1.3 C
Bistrița
vineri, noiembrie 22, 2024

INTERVIU. Aurelia Dan, șeful ISJ BN: Se poate și ALTFEL! Nu mi se pare corect să cerem elevilor noștri ceea ce noi nu putem face

Profesoara Aurelia Dan lucrează în Inspectoratul Școlar Județean din 2014. A coordonat domeniul educației permanente, iar începând din 1 septembrie este inspector școlar general. Am discutat despre provocările noului an școlar, perspective diferite și concursul de directori care se apropie.

Profesoara Aurelia Dan, inspector școlar general al ISJ: Îmi doresc foarte mult să recredibilizez instituția Inspectoratului Școlar Județean.

Mesajul pe care îl vehiculăm de câțiva ani – Fii PROFesionist – chiar îmi doresc să se materializeze. Să nu rămână doar un slogan pus pe perete. Ceea ce ne vom asuma împreună, va fi ceea ce vom promova în școlile din județ. Mă refer la valori în care eu cred și pe care le-am transmis și aș vrea să le împărtășească și colegii mei.

Sunt valori precum respectul față de muncă, corectitudine, responsabilitate – adică acele valori cu care mergem în fața clasei. Nu mi se pare corect să cerem elevilor noștri ceea ce noi nu putem gira sau nu putem face. Același mesaj aș vrea să fie promovat de la nivelul instituției.

Vrem să devenim mai buni, să știm mai multe, să facem mai multe și să fim ALTFEL.

Deviza cu care pornesc la drum în fruntea Inspectoratul Școlar este Se poate și ALTFEL!

A face lucrurile altfel, a schimba puțin perspectiva – nu înseamnă că zdruncinăm sistemul. Ci pur și simplu că încercăm să vedem ce este în stânga și-n dreapta, nu doar în față. Schimbarea perspectivei este deseori benefică…

Ce compromis NU ați fi dispusă să faceți niciodată?

Cred că nu aș face niciodată un compromis care să-mi pericliteze – nu neapărat imaginea – cât construcția mea ca om.

Mi-am construit cariera pas cu pas, prin forțe proprii. Nu cred că aș putea să fac compromisul care să mă pună în situația de a-mi încălca valorile și principiile. Am un copil pe care îl cresc și îl educ în cadrul unor limite sănătoase, după și valori sănătoase. Nu mi-aș dori să aibă sentimentul că trăiește într-o lume în care ceea ce se întâmplă nu este corect.

Nu aș putea face compromisul care să mă decredibilizeze pe mine, ca om. În momentul în care voi simți că misiunea pe care mi-am asumat-o nu mai este compatibilă cu profilul meu personal și profesional – voi avea demnitatea de a renunța și de a face un pas în spate. Sunt pragmatică și realistă. Nu-mi fac planuri pe termen lung. Indiferent de perioada în care voi deține această funcție de inspector școlar general, aș vrea să las ceva în urma mea.

Iar atunci când va fi să plec, vreau s-o fac cu fruntea sus. Și vreau să las în urmă ceva credibil și de referință. Îmi doresc să fiu un sprijin pentru colegi, să-și amintească cu respect, cu drag cu empatie ceea ce am reprezentat în sistem la un moment dat.

Se apropie concursul pentru funcția de directori în școli. O provocare: Un mesaj pentru profesorii care vor să schimbe ceva în școala lor

Susțin un concurs corect și pe bune. Îi provoc pe colegii mei care își doresc funcția de director, care știu că au abilități de manager și lider în comunitățile lor…! Îi provoc să iasă din zona lor de confort, să se pregătească și să-și asume această funcție. Și cel mai bun să câștige.

În anul în care am terminat facultatea, m-am prezentat la concurs pentru postul de profesor la Școala Gimnazială „Lucian Blaga”. Am fost asaltată de tot felul de avertismente – Nu are rost să te prezinți, e aranjat concursul , postul e pus deoparte pentru X sau Y – mi s-a spus din toate părțile.

În naivitatea mea de absolvent, m-am prezentat totuși la concurs. Am crezut în mine și în ce știu și ce pot să fac. Am tot respectul pentru directorii de atunci care au girat un concurs pe bune. Același lucru l-am constat și când am dat concursul pentru inspector. M-am pregătit, mi-am asumat o strategie, am participat la un concurs organizat corect. N-am simțit nicio presiune sau „directivă”…

Se poate. Dacă eu am trăit aceste provocări, am datoria să fac același lucru pentru colegii mei din sistem…

Care ar fi cea mai dificilă problemă în anul școlar care bate la ușă…?

N-aș putea să spun care e cea mai dificilă problemă. Toate sunt dificile, în măsura în care necesită o soluție. Este nevoie de răbdare, de înțelegere și ascultare, pentru a identifica cea mai bună soluție. Asta mi-am propus să fac. Să găsesc – împreună cu cei pe care îi am alături – cele mai bune soluții pentru școală. Asta însemnând copiii, profesorii, părinții și comunitatea. Sunt cei patru piloni pe care intenționez să-mi creionez strategia.

Principiul după care mă ghidez este acela că o școală nu există fără copii. Vrând-nevrând, copiii sunt cei pe care trebuie să-i avem în vedere. Nu doar declarativ. Ca beneficiari direcți ai educației. Ci din toate punctele de vedere. Să le satisfacem nevoile și interesele, să le cunoaștem așteptările și să ținem cont de ele.

