O poveste de un absurd demn de Kafka, se derulează la Primăria Bistrița de ani buni, o banală reclamație scoțând la iveală mii și mii de acte eliberate ilegal, fără a se respecta LEGEA, în această poveste fiind implicată Legea 350/2001 și Ordinul MDRAP nr. 233/2016, care reglementează regimul, procedurile și modalitatea de eliberare a certificatelor de urbanism.
Serviciul Urbanism…eternul serviciu Urbanism păstorit de Arhitectul Șef pe numele lui Monica Pop și omniprezentul secretar al municipiului Bistrița, Floare Gaftone. În fapt, în urma unei banale reclamații, Inspectoratul de Stat în Construcții Bistrița-Năsăud a efectuat un banal și plicticos control având ca obiect modalitatea, legală sau nu, eliberării unor certificate de urbanism.
În urma acestui control s-a întocmit un proces verbal de control nr. 1750/22.02.2022, iar ulterior trimițându-se cetățeanului onest solicitant de autorizație de construire în baza acestui certificat de urbanism o adresă, atenție, de către Arhitect Șef/Serviciul Urbanism (adică de Primăria Bistrița, cea controlată de către ISC).
Ce spune această adresă pe care vă invităm să o lecturați mai jos? Spune că „UAT Municipiul Bistrița nu va emite autorizația de construire în baza certificatului de urbanism nr. xxxx/xx.xx.xxxx”.
De ce?
Urmează explicațiile: „având în vedere faptul că în Certificatul de urbanism nr. xxxx/xx.xx.xxxx la regimul economic nu au fost stipulate toate utilizările admise, utilizările admise cu condiționări și utilizările interzise aferente subzonei L2 din RLU aferent PUG, iar la Regimul Tehnic nu a fost stipulate toate reglementările conform PUG pentru zona studiată în care este încadrat imobilul: UTR, subzonă, volumetrie/aspect, de asemenea amplasarea clădirilor fața de aliniament este înscrisă eronat, s-a constatat ca informațiile aduse la cunoștința solicitanților nu sunt complete și în conformitate cu prevederile PUG și RLU cu privire la cerințele tehnice ale amplasamentului, precum și la obligațiile pe care acesta le are în procedura de autorizare a executării lucrărilor de construcții privind regimul economic și tehnic.”
Mai mult, beneficiarul este certat/îndrumat: ”având în vedere cele de mai sus, în cazul în care doriți să construiți pe parcela situată în municipiul Bistrița, str.x nr.y, obiectivul solicitat, și casa de locuit în regim de înălțime D+P+1E și împrejmuire, vă rugăm să solicitați un nou certificat de urbanism.”
Mai pe scurt: ți-am eliberat un certificat de urbanism incomplet, neconform cu legislația specifică, plin de omisiuni și greșeli, pe care tu, cetățean onest și neștiutor, nu-l poți folosi! Mai ardelenește zis: ne-am bătut joc de tine, ne-am distrat. Deși e vina exclusiv a noastră (a Primăriei Bistrița) tu, cetățean, reia procesul de autorizare pe banii tăi…pe timpul tău…că noi, vorba aia, venim la serviciu nu la muncă! Oricum tu, cetățean, lucrezi ca prostul să plătești taxe și impozite pentru salariile noastre. Dacă ești încă o dată prost ce mai contează!
Ar fi de râs dacă nu ar fi de plâns. Este de râs pentru funcționarii primăriei și de plâns pentru cetățean! Cetățean am zis? Am greșit, corect este pentru cetățenii acestui oraș, mari sau mici, persoane fizice sau dezvoltatori! E mai grav decât pare la prima vedere. Mult mai grav decât toate matrapazlâcurile de până acum. De ce?
Toate certificatele de urbanism eliberate de Primăria Bistrița sunt eliberate în aceleași condiții și având aceleași informații trunchiate ca acest certificat verificat de către ISC. Asta ce înseamnă? Înseamnă că toate, raportate la procesul verbal de control al ISC, sunt neconforme și nu ar trebui să se elibereze autorizațiile de construire aferente.
