În anii `80 bistrițenii ajungeau mai repede cu trenul decât acum dintr-un capăt în altul al județului. Mai mult, pe unele rute ai șanse să ajungi mai repede cu bicicleta la destinație decât cu trenul…
Potrivit unei analize hotnews.ro, pe liniile unde nu s-au făcut modernizări vitezele medii ale trenurilor scad sub 30 de km/h. Practic, în 2021 faci mai mult timp până la destinație decât făceai în anii `80.
Astfel, traseul Bistrița Bârgăului – Bistrița Nord- Luduș, care se întinde pe 140 de kilometri este parcurs în aproape 4 ore, în condițiile în care în anii `80 același traseu era parcurs în două ore și 42 de minute. Viteza medie de deplasare a trenurilor care circulă pe această rută este de 28-34 de km/h.
Traseul Salva Sighetu Marmației, care are 119 km și este unul dintre cele mai frumoase trasee feroviare din țară este parcurs cu o viteză de sub 33 de km/h. În 1980, același traseu erau parcurs cu 45 km/h între Salva și Vișeul de Jos și trecea de 50 de km/h între Salva și Telciu. În anii `80 cei 119 erau parcurși în 3 ore și 47 de minute, iar în prezent în 4 ore și 14 minute.
Și numărul de trenuri s-a redus considerabil din anii `80. Bistrița Bârgăului – Bistrița Nord – Luduș funcționează cu două trenuri, în condițiile în care la Revoluție întâlneai zilnic 4 trenuri pe acest traseu. Traseul Salva-Sighetul Marmației era parcurs în 1980 de 5 trenuri zilnic, iar acum de doar 3.