că i-ai cheltuit degeaba. Drept urmare, nu te poți opri, trebuie să mergi doar înainte. Cred că am avut și noroc că am găsit soluția, dar am avut și încredere în forțele proprii, știam că până la urmă o să reușesc.”, a mai spus Rareș.
Un nou început…
În plină criză de idei și de bani, bistrițeanul a decis să facă un pas în spate și să arunce o privire de ansamblu peste tot ce lucrase. Acela a fost momentul în care magia s-a produs și a descoperit soluția revoluționară pentru tratarea bambusului. De atunci, toate testele au fost făcute, urmând ca în scurt timp să apară pe piață și produsul finit.
Rareș ar fi avut ocazia să își dezvolte afacerea în Suedia, cu bani de la guvernul suedez. A preferat să se întoarcă acasă, unde a aplicat pentru fonduri europene și a primit o finanțare în valoare de 40.000 de euro.
Începutul sfârșitului…
Pentru a se bucura de producția de biciclete în hala din Cluj-Napoca, tânărul bistrițean a lăsat în spate o carieră științifică ce era în plină ascensiune. Rareș Vâsc a condus în Suedia o serie de experimente care aveau ca focus vindecarea rănilor diabetice și vindecarea perforațiilor cronice de timpan, lucrând îndeosebi pe o enzimă, plasminogen, cu rol foarte important în procesul de vindecare. Rezultatele cercetării au fost foarte bune și, ca urmare, luna aceasta enzima va fi aprobată ca medicament pentru a fi folosită pe scară largă.
Întreaga poveste a tânărului antreprenor originar din Bistrița poate fi lecturată AICI.
Sursă & foto @ Redbull.ro