Gândiți-vă că certificatele eliberate până acum au creat efecte materiale pentru beneficiari, în sensul că s-a început procedura de autorizare, s-au obținut avize în baza lor, s-au contractat servicii de proiectare, iar unele, cum este și cel în discuție s-au depus la primărie împreună cu documentația pentru autorizare, unii și-au cumpărat poate și materialele de construcții. Acest beneficiar al certificatului de urbanism a cheltuit în jur de 15.000 de lei (noi desigur).
Întrebare: cine-i plătește acestui beneficiar banii cheltuiți și, deloc de neglijat, timpul și energia cheltuite?
Ce face primăria?
În stilul caracteristic și în deplin consens cu vorba aia, strânge tu rahatul meu, primăria somează beneficiarul să ceară eliberarea unui nou certificat de urbanism. Fapt profund ilegal și abuziv, beneficiarul neavând nici o vină pentru greșelile și incompetența primăriei. Primăria este singura în măsură să rezolve această problemă, fiind o problemă generată de ai.
Dar ca orice administrație nu-și poate anula singură actul, mai ales că acesta a intrat în circuitul civil și a generat consecințe juridice. Așa că primăria este prinsă în propriul joc la ofsaid derulat de-a lungul anilor. Singura vină a cetățeanului onest este aceea că…mă scuzați…îl mănâncă-n dos să-și facă o casă.
Toate actele subsecvente acestor certificate incomplete și cu erori pot fi lovite de nulitate. În varianta, mai mult ca probabilă…de ce nu?, în care un cetățean onest depune o banală reclamație la ISC pentru a verifica certificatele de urbanism care s-au eliberat din 2020 până în prezent, ar trebui (conform procesului verbal de control) ca toate aceste certificate să fie susceptibile a fi anulate.
Cei care se află în procedură de autorizare, adică au demarat diligențele pentru obținerea autorizației de construire, trebuie să reia procedura de autorizare, adică să ceară un nou certificat de urbanism, adică să o ia de la capăt!
Dar ce fac acei cetățeni care au obținut deja autorizațiile de construire în baza acestor certificate de urbanism incomplete, cu erori și nelegale practic. Din cauza incompetenței primăriei se văd în situația, ca la un control, să li se suspende/anuleze autorizațiile emise de aceeași primărie.
Dacă un număr considerabil de cetățeni onești au angajat pentru construirea investițiilor și câte un credit bancar, în baza autorizațiilor emise cu astfel de certificate de urbanism? Oare dovedindu-se ilegale actele care au stat la baza creditării băncile nu-și vor cere creditul înapoi?
Recepțiile acestor imobile cu certificate eronate vor fi anulate, întăbulările din cartea funciară făcute în baza acestor recepții trebuind și ele anulate. Teoretic imobilele trebuie demolate. Teoretic.
Dar ce face Primăria Bistrița care și ea este beneficiară a unor certificate de urbanism pentru unele investiții proprii cum ar fi, dăm doar câteva exemple, parcarea supraetajată de pe Aleea Pandurilor sau demolările de puncte termice? Ce face Primăria Bistrița cu investițiile pentru care s-au eliberat certificate de urbanism și pentru care s-au contractat credite? Ce face primăria cu investițiile care s-au derulat cu fonduri europene iar procedurile de autorizare au început cu aceleași certificate incomplete și eronate?
Ca să avem încă o dată confirmarea acestei incompetențe, vom cere ISC să verifice unele certificate, emise anterior acestei date fatidice de 22.02.2022, printre care și unele emise pentru Primăria Bistrița ca și beneficiar!
La aceste întrebări trebuie să răspundă (poate și penal) Arhitectul Șef și Secretarul General al municipiului Bistrița. De ce tocmai ele? Vă explicăm de ce!
