În acest an şcolar, la Şcoala Gimnazială „Grigore Silaşi” Beclean s-au implementat extracurricular, la nivelul ciclului primar – două programe educaţionale gratuite susţinute de Ordinul Arhitecţilor din România, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei Universitatea Bucureşti și Uniunea Arhitecţilor din România.
A fost vorba despre „De-a arhitectura mini” (proiect implementat la clasa I C, prof. înv. primar Ileana Cristea) şi „De-a arhitectura în oraşul meu” (proiect implementat la clasa a III-a B, prof. înv. primar Veturia Seserman).
„De-a arhitectura mini” s-a adresat copiilor din clasele I şi a II-a, ca să-i încurajeze pe micii şcolari să-şi construiască lumi fantastice şi personale, pe măsura imaginaţiei lor, pornind de la o poveste, lecţiile fiind în mare parte ateliere hands-on – în timp ce „De-a arhitectura în oraşul meu” s-a adresat elevilor din clasele a III-a şi a IV-a. Proiectul i-a pus serios la treabă pe micii arhitecți care au fost puși în situația de a-și folosi creativitatea, spiritul critic și atenția referitor la ce se întâmplă în oraşul lor, ajutându-i totodată să descopere lumea fascinantă a arhitecturii.
Implementarea celor două programe s-a realizat ajutorul unei echipe formate dintr-un cadru didactic și Oana Burnete, arhitect îndrumător voluntar, programele vizând o abordare interdisciplinară care a îmbinat elemente de educaţie tehnologică, matematică, abilităţi practice, limba română, alfabetizare digitală şi istorie comunitară.
Elevii și-au dezvoltat aptitudinile de observație, percepție și analiza critică a mediului construit al localității lor. Au fost dezvoltate simțul spațial și cultura vizuală, precum și abilitățile de colaborare, comunicare sau lucru în echipă. Programul a fost și un bun instrument de stimulare a simțului civic. Dacă cei mici au construit aproape din orice, chiar şi „construcţii dulci” din bomboane sau jeleuri, munca celor mari a vizat utilizarea materialelor reciclabile sau din natură – cutii, resturi de hârtie, pietricele sau crenguţe etc..
„Prima parte a demersului educațional a vizat achiziționarea de informații prin experiența directă a elevilor: expediții în oraș, experimente, jocuri și prezentări vizuale, iar cea de-a doua a fost aplicația practică a celor învățate, elevii lucrând împreună la un proiect comun ce s-a finalizat cu un «orăşel în miniatură», numit sugestiv «Orăşelul prieteniei» La expoziţie au fost invitaţi şi părinţii – plăcut surprinşi de creativitatea şi îndemânarea „micilor arhitecţi”, de dorinţa lor de a trăi într-un mediu curat, organizat, animat şi plin de culoare…”, a precizat învățătoarea Veturia Seserman, încântată de faptul că activitățile din cadrul proiectului i-au antrenat pe copii într-o serie de exerciţii utile, învățându-i să ia rapid decizii și să propună strategii de rezolvare a unor probleme concrete ale clasei şi ale comunităţii în care trăiesc. Și dascălii participanți au fost stimulați să găsească în continuare cele mai antrenante abordări care să fie pe placul elevilor.