În premieră, melomanii din Bistrița vor avea ocazia să asculte toate cele patru viori ale lui George Enescu – la Bistrița, într-un concert de excepție susținut de Gabriel și Simina Croitoru, Paul Răducanu și Mircea Dumitrescu.
Pentru prima dată în istoria României, toate cele patru viori care i-au aparținut violonistului și compozitorului George Enescu se vor afla împreună pe aceeași scenă. Este vorba despre un turneu naţional care poposește și la Bistrița. Instrumentele se află în patrimoniul Muzeului Național George Enescu din București, fiind clasate în categoria Tezaur.
Concertul extraordinar are loc vineri, 29 noiembrie, de la ora 19.00, la Palatul Culturii.
Soliştii care susțin turneul național VIOARA LUI ENESCU sunt
- Gabriel Croitoru (vioara Guarneri del Gesù „Catedrala” din 1731)
- Simina Croitoru (vioara Paul Kaul din 1931)
- Paul Răducanu (vioara Paul Kaul din 1930)
- Mircea Dumitrescu (vioara Frères Pierre şi Hippolyte Silvestre din 1835)
Bilete se găsesc online – AICI, dar şi la casa de bilete a Palatului Culturii.
Evenimentul este organizat de Primăria Muncipiului Bistriţa şi Centrul Cultural Municipal „George Coşbuc” Bistrița-Năsăud
PROGRAM:
- Pugnani-Kreisler – Preludiu și Allegro
- Poldini-Kreisler – Poupée valsante
Solist: Gabriel Croitoru
- Fr. Kreisler – Liebesleid
- Gr. Dinicu – Hora staccato
Solist: Paul Răducanu
- Fr. Kreisler – Liebesfreud
- Gr. Dinicu – Hora mărțișorului
Solist: Mircea Dumitrescu
- S. Dinicu – Reverie
- Gr. Dinicu – Ciocârlia
Solist: Simina Croitoru
- Ch. Dancla – Ah! vous dirai-je, maman!
- G. Enescu (arr. E. Girtain) – Balada
- P. Sarasate (arr. Croitoru) – Navarra
- Fr. Kreisler (arr. Croitoru) – Caprice viennois
POVESTEA CELOR PATRU VIORI
Vioara Joseph Guarnieri – „Catedrala” din 1731, două viori Paul Kaul din anii 1930 și 1931 și o vioară Frères Silvestre, Pierre și Hippolyte din 1835 care i-au aparținut marelui artist român sunt clasate la categoria Tezaur. Instrumentele, atinse de magia unuia dintre cei mai însemnaţi interpreți ai secolului XX, suscită în continuare un interes special.
George Enescu a fost posesorul unei viori Stradivari (cel mai strălucit și mai scump constructor de viori din lume) dar a preferat un instrument Guarneri del Gesù din 1731. Despre aceasta, compozitorul afirma: „n-are poate o putere covârşitoare, în schimb are o mlădiere extraordinară care are darul să mă încălzească. Scoate vioara mea vibraţiuni cari corespund de minune stărilor mele sufleteşti. (…) Stradivarius l-aş putea compara cu o soprană lejeră, iar Guarnerius cu o mezzosoprană dramatică” (Rampa, 26 oct. 1931).
Denumită „Catedrala”, vioara Guarnerius este cea mai valoroasă. Fabricată în anul 1731 de Giuseppe Guarneri (1698-1744), cunoscut şi sub numele del Gesù, unul dintre cei mai însemnaţi lutieri cremonezi, vioara poartă inscripţia celebrului ei făuritor: Guarnerius fecit / Cremonae anno 1731(?) – IHS.
După 1930, la Paris, Enescu îl cunoaşte pe Paul Kaul (1875-1951), celebru lutier francez care îi confecţionează o vioară, admirabilă din punct de vedere al sunetului, dar şi al construcţiei. În colecţia muzeului există două asemenea instrumente, dintre care unul a fost creat special pentru George Enescu. Acesta poartă inscripţia Paul Kaul, Paris, AN 1931. Georges Enesco. Modèle que j’ai créé spécialement pour Georges Enesco grand artiste.
Muzeul deține încă o vioară Paul Kaul, datată 1930. Datorită prestigiului lui Enescu, Paul Kaul a obţinut comenzi importante pe piaţa americană, fapt care i-a asigurat celebritatea şi o situaţie financiară confortabilă. Între muzicianul român şi lutierul francez s-a consolidat o relaţie de prietenie, dar şi de colaborare artistică. George Enescu la pian şi Paul Kaul la vioară au susţinut câteva recitaluri pe scene pariziene.
Un alt instrument care a aparţinut lui George Enescu este o vioară confecţionată de fraţii lyonezi Pierre şi Hippolyte Silvestre, un instrument remarcabil datând din prima jumătate a secolului al XIX-lea, inscripţionat în latină cu următorul text: Petrus et Hipolitus fratres Silvestre fecerunt lugduni anno 1835
Aceste comori au acum o valoare inestimabilă nu numai prin calitatea lor de excepție, ci și prin memoria artei violonistice a marelui interpret român, impregnată în istoria lor.
Turneul reprezintă astfel o șansă unică pentru cei care vor veni la concerte de a vedea și asculta aceste instrumente încărcate de valoare și memorie istorică.