Despre brânza frământată din Sîngeorz Băi se povestește că ar fi menţionată în documente încă din 1770, însă produsul ar putea fi de fapt mult mai vechi, fiind făcut din lapte provenind de la vaci de rasă românească și prezentat astăzi, la Festivalului Produselor Tradiţionale Româneşti.
Festivalul se află la a XI-a ediție și a fost organizat de studenții din anul IV la Facultatea de Agricultură, programul de studii Ingineria mediului, în cadrul disciplinei „Controlul și Certificarea Produselor”. Prin acest demers, studenții încearcă an de an să reînvie tradițiile culinare din localitățile de baștină și să introducă vizitatorii „în lumea plină de culoare și gust a bunicilor și străbunicilor”, după cum precizează organizatorii.
Printre vedetele culinare ale festivalului desfășurat azi, între orele 10:00 și 16:00 la Centrul pentru Biodiversitate din campusul Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară Cluj-Napoca s-au aflat și brânza frământată de Sîngeorz-Băi, alături de cârnații din Poiana Ilvei – produse care sunt în procedură de atestare națională la Ministerul Agriculturii, după cum a anunțat în urmă cu puțin timp EuropaFM.
„Păşunea pe care pasc vitele se află la o altitudine de 1.800 m în apropierea Munţilor Rodnei. Gustul acestui tip de brânză frământată este puţin usturoiat, iar compoziţia este foarte fină. Se prepară de către baciul de la stână şi se ţine în bărbânţă, o putină de lemn…”, a povestit Cristian Bodea, tânărul care a promovat acest produs.
Cârnaţii din Ţinutul Grăniceresc au fost prezentați de Bogdan Roşca, studentul explicând că pentru a ieși rețeta perfectă se combină mai multe feluri de carne – vită, oaie şi porc – cârnații fiind „condimentați cu cimbrişor de câmp. Sunt atestați din 1762. Acest tip de cârnaţi se prelucrează manual şi sunt afumați două zile cu lemn de prun, pentru a-i da un miros specific şi o savoare aparte. Este o reţetă specifică zonei Poiana Ilvei”.
Organizatorul festivalului, Avram Fiţiu, a declarat pentru Europa FM că un produs tradiţional românesc poate fi promovat la Bruxelles astfel încât şi România să aibă măcar 50 – 100 de produse autentice care să poată intra în competiție la nivel european.
Foto @ Europa FM