1.5 C
Bistrița
duminică, decembrie 22, 2024

FOTO. Promisiunea viitorului. Perfecțiunea pură a geometriei. La Muzeul din Bistriţa

Aveţi de admirat, în aceste zile, în galeria de artă contemporană a Muzeului din Bistriţa o impresionantă expoziţie semnată de Ingo Glas – artistul care s-a născut în 1941 la Timișoara, a copilărit la Lugoj, s-a specializat la Institutul Ion Andreescu din Cluj, a contribuit la dezvoltarea Muzeului de Artă Contemporană din Galați şi s-a integrat în cadrul vieții culturale bucureștene până în 1979. Ulterior a activat și s-a afirmat la Munchen, iar în prezent locuiește la Budapesta.

Ieri seară în galeriile de artă contemporană de la Complexul Muzeal Bistriţa-Năsăud a fost inaugurată expoziţia artistului Ingo Glas, fiind prezentat totodată şi albumul Ingo Glass – Formă, Culoare, Lumină, Spaţiu.

Este a doua expoziţie a celebrului sculptor la Bistriţa, care a mai vizitat oraşul în 2014, când şi-a expus lucrările în curtea Muzeului Judeţean şi la Galeria Arcade 24:

O simfonie atât de bogată, construită din triunghiuri, cercuri și pătrate…!

Evenimentul a fost organizat în parteneriat cu Lions Club Bistriţa, care deţine o lucrare a maestrului Ingo Glas – expusă, de altfel, la Muzeul Judeţean.

Ingo Glass impresionează prin experiența de viață, prin conexiunile oferite la nivelul artei contemporane și prin sinteza mesajului plastic. Sculptorul ne propune un demers estetic bazat pe marile sinteze ale avangardei, în care cele trei forme geometrice de bază alcătuiesc „cele trei grații ale creației sale”, cele trei module din a cărei combinație se naște o artă platonică și aseptică: cercul, pătratul, triunghiul care conţin, în sine, promisiunea viitorului.

Sculptura practicată de Ingo Glass se construiește prin armonizarea ideală a formelor purificate cu o cromatică nealterată, la care se adaugă exploatarea relațiilor de lumină/umbră, de spațialitate pozitivă/spațialitate negativă, într-un design ce potențializează în mod original structurile metalice.

Artistul descinde spre formele geometrice de bază, triunghi, pătrat și cerc, printr-un sumum care să aprofundeze perspective estetice dincolo de sinteza brâncușiană.

Secționarea în planuri bidimensionale a volumetriilor tridimensionale îi aduc artistului elementele de construcție sculpturală.

Asocierea acestor componente ale compoziției plastice cu culorile primare, îl pun pe artist în ipostaza de a asocia triunghiul cu culoarea galbenă, pătratul cu albastrul și cercul cu roșul… O interpretare care se diferențiază de programul teoretic conturat de Kandinsky și Itten, în arta secolului XX.

Comparând cele două teorii ale formei și culorii, Peter Volkwein, directorul Muzeului de Artă Concretă din Ingolstadt anunța în 1998, că istoria artelor trebuie să stabilească cine are dreptate!

Ingo Glass a lansat așadar o abordare plastică personală, dar a deschis în același timp și oportunitatea unei dezbateri contemporane pe baza relațiilor dintre formă și culoare.

Acceptarea sau respingerea asocierii propuse de Ingo Glass nu este o chestiune de „adevărat” sau “fals”, ci mai degrabă este o dovadă a evoluției sau, în caz contrar, a caracterului constant al sensibilității umane.

Asocierile stabilite în urmă cu aproximativ un secol s-au reașezat acum ca urmare a abstractizării gândirii contemporane, iar interpretarea de azi nu exclude modificări viitoare. Asumarea și promovarea acestei percepții a prezentului se dovedește o constantă și o valoare adăugată la opera artistului Ingo Glass, din ultimele decenii.

Lucrările artistului Ingo Glass se nasc din această lume dinamică în care sinteza este o soluție de ordonare și aprofundare specifică timpurilor noastre. Forma, culoarea, lumina și spațiul sunt componentele care se asociază în construcția sculpturilor, iar fuziunea acestora asigură expresivitatea abstractă a întregului, cu volume pline și volume aerate, cu tactilitate și nontactilitate.

Perfecțiunea pură a geometriei, efectele impecabile ale suprafețelor, induc impresia unor lucrări proaspete, cu o claritate pe care timpul nu o poate atinge, iar sentimentul perenității se asociază cu cel al operei de artă.

Expoziția de la Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud cuprinde lucrări din ultimele decenii ale creației lui Ingo Glas, fiind însoțită și de un album (îngrijit de istoricul de artă Vasile Duda) care prezintă publicului din România, viața, evoluția și originalitatea artistului Ingo Glass.

Foto @ Complexul Muzeal Bistriţa-Năsăud

ARTICOLE SIMILARE

Ultimele Știri

Sponsorizate

MasterFoam angajează tehnicieni mentenanță și stivuitoriști! NOI locuri de muncă, în Bistrița

Compania MasterFoam din Șieu Măgheruș caută tehnicieni mentenanță și stivuitoriști. Fan Courier are nevoie de curieri în Bistrița și Sângeorz-Băi. RCB Electro angajează pentru o perioadă nedeterminată electrician și gestionar depozit. NOI locuri de muncă, la Clinica Sanovil: 

FOTO – Arimar Construct Năsăud vine cu un nou serviciu: Toaletare și tăieri arbori – la cerere

Specialiștii companiei de demolări Arimar Construct din Năsăud s-au gândit să ofere un nou serviciu locuitorilor...

Vrei ochelari noi de la Iana Optic de sărbători? Grăbește-te, închid în perioada sărbătorilor

Iana Optic e magazinul preferat de optică al multor bistrițeni, de aproape 20 de ani. Rame...