Zeci de scriitori, profesori, cercetători, medici și oameni de știință – au semnat o scrisoare deschisă, îngrijorați de propunerile noilor legi ale Educației. Ministrului Sorin Cîmpeanu i se solicită modificarea radicală a proiectelor și prelungirea dezbaterii publice.
Ministrului Sorin Cîmpeanu i se reproșează că a lansat în dezbatere publică legile Educației în plină perioadă de concedii: pe 13 iulie – subliniază EduPedu.ro.
Astăzi ar fi trebuit să se încheie dezbaterea publică. Însă societatea civilă s-a dovedit nemulțumită de reformele propuse de Ministerul Educației.
Între cei care semnează scrisoarea se află Gabriel Liiceanu, Mircea Miclea, Andrei Cornea, Nicolae Manolescu, Radu Vancu, Simona Sora, Varujan Vosganian, dar și profesori din învățământul preuniversitar.
Cei care doresc să se alăture demersului – o pot face printr-un e-mail la adresa: [email protected].
„Domnule Ministru, înțelegând seriozitatea și importanța unui asemenea demers, educația fiind o direcție prioritară a administrației prezidențiale, vă rugăm să vegheați la asigurarea calității lui. Inclusiv prin reanalizarea sa, ca și prin prelungirea perioadei de dezbatere și restructurare, până când se vor epuiza implicarea și consultarea entităților din zona de expertiză, în măsură să se exprime cu privire la proiectele propuse, atât pentru învățământul superior, cât și pentru cel preuniversitar”, se subliniază în scrisoarea deschisă.
În scrisoare sunt incluse o serie de întrebări, dar și solicitarea oficială de „consultare reală a intelectualilor României, a corpului profesoral și a părinților”. Aceștia își exprimă „rezerva față de abordarea eclectică ilustrată cu prisosință de fundamentările și de prevederile proiectelor de lege”.
Totodată, semnatarii documentului avertizează că există „modificări substanțiale” în Evaluarea națională și Bacalaureat. „…ne exprimăm îngrijorarea față de caracterul actualizat al evaluării, de natură să ignore problemele primordiale ale învățământului în favoarea unora periferice”, notează intelectualii.
Ei mai avertizează că „testare standardizată în format digital reprezintă un factor de vulnerabilitate la adresa interesului, aptitudinilor elevilor și chiar la adresa dimensiunii morale a personalității acestora.
Totodată, amplifică riscul ca mii de elevi să nu își atingă potențialul pe parcursul anilor de studiu și determină ratarea viitorului profesional”, se mai arată în scrisoare.
Una dintre îngrijorările comunității din Bistrița se referea și la statutul profesorilor de la Palatul Copiilor din Bistrița:
Și asociațiile elevilor și părinților au solicitat prelungirea dezbaterii publice.
Ministrul Sorin Cîmpeanu a recunoscut că instituția pe care o conduce a primit peste 2.000 de propuneri de modificare a Legilor Educației.