132 de elevi au solicitat echivalarea studiilor efectuate în străinătate, în primul semestru al acestui an școlar: „S-au întors acasă din septembrie și până în prezent 132 de elevi: 62 din ciclul primar, 54 din ciclul gimnazial, 12 de liceu, iar 4 elevi și-au echivalat studiile liceale efectuate în străinătate ca să se înscrie la școlile postliceale de aici”.
„Ca și comparație, în anul calendaristic 2018, numărul celor care s-au întors a fost de 157. În ceea ce privește numărul copiilor plecați la studii în străinătate, cunoaștem doar situația exactă a celor plecați care solicită apostilă de la Inspectoratul Școlar: sunt cei care merg să-și continue studiile și vin să-și echivaleze actele de studii la Inspectoratul Școlar. Din septembrie până în prezent 32 de copii au solicitat apostilă de la ISJ”, a precizat Zoltan Deak, inspectorul școlar general adjunct.
El a recunoscut că acestor copii li se adaugă și un număr mare de elevi care se regăsesc în grupul cu risc de părăsire timpurie a școlii: unii e posibil să plece în străinătate fără să anunțe școala.
Cei care au plecat să-și continue punctual studiile și au avut nevoie de echivalarea documentelor școlare au apelat la ISJ, însă există țări în care copiii pot să-și continue studiile, mai ales pentru ciclul primar, fără să fie necesare documente de la Inspectoratul Școlar Bistrița-Năsăud.
„Sunt diferențe foarte mari de la o regiune la alta, în cadrul aceleiași țări, cum este, de pildă, Italia… Este un sistem mai flexibil acolo. Copiii care se întorc la școală în Bistrița vin din țări ale Uniunii Europene – Italia, Spania, Norvegia…”, a mai spus Zoltan Deak.
În general, copiii care revin acasă nu au întâmpinat probleme majore cu adaptarea la sistemul românesc de educație: „Au fost copii care s-au integrat foarte bine. În general, după ce depășesc bariera de limbă, totul intră pe un făgaș normal. Sunt și copii care nu mai știu prea bine românește. Cu cât e mai mică vârsta copilului, cu atât integrarea este mai ușoară”, a precizat Camelia Tabără.
Șeful ISJ a subliniat că acești copii nu intră în categoria celor care trebuie ajutați cu un profesor de sprijin sau învățător itinerant. Se integrează grație activității suplimentare a cadrelor didactice.
„Au fost și situații în care copiii au solicitat să se înscrie într-o clasă inferioară, nu au vrut direct în clasa a VIII-a, ci într-a VII-a, ca să câștige un an, pentru a se putea pregăti corespunzător ca să poată susține admiterea”, a completat Zoltan Deak.
Foto @ Arhivă