Funcția de Arhitect Șef reprezintă autoritatea tehnică în domeniul amenajării teritoriului și al urbanismului din cadrul primăriei care coordonează serviciul și compartimentele din componența Direcției Urbanism și Amenajarea Teritoriului și semnează alături de primarul municipiului și de secretarul municipiului actele de informare (certificate de urbanism) și actele de autoritate (autorizații de construire/desființare) răspunzând pentru temeiul tehnic al acestora. Prima și cea mai autorizată a ști cum se completează și eliberează un certificat de urbanism este persoana Arhitectului Șef.
Nu putem crede că de-a lungul anilor Arhitectul Șef împreună cu Secretarul municipiului nu au fost conștiente de vulnerabilitatea acestor certificate cu conținut incomplet, de multe ori cu o interpretare personală al RLU și PUG Bistrița. Nu putem crede că cele două persoane pe numele lor Monica Pop și Floare Gaftone, de la înălțimea funcției lor, nu au văzut un certificat eliberat, să zicem, de primăria Oradea sau Cluj-Napoca, etaloane declarate de către secretar în diverse ședințe.
Nu putem crede că secretarul municipiului pe numele lui Floare Gaftone nu a văzut această lacună și problemă majoră, nu a luat nici o măsură pentru remedierea ei, dânsa fiind, din virtutea funcției și declarată public, păzitoarea și apărătoarea legalității actelor din primăria Bistrița. Poate i-a convenit, ea putând oricând să-i asmuțe pe cei trei luptători din Bistrița Civică, asupra celor cu care are dușmănii!
Poate nu mai are timp și de primăria Bistrița fiind peste cap ocupată cu procesele personale și pe persoană fizică. Poate că nu mai are timp de urmărirea legalității, ea fiind mai interesată și pasionată de urbanismul în sine decât de jurisprudența pentru care este plătită. Poate e mai ocupată cu întocmirea obiecțiilor de legalitate la fiecare certificat și autorizație de construire decât cu urmărirea corectitudinii actului respectiv. Poate…că nu mai vede pădurea din cauza copacilor!
Arhitectul Șef cu ce este el oare ocupat? Primarul oare nu trebuie să răspundă și el? El nu! El e un Luceafăr….noi îl vedem dar nu e!
Ce nevoie mai avem noi de cele două funcționare când, iată, la un simplu și banal control din partea unei instituții rămase în adormire și ea ani buni de zile, se dovedește că tocmai actele care trebuie să stea la baza procedurii de autorizare sunt ilegal, incomplet, trunchiate și cu erori întocmite. Ce nevoie mai avem de dânsele, când orașul este blocat, iar gurile rele spun că primăria a mers cel mai bine când erau suspendate amândouă.
Ca o recunoaștere a culpei, a incompetenței, a indolenței și de ce nu a prostiei, din data de 22.02.2022, la fiecare certificat de urbanism eliberat primăria Bistrița atașează ca și anexă la certificat reglementările din RLU aferente zonei funcționale. Rezolvare simplă dar tot la limita legalității. E greu să ai informaticieni competenți care să modifice sau să adapteze softul în care se editează certificatele de urbanism, că deh…și siteul primăriei e mai varză decât cel vechi. Greu să lucrezi la stat…când trebuie să lucrezi!
Bistrițeanul a avertizat asupra acestor aspecte încă din anul 2021, fiind un articol dedicat acestor certificate de urbanism, vezi link .
Uitați că viața ne-a dat dreptate. A fost nevoie de încă un an, de mii de certificate eliberate și de un banal control al ISC ca să ni se confirme în scris, chiar de către făptuitor, că am avut dreptate. Oare câte dezvăluiri neluate de primărie în seamă ni se vor dezvălui în următoarea perioadă? Noi pariem că toate pe care le-am scris!
Voi cum pariați?