Prioritar acum este să le asigurăm, împreună cu celelalte instituții implicate, un cadru instituțional cât mai sigur pentru începerea anului școlar. Prioritatea noastră este – în perioada următoare – să identificăm gradul în care școlile sunt pregătite să își primească elevii. Trebuie să ne asigurăm că tot ce înseamnă necesar la nivel de logistică, echipamente, măsuri de siguranță – există și sunt respectate.

Ne dorim școală față în față și sperăm să fim pregătiți pentru asta. Avem avantajul unui an în care am experimentat ce se poate face și ce nu se poate face în contextul pandemiei. Pandemia este o realitate pe care va trebui s-o acceptăm. Am încredere că suntem un pic mai bine pregătiți decât am fost…

Sunt părinți încă reticenți în a-și vaccina copiii, încă îngrijorați de efectele adverse. Vom avea centre de vaccinare în școli? 

În acest moment nu am primit nicio informație oficială. Nu pot să confirm sau să infirm această știre care circulă din diferite surse. Am auzit și eu despre asta. Când vom avea o poziție oficială din partea Ministerului Educației, o vom comunica.

Noi, ca instituție, avem ca obiectiv să punem în practică politicile educaționale naționale. Nu putem ocoli acest aspect. Ce putem face, noi – ca instituție – este ca pe cadrul general stabilit la nivel național, să suplimentăm cu resurse proprii, acolo unde identificăm niște vulnerabilități. Astfel încât să asigurăm starea de sănătate fizică și emoțională a copiilor.

Vom avea în vedere mai mult această componentă emoțională. Sănătatea fizică nu poate fi disociată de sănătatea emoțională a copiilor sau a cadrelor didactice. Aș vrea ca elevii să se simtă bine la școală și în siguranță și să-și dorească să vină cu drag la școală.

În contextul pandemiei și al școlii online, mulți copii au rămas singuri, doborâți de o anumită stare de anxietate, frică sau nesiguranță. Aș vrea să punem mai mult accent pe acest aspect. Copiii nu trebuie să se simtă abandonați. Trebuie să aibă încredere…

S-ar putea ajunge la situația în care profesorii să-și piardă locul de muncă pentru că nu s-au vaccinat? Este vorba despre o opțiune la mijloc – fie vaccin, fie testare?

Este o decizie care se va lua la nivel național. Nu aș putea să formulez în acest moment un punct de vedere. Pentru că nu am datele suficient de exacte ca s-o fac. Până nu primim de la nivel național hotărârile comune ale Ministerului Educației și Sănătății, nu putem discuta. Deocamdată nu este vorba despre obligativitate. Vom vedea, se va stabili totul în curând. Este o infuzie de informații generată de momentul apropierii deschiderii anului școlar.

Cel mai corect ar fi să așteptăm toate informațiile oficiale, asumate de cei în măsură să o facă, iar noi să le transmitem exact așa cum ne parvin. Deocamdată aș prefera să amân acest subiect până când avem o poziție oficială, din partea celor responsabili.

Nu știm exact nici în ce măsură trebuie să asigure școlile măștile de protecție. Nu am primit nicio informație oficială – nici despre vaccinare, nici despre alte condiții tehnice de începere a  anului școlar. Încă se discută la nivel de ministere. Foarte probabil – cel târziu săptămâna viitoare vom avea și aceste informații. Le vom face publice către părinți și comunitate.

Îmi doresc o mai bună comunicare și o mai mare transparență. Sunt și eu și părinte, și profesor. Înțeleg nevoia de acces la informație verificată și sigură, pentru a pune capăt acestui flux informațional care ne bombardează…

ARTICOLE SIMILARE

4 COMENTARII

  1. Felicitari! O singură rugăminte am.Dacă legea spune maxim 25 de copii de ce sunt și 30 de copii într-o grupă/sală? Doar lucrul acesta doresc să verifice .

  2. „Noi, ca instituție, avem ca obiectiv să punem în practică politicile educaționale naționale. Nu putem ocoli acest aspect”.
    Păi doamna se cam contrazice,vrea sa fie altfel dar trebuie să pună în practică politicile educationale naționale .Cu alte cuvinte, trebuie să execute ce spune Ministerul.IsJ-urile instituții mancatoare de bani și fără rost.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

Sponsorizate

Noua colecție de iarnă, la DYA Cool Fashion: Se poartă gecile și paltoanele cu gulere de blană! Găsiți inclusiv mărimi mari 6XL sau 60-62

Magazinul DYA COOL FASHION este cunoscut în rândul bistrițencelor că aduce haine de calitate, elegante sau...

MATEROM AUTOMOTIVE angajează Facturist organizat și atent la detalii

Compania MATEROM AUTOMOTIVE este în căutarea unui Facturist organizat și atent la detalii, pentru a se alătura echipei noastre. Vei fi responsabil/ă de gestionarea activităților legate de facturare, înregistrarea documentelor contabile și menținerea unei comunicări eficiente cu clienții și colegii.

O armă reală – PREMIUL oferit de Poligon Tactical Defense Bistrița la concursul care marchează primul an de existență

Singurul poligon de trageri indoor din județ s-a deschis acum un an, la Bistrița. Dar băieții...