Invitată la emisiunea „Femei care inspiră”, în studioul Bistrițeanul Live, Diana Pop – manager al Complexului Alpina Blazna – a povestit cum a ajuns la prestigiosul liceu St Clare din Oxford.
Diana Pop a absolvit primele opt clase la Școala Gimnazială „Enea Grapini” din Șanț, după care a urmat liceul la Colegiul „Andrei Mureșanu”. În clasa a X-a, a participat la o tabără de vară în Oxford.
I-a plăcut atât de mult, încât și-a dorit foarte mult să studieze acolo. Nu știa engleză prea bine, așa că s-a pus serios pe învățat.
În următorul an, tot într-o tabără de vară, și-a sunat părinții de la Oxford, anunțându-i că se va prezenta la examene, pentru a se transfera din clasa a XII-a la St. Clare College. Părinții ei nu au avut nimic împotriva examenelor, convinși că nu le va trece. Surpriză, însă. Diana Pop a trecut cu bine de examene.
„Am dat examenele, m-am întors acasă, în Șanț, și abia apoi am primit scrisoarea cum că am fost admisă la liceu. Am printat scrisoarea și le-am dus-o părinților, fără să le spun nimic. Mama a rugat pe cinea să-i traducă scrisoarea, și așa au aflat”, a povestit Diana Pop.
În familie au urmat câteva lungi și tensionate discuții, pentru că părinții nu prea au fost de acord la început să-i dea voie să plece de acasă. „Încă nu era majoră, și fiind singura fată din familie, ca orice părinte, ne-am făcut griji”, a mărturisit și mama Dianei, Dana Pop.
„Până la urmă am însoțit-o la liceu. Ni s-a făcut un tur al colegiului, iar în final – ca tot românul – am întrebat și ce poate să iasă de-aici după ce termină colegiul? M-au dus în fața unui panou. Am rămas surprinsă. Era plin de somități acolo. Inclusiv Margaret Thatcher, doamna de fier a Angliei apărea pe panou… Cei de la colegiu mi-au spus că după absolvirea colegiului, Diana poate să iasă ce vrea… Cum adică?, am întrebat. Și mi-au explicat: sunt câteva materii de bază, după care copilul poate să aleagă ceea ce îl atrage cu adevărat…”, a mai povestit mama Dianei Pop.
„Cei de la colegiul St. Clare’s Oxford i-au pus la dispoziție Dianei inclusiv un profesor de română. Era primul elev din România care studia acolo, însă cei de la colegiul St. Clare’s i-au adus profesor de Română. Mi s-a părut extraordinar…”, a mai povestit mama Dianei.
Surpriza pentru Diana Pop a venit abia după aceea. Dacă în Bistrița, ea avea de studiat la 16-17 materii, în liceul din Oxford a trebuit să aleagă doar 6 materii.
Cursurile acolo se desfășurau pe două nivele, standard level și high level. Diana Pop și-a ales Matematică, Economie și Business, pentru high level.
Pentru nivelul standard, Diana Pop a ales Engleză, Română și Studiul mediului înconjurător.
Cel puțin o oră de muncă în folosul comunității, pe săptămână…
„Știam clar că vreau să fac studii economice, în viitor, dar diferența între învățământul românesc și cel britanic a fost foarte mare. Făceam minim câte 10 – 12 ore pe săptămână din materiile alese, pe când în România se fac cel mult 6-7 ore pe săptămână dacă ești la Intensiv…
Se făceau foarte multe materii extrașcolare – care erau obligatorii. Aveam de făcut pe săptămână minim o oră de muncă în folosul comunității. Nu puteai să participi la examene, dacă nu-ți făceai orele de voluntariat. Puteai lipsi într-o săptămână mai aglomerată, dar ora aceea trebuie recuperată mai târziu. Pe lângă orele de voluntariat, erau obligatorii și ore de sport, dar și de creativitate…”, a explicat Diana Pop.
În timpul liceului, în fiecare sâmbătă, de pildă, Diana Pop lucra patru ore la un magazin de caritate.
„Aranjam haine pe rafturi, le pregăteam, le vindeam. Toți banii câștigați mergeau pentru studii și cercetări în domeniul cancerului… Fără munca asta în folosul comunității nu se putea intra la examenele finale. Aveam de făcut un anumit număr de ore pe parcursul a doi ani”, a mai povestit Diana Pop.
Un alt șoc în ceea ce privește învățământul britanic – a fost să constate că manualele au câte 5-600 de pagini. Pe lângă acestea, erau și unele auxiliare predate de profesori.
Erau câte 6-8 persoane maximum într-o clasă. Fiecare elev are acolo un tutore care raportează părintelui cam tot ce face elevul. În plus există o platformă online care ilustrează aproape fiecare mișcare a elevilor, care folosesc cartele în diferite puncte ale colegiului. Platforma înregistra toate mișcările celor 210 elevi din peste 40 de țări – a mai povestit Diana Pop.
„Se pune mai mult accent pe a face un lucru foarte bine, pe a deveni profesionist în ceea ce faci. Decât să faci foarte multe lucruri și să nu te alegi cu nimic concret, mai bine te specializezi în ceva anume foarte bine…”, a recunsocut Diana Pop.
Pentru orele de creativitate – Diana Pop s-a înscris într-o echipă care a înființat o firmă. „Am făcut lucruri personalizate cu colegiul pe care le-am vândut în interiorul colegiului, dar și obiecte personalizate cu orașul, pe care a trebuit să le vindem în centrul orașului. Trebuia să generăm un profit de minim 200 de lire în timpul unui semstru. Școala ne pusese la dispoziție un fond de 2.000 de lire, iar noi – ca să se considere că am bifat cu succes orele respective, trebuia să demonstrăm că am făcut un profit de 200 de lire…”, a explicat Diana Pop.
[arve url=”https://www.youtube.com/embed/RhrOYFzEMTY” aspect_ratio=”853:480″ loop=”no” muted=”no” /]
(va urma)