Am spus o și o să mai spun că este nevoie de un primar cu mâna de fier în primăria Bistrița. Altfel matrapazlâcurile și nesimțirea dinaceastă primărie,nu numai că vor continua dar se vor adâncii pe zi ce trece, De ce? Pentru că au văzut că se poate. Au văzut că primarul e slab și manevrabil , mai mult , în locul măsurilor și sancțiunilor ce trebuiau impuse și cu,care se lăuda în campanie,al nostru primar îi numește cu mândrie „specialiștii din primăria Bistrița ‘:)) ,deși dacă e să luăm la puricat direcțiile , fie Patrimoniu, fie DAS, sau DSP, Juridic sau oricăre ar fi,cam greu dăm de specialiști în adevăratul sens al cuvântului, în schimb găsim neamuri,pile și amante, habarniști câți duce trenul. Cât despre așa zisa arhitectă o fi și ea” specialistă” în ceva dar sigur nu în arhitectură.
Halal primar am crezut că va face ceva în primaria asta dar e la fel ca ceilalți din primărie ne-a dezamăgit total
Alo primaru’!!!! Te ai prins în horă cu oamenii lui Cretzu..vezi că dacă te bagi în troaca cu tărâțe te mănâncă porcii. Atenție! Se laudă directorii că le merge” treaba” cu noul primar , că pot să-și facă făcutele și nu trebuie decât să „perieze ” puțin primarul , adică să l laude, să i spună ce fericiți sunt că a câștigat el alegerile deși erau negri de supărare după alegeri . Unde sunt promisiunile din campanie legate de ordinea din primărie și respectul pentru oameni și audit și organigramă și.. și toate spuse răspicat și rar ca să pară adevărate. Țeapă am luat, țeapă îți vom da la următoarele alegeri!!
Acesti oameni nevinovati si onesti purtati degeaba pe drumuri, fara ca cineva sa fie tras la raspundere, ar trebui in primul rand sa le „multumeasca” judecatorilor care i-au pus in libertate si i-au reancadrat pe functiile avute tocmai pe persoanele care-si bat joc de cetateni si ii poarta pe drumuri fara nici un motiv. Nu este o noutate si este corect ca pana la finalizare dosarului printr-o sentinta definitiva, persoanele acuzate sa fie suspendate de pe functiile detinute anterior anchetei. Acest principiu a functionat foarte bine in anii anterior si nu vad de ce s-a renuntat la el. Mesajul transmis de magistrati prin hotararile luate, mai nou, este unul cat se poate de clar…”furati ca nimeni nu va are baiul”.
Poate e timpul de niste concedieri..că demisie nu se întrevede..! !ncompetenta!! Numele tau e Primăria Bistrița!!
Poi să înțeleg că dacă la partaj barbatu-me-o o câștigat casa eu pot să i-o contest? Din 2019? Perfect. Mulțumesc pentru lămuriri!
Oare certificatul de casatorie era legal?
Taci odată cu intrebarile aste stupide. Sa nu aflam ca si certificatele de nastere or fi gresite si cu erori si nici copii sa nu fie ai nostri! las-o asa ca-ti dau casa inapoi! Vinde-o si ia-ti un apartament la Sibiu! Dar vinde-o repede pana nu ne contesta astia de pe Ghinzii certificatul. Oare la astia de pe Ghinzii or fi bune certificatele? Nacu” dracu ca nu tre sa fi mare mester mare sa faci asa ceva!
Din gură toți ne pricepem la criticat. NImeni nu vrea să înțeleagă că acest domeniu a fost viciat de către legiuitor prin norme aberante create în folosul oportuniștilor și samsarilor imobiliari. Au creat norme astfel încât îți trebuie să ai cunoștințe de avocat ca să poți respecta legislația la emiterea unui certificat de urbanism sau a unei autorizații de construire. În curând în România vor emite aceste documente avocați, ziariștii și samsarii imobiliari că ingineri și arhitecți vor emigra ca și doctorii. Cei ce legiferează să creeze norme predictibile pe termen lung și nu să le schimbe pe fiecare an în funcție de interesele unora sau altora. Faceți o statistică să vedeți câți ingineri și arhitecți mai sunt în cadrul administrațiilor locale. Și-a pus întrebare cineva în țara asta de ce nu avem specialiști ? Vă las pe dumneavoastră ziariști să răspundeți?
Daaa! foarte greu! dar in alte orase cum se poate? or fi aia mai prosti! si nu stiu interpreta pugu. pun in certificat numai ce le convin lor si zic ca trebuie respectate certificatele nu pugu. gaftone aia semneaza numai cu mazgalituri certificate si autorizatii. alea nu sunt nule? nuste tute. trimise la pensie. toate nu numai malaicu!
D-na Anita, asa cum puneti problema nu este corect. Functionarul public din alte orase nu este nici prost si nici destept, este pursisimplu corect, ai nostrii sunt si prosti si incorecti. Asta este purul adevar, vedeti ce simplu e?
Și fără aceste informații, care într-adevăr trebuiau sa apară scrise în urbanism, te pui și proiectezi asa orice? Trebuiau solicitate informatiile înainte de incepererea proiectului.
Sunt unii functionari in primaria Bistrita care nu sunt constienti ca sunt in slujba cetatenilor bistriteni. La scrisoarea noastra Nr.343462 din 22.04 2021 am primit un raspuns mincinos Inregistrat cu Nr. 15492 din 10.02 2022. Mai erau cate zile si se implinea un an de la depunerea petitiei noastre. Sa traiti bine domnule primar !
Bravo Dima bine punctat.
Urbanismul este condus de samsarii imobiliari cu sprijinul unor persoane neautorizate.
Trăiască imobiliarii cu spate politic.
De conducerea primăriei ce sa mai zic, cred că sunt cu samsarii imobiliari după cum se vede.
Domnule Răzvan, pentru că proiectează oricine.
De ce nu li se cere autorizație de practică și semnatura in copie atașate la fiecare proiect așa cum trebuie sa depună cei autorizați în instalații :gaz, apa, electrica?
Alo domn primar auziti?
Cei din primărie auziti sau faceți jocuri?
Hai cu blocurile pe valea Ghinzii, valea jelnei pe când?
Doamna Anita mai puțin tuta😅 de ce nu te duci mata sa te angajezi în primărie la urbanism doar s au scos posturi la concurs și să le dai clasa😂😂😂😂
M-as angaja mai Anitu, doar ca nu sunt nici neam cu careva, nici amanta, nici specialista cu cursuri posthorticultura in urbanism si nici pensionara expirata! Este acolo o fosta amanta, specialista si horticultoare iesita in pensie dar care se tine de tocul usii de la primarie, mai vrea sa stea un an! No cand pleaca expiratele ma voi angaja, dar la economic unde ma pricep. Si la ce prostii face sigur ii dau clasa doar respectand legea! De aia zona Viisoarei , Compozitorilor arata ca o favela. Ca e pensionara specialista horticultoare. Zici ca a pus rasaduri aruncandu-le din pod. Sa intre politia si acolo. Vom avea surprize surprize. Asa ca bagajelul si acasa, Targusor dulce casa! s-o ia si pe secretara sa povesteasca urbanism amandoua!
Mergeți dracului și vă angajați, s au scos posturi la concurs la poliția în construcții și urbanism.
De pe margine că nu va iese jocul e bine🤮
Scuze pentru cei care au comentarii la obiect.
Domnule Dragoș cred că numărul de înregistrare e greșit nu cred că s au depus peste trei sute patruzeci de mi de CU sau acte în primărie.
Cred ca jocul de pe margine iese. Ca doar in teren sunteti voi pensionarele sindicaliste cu harhitecta si secretara, iar in echipa cealalta sunt cetatenii care sunt in atac, politistii in aparare si procurorii care stau in poarta. In tribuna oficiala stau niscai judecatori. Io zic s-o lasati pe secretara in atac ca stie urbanism si face pe nebuna, pensionara mai in aparare ca vine tot weekendul la primarie si cotrobaie prin birouri sa strearga urmele, harhitecta sa joace la ofsaid asa cum a jucat toata viata ei la primarie si sa prosteasca arbitrii. Noi astialalti mancam popcorn in fata primariei ca si acu un an parca.